رئیس جمهوری ترکیه به‌دنبال آتش‌بس در سوریه است

رئیس جمهوری ترکیه به‌دنبال آتش‌بس در سوریه است
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفت که خواهان آتش‌بس در سوریه است و این موضوع را در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح می‌کند.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۲ مارس (۱۲ اسفند) گفت که به‌دنبال آتش‌بس در سوریه است و این موضوع را در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح می‌کند.

رئیس دولت ترکیه برای دیدار با همتایش در روسیه پنجشنبه (۵ مارس) به مسکو سفر می‌کند. این در حالی است که اوضاع در استان ادلب سوریه در  شرایط نامناسب است و درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد.

پس از چند هفته افزایش تنش در این منطقه، ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که حمله‌ شدیدی را علیه رژیم بشار اسد تحت حمایت مسکو آغاز، دو هواپیمای ارتش سوریه را ساقط و تلفات سنگین جانی به نیروهای این کشور وارد کرده است.

رجب طیب اردوغان گفت: «قصد دارم پنجشنبه به مسکو بروم و درباره تحولات در سوریه با آقای پوتین بحث و گفت‌وگو کنم. امیدوارم او اقدامات لازم را برای برقراری آتش‌بس بکار گیرد و ما برای این موضوع راه‌حلی پیدا کنیم.»

تنها آرزوی من پایان دادن به این نبردها با پیروزی و جلوگیری از خونریزی بیشتر با آتش‌بس دائمی است. برای همین ما از تمام کانال‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کنیم
رجب طیب اردوغان
رئیس جمهوری ترکیه

وی افزود: «تنها آرزوی من پایان دادن به این نبردها با پیروزی و جلوگیری از خونریزی بیشتر با آتش‌بس دائمی است. برای همین ما از تمام کانال‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کنیم.»

وی همچنین طبق گزارش خبرگزاری آناتولی گفت که «مشکل ما در سوریه نه با روسیه است و نه با ایران.»

ترکیه برای به دست آوردن حمایت بیشتر غربی‌ها در مورد مسئله سوریه، هفته گذشته اعلام کرد که مرزهای خود با اروپا را باز می‌کند تا مهاجران بتوانند به قلمرو آن‌ها وارد شوند.

کرملین همزمان با اعلام خبر ملاقات قریب الوقوع اردوغان و پوتین بر اهمیت بالای همکاری بین آنکارا و مسکو در سوریه تاکید کرد. 

روسیه در عین حال تصریح کرد که نمی‌تواند امنیت هواپیماهای ترکیه را بر فراز سوریه تضمین کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که موضع روسیه درباره سوریه تغییر نکرده و مانند همیشه به جنگ دولت سوریه علیه شورشیان ضد اسد متعهد است. 

ترکیه در سوریه از برخی گروه‌های شورشی حمایت می‌کند و در مقابل روسیه از حکومت اسد پشتیبانی می‌کند. با وجود مواضع کاملا متفاوت، دو کشور همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر تقویت کرده‌اند.

هفته گذشته بیش از ۳۰ سرباز ترکیه در حملات هوایی منتسب به رژیم اسد کشته شدند. در پاسخ به این حمله، ترکیه روز یکشنبه از آغاز عملیات «سپر بهاری» خبر داد و اقدام به افزایش حملات پهپادی علیه مواضع سوریه کرد و خسارات سنگینی برجای گذاشت. علاوه بر ساقط کردن دو هواپیمای سوخو، نیروهای مورد حمایت آنکارا در نزدیکی شهر استراتژیک سراقب که در هفته‌های اخیر چندین بار دست به دست شده است نبرد تن به تن با نیروهای ارتش سوریه داشتند.

طبق گزارش خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیروهای ارتش با حمایت نیروی هوایی سوریه روز دوشنبه وارد این شهر شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرامش نسبی در ادلب در پی توافق آتش‌بس روسیه و ترکیه

ترکیه: آمریکا برای نبرد ادلب موشک پاتریوت به ما بدهد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین