نخست وزیر جدید عراق پیش از آغاز کار استعفا داد

نخست وزیر جدید عراق پیش از آغاز کار استعفا داد
Copyright APHadi Mizban
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد توفیق علاوی پس از چندین بار تاخیر در برگزاری جلسه رای اعتماد پارلمان به وزاری پیشنهادی‌اش تصمیم گرفت از پذیرش مسئولیت نخست وزیری کنار برود.

آگهی

محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق از پذیرش این مسئولیت انصراف داد. آقای علاوی که از سوی برهم صالح، رئيس جمهوری عراق مامور تشکیل کابینه شده بود، با ارسال نامه‌ای به رئيس جمهوری اعلام کرد به دلیل مشکلات و مخالفت‌ها از پذیرش آن منصرف شده است.

این اتفاق بعد از آن رخ داد که روز یکشنبه ۱ مارس، جلسه پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی برای پنجمین بار به دلیل نرسیدن به حد نصاب به تعویق افتاد. بسیاری از نمایندگان پارلمان این کشور در اعتراض به آقای علاوی و همچنین وزرای او، تصمیم گرفتند با عدم حضور در جلسه موضوع رای اعتماد به کابینه او را با اختلال مواجه کنند.

در هفته‌های اخیر خیابان‌های بغداد همچنان در اعتراض به وضعیت کنونی سیاسی در این کشور درگیر آشوب و اعتراضات بود و مخالفان نارضایتی خود را از معرفی علاوی به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی ابراز داشتند.

آقای علاوی در بخشی از نامه استعفای خود می‌نویسد: «وقتی مامور تشکیل کابینه شدم، به مردم قول دادم در صورتی که برای تشکیل کابینه تحت فشارهای سیاسی برای تحمیل خواسته‌ها قرار گیرم، از سمت خود استفعا دهم. من تلاش کردم یک دولت مستقل فارغ از تعهدات حزبی تشکیل دهم. اما کسانی که غرق در فساد بودند و با فرقه گرایی تجارت می‌کردند نخستین بازنده این دولت به شمار می‌رفتند و اگر به آنها امتیاز داده بودم، امروز به عنوان نخست وزیر کارم را شروع کرده بودم.»

روز یکشنبه از مجموع ۳۲۹ نماینده تنها ۱۰۸ نماینده حاضر به شرکت در جلسه شدند؛ امری که مانع به حد نصاب رسیدن نشست ویژه پارلمان برای آغاز رأی اعتماد به کابینه شد.

فراکسیون‌های کرد (دموکرات و اتحادیه میهنی)، اهل سنت (اتحاد قوا) و شیعیان (دولت قانون و النصر) مهمترین گروه‌هایی بودند که روز یکشنبه از حضور در جلسه خودداری کردند.

آقای علاوی از ۲۲ وزیر پیشنهادی خود، نام ۱۶ نفر را برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان آماده کرده بود و برای وزارتخانه‌های دفاع، کشور، دارایی، تجارت و دادگستری نامزدی معرفی نکرده بود.

فراکسیون «سائرون» پارلمان عراق، نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، امروز دوشنبه (۲ مارس)، نسبت به کناره گیری محمد علاوی از سمت نخست وزیری واکنش نشان داد و بر موضع خود نسبت به ویژگی های نخست وزیر جدید و عدم دخالت در تشکیل دولت تاکید کرد.

برهم صالح روز دوشنبه با قبول کناره‌گیری علاوی از تشکیل کابینه، اعلام کرد: «ظرف ۱۵ روز آینده با مشورت گروه‌های مختلف، گزینه جدید نخست وزیری را معرفی می‌کنم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری معترضان ضد دولتی با پلیس عراق ۳ کشته بر جای گذاشت

هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت