کرونا در ایران؛ پزشکیان می‌گوید ارقام مبتلایان به کرونا واقعی نیست

کرونا در ایران؛ پزشکیان می‌گوید ارقام مبتلایان به کرونا واقعی نیست
Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس آخرین آمار رسمی ابتلا به بیماری کرونا در ایران که روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند منتشر شد، شمار افرادی که در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر رسید. بر اساس تازه ترین نتایج، تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس مثبت است.

آگهی

در حالی که روند ابتلا به بیماری نوظهور کرونا در چین اندکی کاهش یافته است، این بیماری در ایران همچنان قربانی می‌گیرد.

بسیاری از کشورها به اعمال محدودیت‌های سفر برای ایرانیان و افرادی که در ایران بوده‌اند، ادامه می‌دهند.

مبتلایان ۲ هزار و ۳۳۶ نفر؛ جان‌باختگان ۷۷ نفر

بر اساس آخرین آمار رسمی ابتلا به بیماری کرونا در ایران که روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند منتشر شد، شمار افرادی که در این کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر رسید.

بر اساس آمار تفکیکی منتشر شده بر اساس استان‌ها، استان تهران با ۴۶۸ مورد در رتبه اول، استان مرکزی با ۵۶ مورد در رتبه دوم و گیلان با ۵۵ مورد در رتبه سوم قرار دارد. اصفهان و قم و آذربایجان شرقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سررسید وام‌های قرض‌الحسنه و تسهیلات برخی کسب‌وکارها به تعویق افتاد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که اقساط تسهیلات کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکل شده‌اند و همینطور اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه تمام اشخاص، در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شد.

این تصمیم در جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار گرفته شده است.

هتل‌ها، رستوران‌ها و بخشی از حمل و نقل شامل این کسب و کارها می‌شوند با این حال آقای همتی گفته است مصادیق کسب و کارها از سوی دولت تعیین می‌شود.

ارمنستان مرز تجاری و مسافری با ایران را برای ۳ هفته بست

ارمنستان از امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفند به مدت سه هفته مرز خود با ایران را به‌طور کامل بست. طبق گزارش ایسنا، با تصمیم ایروان، تردد تجاری کالا بین ایران و ارمنستان تا ۲۴ مارس (۵ فروردین) متوقف شد.

ایسنا نوشته است که تلاش‌ها برای تغییر این تصمیم از سوی مسئولان گمرک ایران و دستگاه دیپلماسی در حال انجام است.

ماموریت سازمان جهانی بهداشت در ایران چیست؟

کریستوف هاملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در توئیتی به زبان فارسی نوشت: «در ماموریت سازمان جهانی بهداشت در ایران برای تقویت و ارتقاء اقدامات در مقابله با کووید-۱۹ پابه‌پای مسئولین کشوری تجربیات آموخته از کشورهای دیگر را تبادل می‌کنیم.»

وی تاکید کرد که کارشناسان بین‌المللی تیم ماموریت سازمان جهانی بهداشت از دریافت نقطه نظرات تمامی صاحب نظران استقبال می‌کنند.

قوه قضاییه ایران: از احضار و جلب افراد غیر از موارد ضروری خودداری شود

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران به همه واحدهای قضایی دستور داد که تا پایان فروردین ماه سال آینده از «هرگونه احضار و جلب افراد در موارد غیرضروری اجتناب شود.» 

وی همچنین در بخشی دیگر از بخشنامه ۱۰ بندی خود تاکید کرد که از انتقال زندانیان از یک حوزه قضائی به حوزه قضائی دیگر نیز در این محدوده تاریخی تا حد امکان اجتناب شود.

وی در بند دیگری از این بخشنامه گفته است «باید جز موارد ضروری و فوری، وقت رسیدگی به شکایات و درخواست‌های جدید که موجب ترددهای مکرر ارباب رجوع و ازدحام مراجعان می‌شود، برای بعد از فروردین‌ماه تعیین شود.»

نائب رئیس مجلس: ارقام مبتلایان به کرونا واقعی نیست

مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی و نائب رئیس کنونی مجلس ایران می‌گوید که ارقام مبتلایان به کرونا واقعی نیست.

پزشکیان که با انصاف نیوز گفتگو کرده‌است، می‌گوید: «وزارت بهداشت راست می‌گوید که آمارش اینقدر است، اما این آمار تمام آنهایی نیستند که گرفتارند؛ چون آمار آنها را نمی‌تواند داشته باشد و تست‌شان را نگرفته‌اند. ما خیلی‌ها را نشناختیم و تست نکردیم اما مریض هم هستند. نماینده‌ها را آمدند تست گرفتند و تازه از آن تعدادی که تست دادند و خیلی کم هستند، تعدادی‌شان الان گرفتارند؛ ۵-۶ نفرشان حسابی گرفتارند.»

پزشکیان در این مصاحبه گفته است که اگر جای وزارت بهداشت بودم، «روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند؛ اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید. چون بالاخره این بیماری شوخی‌بردار نیست که ما اینگونه با آن برخورد می‌کنیم.»

پزشکیان با اشاره به اینکه تعطیل کردن ۱۵ روزه کشور بهتر از این بود که الان کل کشور تعطیل شود، افزود: «الان بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌ چیز مملکت را هم به نظر من بهم خواهد ریخت؛ مگر اینکه بصورت جدی و نظامی با آن برخورد کنند، شوخی بردار نیست. ۱۵ روز مملکت را تعطیل می‌کردند، مثل عید که ۲۰ روز تعطیل است، چه می‌شد؟ ولی متاسفانه نکردند و این گرفتاری در اکثر استان‌ها پیدا شده است. بحث ویروس و بیماری‌های واگیر شوخی‌بردار نیست؛ ما متاسفانه با آن جدی برخورد کردیم.»

آگهی

عبدالرضا مصری: تست کرونای ۲۳ نماینده مجلس مثبت است

عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر اساس تازه ترین نتایج، تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس مثبت است.

این نماینده مجلس گفته است که به دلیل گسترش ویروس کرونا ملاقات‌های مردمی با نمایندگان مجلس موقتا لغو شده است. وی از نمایندگان خواسته است که در ایام نوروز ملاقات مردمی نداشته باشند.

نائب رئیس مجلس ایران همچنین گفته است: «از طرفی نمایندگان ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود، بنابراین به نمایندگان و منتخبان توصیه می‌کنیم که فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد.»

معاون دادستان قم: عامل انتشار فیلم غسالخانه قم بازداشت شد

معاون دادستان قم روز سه‌شنبه خبر از دستگیری فردی داد که ویدیویی از غسالخانه بهشت معصومه قم منتشر کرده بود.

وی همچنین تاکید کرد:‌ «هر کسی که درباره کرونا خبر یا تصویر جعلی یا بدون مجوز منتشر کند و امنیت روانی جامعه را بر هم بزند، مجرم است و با آن برخورد قاطع می شود.»

آگهی

رئیس سازمان اورژانس ایران به کرونا مبتلا شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس ایران، پیرحسین کولیوند رییس این سازمان به ویروس کرونا مبتلا شده است.

سازمان اورژانس گفته است که حال پیر‌حسین کولیوند خوب است و در حال حاضر تحت درمان قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه: نازنین زاغری در سلامت کامل است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با شایعاتی درباره ابتلای نازنین زاغری گفت:‌ «نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت.»

وی درباره اعطای مرخصی به زندانیان گفته است که بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته‌اند. اسماعیلی گفته است که سلامت زندانیان برای ما مهم است و امنیتی و غیر امنیتی ندارد.

احتمال درگذشت احمد تویسرکانی مشاور قوه قضائیه در اثر ابتلا به کرونا

احمد تویسرکانی، مشاور قوه قضائیه دوشنبه شب در بیمارستان بقیه‌الله درگذشت. به نوشته ایسنا اخباری منتشر شده است که وی در اثر ابتلا به کرونا درگذشته است.

آگهی

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس همین آمار، تا کنون ۷۷ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری در ایران جان خود را از دست داده‌اند. آمار فوتی‌های کرونا در ایران تا روز دوشنبه ۶۶ نفر بود، اما در شبانه روز گذشته دست کم ۱۱ نفر دیگر از بیماری جان باختند.

ویکی‌پدیای فارسی فیلتر شد

وبسایت ویکی‌پدیای فارسی در ایران فیلتر شد.

نت‌بلاکس که یکی از وبسایت‌های معتبر پایش اینترنتی است روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد مختل شدن دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در پیوند با شیوع کرونا در ایران بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از مسئولان این وبسایت نوشت که مسدود شدن صفحه فارسی ویکی‌پدیا در ارتباط با فوت یک عضو شورای تشخیص مصلحت نظام بر اثر کرونا بوده است.

آگهی

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

سید محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از شخصیت‌های نزدیک به سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران بامداد دوشنبه ۱۲ اسفند بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.

به نوشته نت‌بلاکس، اختلال در دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی در ایران پس از فوت میرمحمدی آغاز شده و در سراسر کشور نیز اعمال شده است. نت‌بلاکس در توضیح فنی این اختلال نوشته است که دولت ایران برای فیلتر کردن این وبسایت از همان مکانیسمی استفاده کرده که در فیلترینگ توییتر و فیس‌بوک به کار برده است. شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک پس از رویدادهای سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شده و هنوز باز نشده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول «برخی کاربران ایرانی» می‌نویسد که دسترسی به ویکی‌پدیای فارسی از شامگاه دوشنبه، ۱۲ اسفند با اختلال همراه بوده است. با این حال برخی دیگر از شهروندان ایرانی توانسته‌اند ویکی‌پدیای فارسی را روی موبایل باز کنند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که افکار عمومی در ایران روایت رسمی دولت از شمار دقیق مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور را نمی‌پذیرند و آن را بیشتر از آمار اعلام شده می‌دانند. به نوشته این خبرگزاری، رهبران ایران احتمالا از بیم افزایش اعتراض‌های همگانی و انتقاد مردم به کم‌کاری دولت، شمار دقیق مبتلایان به کرونا را اعلام نمی‌کنند.

آگهی

دولت کانادا: مسافران ایران خود را قرنطینه کنند

دولت کانادا از مسافرانی که از ایران وارد این کشور می‌شوند خواست تا خود را قرنطینه کنند.

مقام‌های کانادایی به افرادی که از ایران وارد این کشور می‌شوند خواسته‌اند که پس از ورود اگر نشانه‌ای از بیماری ندارند به طور داوطلبانه و به مدت دست کم ۱۴ روز در خانه بمانند. آنها همچنین به اتباع خود توصیه کرده‌اند که تا اطلاع بعدی از هر گونه سفر غیرضروری به ایران و نیز استان‌های کرونا زده در ایتالیا خودداری کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ترزا تام، مدیر کل سازمان بهداشت همگانی کانادا در بیان انگیزه دولت متبوعش از این توصیه گفت همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در ایران «به طرز نگران‌کننده‌ای» افزایش یافته و از سوی دیگر بسیاری از مبتلایان در کانادا با افرادی که به ایران سفر کرده‌اند ارتباط داشته‌اند.

تا دوشنبه شب ۲۷ مورد ابتلا به کرونا در کانادا شناسایی و تأیید شده است.

آگهی

بنا بر آمار رسمی تاکنون در ایران هزار و ۵۰۱ نفر به کرونا مبتلا شده و ۶۶ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب ایران بعد از چین بیشترین آمار مرگ و میر کرونایی در جهان را دارد.

توصیه به لغو همایش ایرانی‌ها و جنجال کنسرت‌ داریوش اقبالی

با افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کانادا به دلیل پیوند با افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، شماری از ایرانیان مقیم کانادا نیز خواستار لغو برنامه‌های نورورزی و سایر همایش‌های ایرانیان در این کشور شدند.

کاربران ایرانی شبکه‌های مجازی در کانادا که مخالف برگزاری مجالس و گردهمایی‌های ایرانیان در این کشور هستند به ویژه از داریوش اقبالی، خواننده معروف ایرانی به دلیل لغو نکردن برنامه کنسرتش در یکم مارس (۱۱ اسفند) در تورنتو انتقاد کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون رئیس جمهوری آمریکا: داروی کرونا تا تابستان آماده می‌شود

کرونا در ایران؛ شمار مبتلایان به ۱۵۰۰ و جان‌باختگان به ۶۶ نفر رسید

کرونا در جهان؛ شمار قربانیان در ایتالیا به ۵۲ نفر افزایش یافت