«بخش خدمات فنی مایکروسافت در کالیفرنیا» کلاهبرداران هندی از آب درآمدند

«بخش خدمات فنی مایکروسافت در کالیفرنیا» کلاهبرداران هندی از آب درآمدند
Copyright public domain
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک موسسه که خود را «بخش خدمات فنی مایکروسافت در کالیفرنیا» جا می‌زد و با باج‌گیری نرم‌افزاری از قربانیان میلیون‌ها دلار کلاهبرداری می‌کرد، گروهی از کلاهبرداران هندی از آب در آمدند که در شهر دهلی مستقر بودند.

آگهی

یک موسسه که خود را «بخش خدمات فنی مایکروسافت در کالیفرنیا» جا می‌زد و با باج‌گیری نرم‌افزاری از قربانیان میلیون‌ها دلار کلاهبرداری می‌کرد، گروهی از کلاهبرداران هندی از آب در آمدند که در شهر دهلی مستقر بودند.

این مرکز نخست یک باج‌افزار به کامپیوتر قربانیان ارسال می‌کرد. کاربران پس از باز کردن پیام با یک پیغام خطای جعلی مواجه می‌شدند که به آن‌ها می‌گفت کامپیوترشان آلوده شده است و باید بدون اینکه دستگاه خود را خاموش یا ری‌استارت کنند با «بخش خدمات فنی مایکروسافت» تماس بگیرند.

در این بخش افراد با معرفی خود با اسامی جعلی آمریکایی اظهار می‌کردند که در کالیفرنیا هستند. سپس از افرادی که دچار مشکل شده بودند می‌خواستند مبالغ هنگفتی از هزار دلار به بالا را به حسابی واریز کنند تا کامپیوترشان تعمیر شود.

در ماه مه ۲۰۱۹ میلادی «جیم براونینگ» که یک هکر کلاه سفید بریتانیایی است (کلاه‌ سفید به هکرهایی گفته می‌شود که از توانایی خود برای مقاصد مثبت استفاده می‌کنند) توانست به سیستم مرکزی دوربین مداربستۀ این مرکز جعلی نفوذ کند.

دوربین‌های مداربسته، داخل و بیرون ساختمان را تحت نظر داشتند و به این ترتیب جیم براونینگ توانست به تصاویر زنده داخل اتاق‌ها، سالن برقراری ارتباط‌‌ها و محل انجام مکالمات دست یابد. او برای ماه‌ها این مرکز را تحت نظر داشت و از نزدیک شاهد آن بود که چگونه افراد با معرفی خود به عنوان کارمند شرکت فنی مایکروسافت از کاربران اخاذی می‌کنند.

جیم براونینگ گفته است که می‌دانسته کار او در نفوذ به سیستم دوربین‌های مداربسته این مرکز غیرقانونی است اما این کار را انجام داده تا مردم جهان متوجه شوند که چه خطرهایی در کمین آن‌هاست و قربانی پرداختن باج به مراکز ناشناس نشوند. وی در مدت حدود یک سال ۷۰ هزار تماس صوتی این مرکز با قربانیان را ضبط کرده است.

مطابق اطلاعات منتشره، این شرکت سالانه سه میلیون دلار از این راه به دست می‌آورده است.

پلیس هند پیش‌تر در ماه نوامبر یک گروه کلاهبردار را در پایتخت این کشور دستگیر کرده بود. با این حال سمیر شارما از واحد پلیس هند می‌گوید کار برای دستگیری اینگونه افراد بسیار سخت است زیرا «قربانیانی نیستند که شکایت کنند، ما متهمی نداریم و در نتیجه دشوار است تا بتوان متهم را به نحوی به قربانی وصل کرد. به ویژه اینکه بسیاری از قربانیان در فراسوی مرزهای ما هستند.»

اخاذی از طریق باج‌افزارها امروزه از تهدیدات جدی دنیای سایبری محسوب می‌شود و سالانه صدها هزار تن در سراسر جهان قربانی این اخاذی‌ها می‌شوند.

مطابق آمارها، تنها در بریتانیا ماهانه ۲۱ میلیون تماس جعلی به قصد کلاهبرداری با شهروندان این کشور انجام می‌شود. کلاهبرداران در این مکالمات ادعا می‌کنند از طرف بانک، مراکز کامپیوتری یا دولت تماس گرفته‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا هکرهای چین را به اتهام سرقت داده‌های «اکوئیفاکس» تحت تعقیب قرار داد

رسانه‌های اجتماعی ابزار تازه قاچاقچیان و تبهکاران در لیبی برای باج‌گیری

افتتاح ساختمان جدید پارلمان هند؛ نارندرا مودی در برابر راهبان به خاک افتاد