حمله هوایی آمریکا به طالبان در افغانستان ۴ روز پس از امضای توافق تاریخی

حمله هوایی آمریکا به طالبان در افغانستان ۴ روز پس از امضای توافق تاریخی
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با اعلام حمله آمریکا، خبرگزاری‌ها در روز چهارشنبه گزارش دادند که بر اثر حمله افراد مسلح گروه طالبان در افغانستان، دست کم ۲۰ نفر از سربازان ارتش و نیروهای پلیس این کشور کشته شدند.

آگهی

ارتش آمریکا اعلام کرد به مواضع طالبان در ولایت هلمند افغانستان حمله هوایی کرده است.

این نخستین حمله نیروهای آمریکایی به طالبان پس از امضای توافق با این گروه در روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر است.

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند/حوت) در حالی از این حمله خبر داد که نمایندگان این کشور چهار روز پیش، با گروه طالبان به توافق صلح دست یافته بودند. نمایندگان سیاسی گروه طالبان و دولت آمریکا روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه‌ای را با هدف پایان بخشیدن به درگیری های ۱۹ ساله در افغانستان امضاء کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتش آمریکا هدف از حمله روز چهارشنبه را حفاظت از نیروهای دولتی افغانستان در برابر حملات متعدد طالبان اعلام کرده است. سرهنگ سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: «آمریکا حمله‌ای هوایی را در [ولسوالی] نهر سراج ولایت هلمند علیه ستیزه‌جویان طالبان که شدیدا به نیروهای امنیتی افغان حمله می‌کردند، انجام داده است. این حمله تدافعی بوده است.»

وی در توضیح این حمله همچنین گفته است: «ما به صلح پایبند هستیم ولی مسئولیت داریم که از شرکای افغان‌مان هم دفاع کنیم.»

سانی لگت در همین زمینه در توییتر نوشت: «تنها در روز سوم مارس (۱۳ اسفند/حوت) طالبان به ۴۳ پست بازرسی نیروهای [دولتی] افغان در ولایت هلمند حمله کردند.»

ولایت هلمند یکی از جولانگاه‌های اصلی گروه طالبان در افغانستان است.

لگت در مورد خواست طالبان مبنی بر بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان گفته است: «شورشیان ادعا می‌کنند برای رهایی افغانستان از نیروهای بین‌المللی می‌جنگند، اما توافق صلح ۲۹ فوریه بیرون رفتن نیروهای خارجی از کشور را به برآورده شدن چندین شرط منوط کرده است.»

بر اساس توافق‌نامه تاریخی که روز شنبه میان آمریکایی‌ها و طالبان امضا شد، واشنگتن متعهد شده است که در ازای ضمانت‌نامه از طالبان، در طی ۱۴ ماه خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را عملی کند.

سرهنگ لگت همچنین نوشت: «رهبران طالبان به جامعه جهانی قول داده‌اند كه خشونت‌ها را کم کنند، نه این كه حملات خود را افزایش دهند.»

در دو حمله طالبان دست کم ۲۰ نفر کشته شدند

ساعاتی پیش از اعلام حمله آمریکا، خبرگزاری‌ها در روز چهارشنبه گزارش دادند که بر اثر حمله افراد مسلح گروه طالبان در ولایت قندوز افغانستان، دست کم ۲۰ نفر از سربازان ارتش و نیروهای پلیس این کشور کشته شدند. مقام‌های رسمی دولت افغانستان این خبر را تأیید کرده‌اند.

صفی‌الله امیری، عضو شورای ولایتی قندوز گفت که ستیزه‌جویان طالبان دست کم به سه پست بازرسی ارتش در ولسوالی امام صاحب حمله کرده‌اند. به گفته این مقام محلی در این حملات دست کم ۱۰ سرباز اردوی ملی و ۴ مأمور پلیس کشته شده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

زرگی عبادی، سخنگوی ولایت اُرزگان در جنوب افغانستان نیز اعلام کرد که در نتیجه حمله طالبان در ولسوالی ترین‌کوت، دست کم ۶ مأمور پلیس کشته و ۷ تن دیگر از آنان مجروح شدند.

گروه طالبان روز دوشنبه از پایان آتش‌بس ۹ روزه‌ای خبر داد که خود آن را اعلام کرده بود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه با اعلام پایان این آتش بس گفته بود که نیروهای این گروه به نیروهای خارجی حمله نمی‌کنند، اما عملیات آنها علیه نیروهای دولت کابل ادامه می‌یابد.

حملات طالبان در شامگاه سه‌شنبه، ساعاتی پس از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان روی داد. ترامپ روز سه‌شنبه این گفت‌وگو را «بسیار خوب» توصیف کرد و افزود که آن‌ها برای کاهش خشونت در افغانستان توافق کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابل تحت چه شرایطی روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد می‌کند؟

اختلاف نظر اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر آزادی زندانیان طالبان

ترامپ پس از تماس تلفنی با یکی از رهبران طالبان: گفت‌وگوی بسیار خوبی بود