حمله خونین به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری در کابل؛ داعش مسئولیت را پذیرفت

   حمله خونین به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری در کابل؛ داعش مسئولیت را پذیرفت
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که مهاجمان در یک ساختمان نیمه کار در نزدیکی محل برگزاری این مراسم، پنهان شده بودند و از آنجا شروع به تیراندازی کرده‌اند.

آگهی

حمله مسلحانه به مراسم یادبود عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در روز جمعه در کابل ۲۷ کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت.

وزارت داخله افغانستان در تازه ترین خبر گفته است که با کشته شدن ۳ مهاجم مسلح به دست نیروهای امنیتی افغانستان، این حمله پس از ۶ ساعت درگیری به پایان رسیده است.

مهاجمان مسلح ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه به وقت محلی به این مراسم در غرب کابل حمله و شروع به شلیک به جمعیت حاضر در این مراسم کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد تیراندازی هنگامی شروع شد که محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان در حال سخنرانی بود.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که مهاجمان در یک ساختمان نیمه کار در نزدیکی محل برگزاری این مراسم، پنهان شده بودند و از آنجا شروع به تیراندازی کرده‌اند.

این مراسم با حضور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و شماری دیگر از مقامات افغانستان در حال برگزاری بود.

رسانه‌های افغانستان می گویند که به مقامات حاضر در این مراسم آسیبی وارد نشده است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله با انتشار توئیتی این حمله را «جنایت ضد بشری و علیه وحدت ملی افغانستان» توصیف کرد و از نیروهای امنیتی خواست با قاطعیت با عوامل این حمله برخورد کنند.

طالبان بلافاصله پس از این حمله دست داشتن در ‌آن را رد کرد. ساعاتی بعد از این حمله خونین اما، داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

آقای غنی همچنین اظهار داشت تروریست‌ها با انجام چنین حملاتی نمی‌توانند مبارزات عدالت‌خواهانه مردم افغانستان را در برابر ظلم، محو سازند. همچنین صدیق صدیقی سخنگوی رئيس جمهوری افغانستان هم اعلام کرد آقای غنی بعد از این حمله با عبدالله عبدالله و کریم خلیلی به صورت تلفنی صحبت کرده و جویای احوال آنها شده است. 

در همین حال محمد محقق از رهبران جهادی نزدیک به عبدالله عبدالله این عملیات تروریستی را مشکوک خواند و احتمال بروز دسیسه و یا سهل‌انگاری را در آن بالا خواند. آقای محقق همچنین می‌گوید: «مسئولان امنیتی به ما اطمینان داده بودند تا ده کیلومتری محل برگزاری این همایش تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده، اما ما دیدیدم که حمله از یک ساختمان نزدیک صورت گرفت.»

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این حمله تروریستی را محکوم کرد و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد. 

مراسم سال گذشته گرامیداشت یاد عبدالعلی مزاری نیز مورد حمله مهاجمان قرار گرفت که در پی آن ۱۱ نفر جان باختند.

عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در سال ۱۳۷۳ و هنگامی که گروه طالبان کابل را اشغال کردند، به دست این گروه به قتل رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داعش مسئولیت حمله انتحاری به مراسم تشییع در افغانستان را بر عهده گرفت

حمله به معبد سیک‌ها در کابل دست کم ۲۵ قربانی گرفت؛ داعش مسئولیت حمله را پذیرفت

انفجار در شرق افغانستان سه کشته و ۱۱ مجروح بر جای گذاشت