آیا سنت روبوسی فرانسوی هم قربانی ویروس کرونا می‌شود؟

آیا سنت روبوسی فرانسوی هم قربانی ویروس کرونا می‌شود؟
Copyright  Christophe Ena
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در روزهای گذشته نشریات فرانسوی مملو از پیشنهادهایی برای جایگزین کردن روبوسی شده است.

آگهی

طبق آخرین آمارها ویروس کرونا تا کنون به بدن ۹۶۷۷۸ نفر در جهان وارد شده و جان ۳۳۰۸ تن را نیز از تن آنان بیرون برده است. با اینحال هنوز قربانی احتمالی دیگری در راه است که در واقع یک سنت فرهنگی است و آن هم عبارت‌ از سنت روبوسی فرانسوی است که البته در شماری از دیگر کشورها نیز مرسوم است.

سنت روبوسی در فرانسه

در فرانسه بنا بر آنکه دو نفر تا چه حد با هم آشنا یا صمیمی هستند روبوسیِ میان زن و مرد، زن و زن، و مرد با مرد به شکل ردوبدل کردنِ دو،‌ سه یا حتی چهار بوسه مرسوم است.

گرچه این سنت در فرانسه قرن ۱۹ از نو برقرار شده اما پیشینه‌اش به زمان روم باستان می‌رسد. فرانسوی‌ها از زمان باستان تا زمان شیوع «طاعون سیاه»، بیماری مسری مرگباری که برآورد می‌شود حدود ۴۰ درصد جمعیت اروپای سدهٔ چهاردهم را کشت، سنت روبوسی خود را حفظ کرده بودند.

نظر مقامات در بارهٔ روبوسی

اما هفتهٔ گذشته یکی از نمایندگان مجمع ملی فرانسه که از چین برگشته بود ۱۴ روز قرنطینه شد و کمی بعد وزیر بهداشت این کشور نیز ضمن اشاره به رعایت نکاتی که برای پیشگیری لازمند گفت فرانسوی‌ها باید روبوسی را کنار بگذارند.

در چند روز گذشته نشریات فرانسوی مملو از پیشنهادهایی برای جایگزین کردن روبوسی شده است.

در دیگر کشورهای اروپایی

اما فرانسوی‌ها در این مسیر تنها نیستند و سوییس هم وضعیت مشابهی دارد. روبوسی سوییسی در مجموع با ردوبدل کردن سه بوسه انجام می‌شود. وزیر بهداشت سوییس هم از مردم این کشور خواست روبوسی روزانه را در سر کار و بیرون کنار بگذارند.

ایتالیا نیز تا کنون ۵۰ هزار نفر از شهروندان خود را در ۱۱ شهر قرنطینه کرده است و از مردم خواسته از دست دادن و روبوسی پرهیز کنند. جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد کشورش فعلا می‌تواند انتشار ویروس را مهار کند اما اگر شیوع کرونا شکل تصاعدی به خود بگیرد نه تنها ایتالیا که هیچ کشوری درجهان نمی‌تواند پیامدهای آن را کنترل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوع کرونا در فرانسه؛ یک نماینده پارلمان در بیمارستان بستری شد

کرونا در ایران؛ دیپلمات پیشین جان باخت «فاطمه رهبر» به کما رفت

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند