میلیاردر چینی: یک میلیون ماسک بهداشتی برای ارسال به ایران آماده کردیم

Virus Outbreak Mideast Iran
Virus Outbreak Mideast Iran Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گسترش کرونا در ایران باعث شده است که دو استان شمالی گیلان و مازندران محدویت‌های برای سفر به این استانها وضع کنند و همچنین یک نماینده مجلس خواستار قرنطینه شهر تهران شده است.

آگهی

یک میلیاردر چینی و یکی از بنیانگذاران وبسایت چینی علی‌بابا اعلام کرد تیم او یک میلیون ماسک بهداشتی را برای اهدا به ایران تدارک دیده است.

جک ما، در شبکه‌های اجتماعی چین اعلام کرد که پس از اهدای یک میلیون ماسک تنفسی به ژاپن، برای مقابله با ویروس کرونا، حالا تیم او یک میلیون ماسک نیز برای ارسال به ایران فراهم کرده است.

تلاش‌ها برای کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا در ایران در شرایطی صورت می گیرد که موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در تمامی استان‌های ایران رویت شده است و دولت تلاش دارد در آستانه نوروز محدودیت‌هایی برای سفر و جابه‌جا شدن شهروندان اعمال کند.

استانداری مازندران در تصمیمی مسیر ورودی خودروها از گیلان به رامسر در غربی‌ترین نقطه استان مازندران را به روی خودروها بسته است. با این حال رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفته است که خبر انسداد محورهای غرب استان مازندران تکذیب می شود و هیچ محوری را مسدود نکرده‌ایم و تنها محدودیت ورود پلاک‌های شهرهای دیگر اعمال می شود.

سرهنگ نادر رحمانی به ایسنا گفته است که در هماهنگی با استانداری محدودی ترد در محورهای ورودی دو استان گیلان و مازندران اعمال شده است و بر این اساس تنها خودروهای دارای پلاک همان استان اجازه ورود به شهر را دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیشتر گفته شده بود که در ورودی‌های جاده کندوان، هراز و فیروزکوه نیز از حرکت مسافران به شمال کشور جلوگیری شده است که با گفته‌های سرهنگ رحمانی، این محدودیت برای پلاک‌های غیر بومی دو استان گیلان و مازندران است. خبرگزاری مهر می گوید محور فیروزکوه با تلاش پلیس راه شرق استان تهران بازگشایی شده است اما از مسافران خواسته شده است از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

همچنین استاندار گیلان نیز از غربالگری مسافران در ورودی‌ها و خروجی‌های استان گیلان خبر داده است اما گفته است که این تمهیدات به معنای ممنوعیت سفر به گیلان نیست اما اگر افرادی که به این استان سفر می کنند دارای هر گونه علائم جزئی مشکوک باشند بی تردید دو هفته قرنطینه می شوند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا به ۴۷۴۷ نفر رسیده است. به گفته وی تاکنون ۱۲۴ نفر به دلیل ابتلا به «کووید ۱۹» جان خود را از دست داده اند. تعداد افرادی که از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه در ایران ابتلای آنها به نوع جدید ویروس کرونا مشخص شده ۱۲۳۴ نفر بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران تاکنون حال دستکم ۹۱۳ نفر از مبتلایان به این ویروس بهبود یافته است.

مسئولان برخی استان‌ها: امکان پذیرش و اسکان مسافران نوروزی را نداریم

مسئولان برخی استان‌ها در ایران در آستانه نوروز اعلام کرده‌اند که امسال امکان پذیرش و اسکان مسافران نوروزی را ندارند و از مردم خواسته‌اند به دلیل گسترش ویروس کرونا سفر نکنند.

عباس رضایی، استاندار اصفهان گفته است که «امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن وجود ندارد، این اقدام برای حفظ سلامت هم استانی‌ها و آحاد مردم ایران و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا صورت می‌گیرد.»

شهرداری قمصر نیز گفته است که ورود گردشگران داخلی و خارجی تا اطلاع ثانوی به این شهر ممنوع است.

در استان اردبیل هم استاندار گفته است که در تعطیلات نوروز کلیه مراکز اقامتی و تفریحی این استان تعطیل است.

استاندار مازندران هم گفته است که برپایی چادر در پارک‌ها و فضای باز در مدت تعطیلات نوروز ممنوع است و از مردم خواسته است به دلیل گسترش کرونا سفرهای نوروزی شان را لغو کنند.

استانهای گیلان، کرمانشاه، فارس، گلستان، ایلام، هرمزگان و چند استان دیگر نیز از تصمیمات مشابهی خبر داده‌اند.

جاده کرج - چالوس بسته شد

رئیس پلیس راه استان البرز روز جمعه اعلام کرد که برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا جاده کرج - چالوس تا اطلاع ثانونی بسته است.

وی گفته است که رانندگان به هیچ وجه اصرار به تردد رد این مسیر نداشته باشند چرا که اجازه تردد به هیچ وسیله نقلیه‌ای داده نمی شود.

آگهی

خبرگزاری ایسنا در ساعت ۱۰ و ۴۴ دقیقه صبح به وقت ایران از ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس و در دهانه شمالی تونل کندوان تا ولی آباد خبر داده است.

شمار قطعی مبتلایان به کووید۱۹ در استان البرز به ۱۴۰ نفر رسیده است و تاکنون ۸ نفر نیز جان باخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: ۸۵۴ بیمار مشکوک به کرونا در استان گلستان

به گفته عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشگی گلستان تعداد بیماران مشکوک به کووید۱۹ در استان گلستان به ۸۵۴ نفر رسیده است و تاکنون نیز ۸ نفر جان باخته‌اند.

وی افزوده است که تاکنون جواب آزمایش ۳۷ نفر از این تعداد بیماران مشکوک نیز مثبت بوده است.

آگهی

خبرهای ضد و نقیض از مصوبه کاهش ساعت اداری تهران

در پی تصمیم اولیه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با استاندار و شهردار تهران، قرار بود از روز شنبه ساعات کار ادارات تهران به حالت عادی برگردد اما ساعاتی بعد اعلام شد که «مصوبه تقلیل ساعات کاری ادارات و سازمان‌ها تا ساعت ۱۳:۰۰ همچنان پابرجاست.»

این در حالی است که بار دیگر روز جمعه استاندار تهران خبر لغو مصوبه بازگشت ساعات کار ادارات تهران به حالت عادی را کذب دانست و گفت که از شنبه ساعات کاری ادارات تهران به حالت عادی بر می گردد.

فلاحت پیشه: شیوع کرونا حمله بیوتروریستی در ایران و چین است

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران شیوع کرونا را یک حمله بیوتروریستی در ایران و چین ارزیابی کرده است.

او گفته است که «ترامپ و پمپئو درباره کرونا دروغ می گویند کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده است.»

این نماینده مجلس گفته است که اگر ترامپ و پمپئو راست می گویند و نگران گسترش کرونا در ایران هستند تحریم ها را بردارند.

آگهی

درخواست یک نماینده مجلس برای قرنطینه تهران

یک نماینده مجلس ایران روز پنجشنبه در نامه‌ای به رئیس جمهوری، رئيس مجلس و وزیر بهداشت خواستار قرنطینه تهران شد.

محمدرضا نجفی نماینده تهران با تاکید بر اینکه «تجربه عدم قرنطینه شهر قم آثار مهیبی بر جای گذاشته است» خواستار قرنطینه پایتخت شده و هشدار داده است که در صورت مسامحه، وقوع عواقب جبران‌ناپذیر دور از ذهن نیست.

این نماینده مجلس اوضاع مرتبط با گسترش کرونا در ایران را «وخیم» ارزیابی کرده است و خواستار تهیه «نقشه ریسک و پیش بینی وضعیت مناطق در کوتاه مدت و در افق ۳ ماهه» شده است. وی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرده است که زمینه جمع‌اوری کمک‌های مردمی و داوطلبانه در خارج و داخل ایران مهیا شود و متولی جمع آوری این کمک‌ها « تیمی مرکب از محبوبترین چهره های ایرانی» باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یاتا: کرونا به حمل و نقل هوایی ۱۱۳ میلیارد دلار زیان می زند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد