آخرین نبرد در ادلب؛ گفتگوی تلفنی پوتین با اسد بعد از توافق با اردوغان

آخرین نبرد در ادلب؛ گفتگوی تلفنی پوتین با اسد بعد از توافق با اردوغان
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسای جمهوری روسیه و سوریه در یک مکالمه تلفنی در خصوص جزئيات توافق آتش‌بس میان آنکارا و مسکو با یکدیگر گفتگو کردند.

آگهی

کرملین روز جمعه ۶ مارس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگویی تلفنی، بشار اسد همتای سوری خود را در جریان جزئیات «توافق آتش بس روسیه و ترکیه در استان ادلب سوریه» قرار داده است. 

طرفین جزئيات چندانی در خصوص این مکالمه تلفنی منتشر نکردند و کرملین تنها به بیان کلیاتی از این گفتگو بسنده کرد. 

بشار اسد در این گفتگو از آنچه «حمایت‌های بی‌دریغ روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه» خوانده، از همتای روس خود تشکر کرده است.

بعد از چندین روز پرتنش در استان ادلب میان ارتش و نیروهای حامی بشار اسد از یک سو، و ارتش و شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه از سوی دیگر، بالاخره روز پنجشنبه و بدنبال توافق میان روسای جمهوری روسیه و ترکیه، در استان ادلب آتش بس اعلام شد.  

بدنبال عملی کردن تهدیدات ترکیه در باز کردن مرزهای خود برای مهاجرانی که قصد عزیمت به اروپا را دارند، تلاش‌های بین‌المللی برای پایان بخشیدن به بحران در ادلب سوریه شدت یافته است.

در روزهای اخیر ده‌ها سرباز ارتش ترکیه بدست ارتش سوریه کشته شده است و ترکیه سه فروند جنگنده نیروی هوایی سوریه را در استان ادلب سرنگون کرده است.

بر اساس توافق روز پنجشنبه پوتین و اردوغان، آنکارا و مسکو بر سر نظارت بر منطقه کاهش تنش در شهرک‌های نزدیک ادلب و همچنین گشت‌زنی‌های مشترک با یکدیگر به توافق رسیده اند.

روسای جمهوری دو کشور که در یک کنفرانس خبری مشترک جزئیات این توافق را اعلام می‌کردند همچنین از ابراز علاقه‌مندی آنکارا و مسکو بر ادامه همکاری‌ها در چارچوب روند آستانه که با حضور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شد تاکید کردند.

تصمیمات قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خصوص نبرد سرنوشت ساز ادلب که از آن بعنوان آخرین نبرد در سوریه نام برده می‌شود در حالی گرفته می شود که به نظر می رسد دمشق در روند این تصمیمات نقشی بنیادین ایفاء نمی‌کند و در این برهه و برای ایجاد تعادل قوای نظامی و سیاسی و با هدف به پایان رساندن جنگ داخی‌اش، چاره‌ای جز گردن نهادن بر تصمیمات قویترین متحد خود، روسیه، ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک منبع نظامی: ترکیه هفت پست‌دیدبانی را در سوریه تخلیه کرد

عبدالحلیم خدام معاون پیشین رییس جمهوری سوریه در فرانسه درگذشت

کمک ۱۷۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران انسانی در سوریه