از «قاچاقچی» تا «بربریت»؛ جنگ لفظی یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

چند پناهجو در مرز تریکه و یونان
چند پناهجو در مرز تریکه و یونان Copyright  The Associated Press
Copyright  The Associated Press
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت یونان می‌گوید: «ترکیه به‌جای کاستن از شبکهٔ قاچاق‌ مهاجر و پناهجو خودش به قاچاقچی تبدیل شده است.»

آگهی

همزمان با سرازیر شدن سیل پناهجویان از ترکیه به سوی مرزهای یونان، جنگ لفظی میان مقامات دو کشور همسایه اوج گرفته است.

ترکیه روز ۲۸ فوریه تصمیم گرفت درها را به روی پناهجویانی بگشاید که در خاک این کشور در انتظار رسیدن به اروپا به سر می‌برند تا فشار حاصل از موج پناهجویان اروپا را وادار کند از موضع آنکارا در سوریه پشتیبانی کند.

اما یونان به محض آنکه هزاران پناهجو در مرز زمینی‌اش با ترکیه جمع شدند زبان دیپلماتیک را کنار گذاشت و به برخورد با پناهجویان روی آورد. آنکارا نیز در مقابل ویدئوهایی از برخورد شدید آتن با مهاجران و پناهجویان منتشر کرد.

«ترکیه خودش به قاچاقچی پناهجو تبدیل شده است»

سخنگوی دولت یونان گفت:‌ «ترکیه به‌جای کاستن از شبکهٔ قاچاق‌ مهاجر و پناهجو خودش به قاچاقچی تبدیل شده است.» توصیفی که نخست وزیر یونان نیز اندکی بعد آن را برای توصیف ترکیه در میان همتایان اروپایی‌اش در شورای اتحادیه اروپا به کار برد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی دولت یونان همچنین گفت که آنکارا از پناهجویان مانند «مهره‌هایی برای اعمال فشار در بازی سیاسی خود» بهره می‌برد و دولت ترکیه را متهم کرد که «به شکل نظام‌مند مهاجران را تشویق و یاری» می‌کند تا «به شکل غیرقانونی» از مرز یونان بگذرند.

از سوی دیگر ترکیه رفتار یونان با پناهجویان را «بربریت» خواند. فواد اکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه گفت: «ذهنیت کسانی را که با گلولهٔ جنگی به مهاجران شلیک می‌کنند، قایق آنها را غرق می‌کنند و بچه‌هاشان را به گاز اشک‌آور خفه می‌کنند فقط با یک واژه می‌توان توصیف کرد و آن بربریت است.»

Associated Press
آتش‌نشانان یونانی به روی مهاجرانی که قصد ورود به یونان را دارند آب می‌پاشندAssociated PressDarko Bandic

اردوغان: جایی که نخست‌وزیر یونان باشد نمی‌روم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در روزهای گذشته یونان را متهم کرد که برای متوقف کردن مهاجران دست به هر کاری از جمله «غرق کردن» آنها می‌زند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهٔ نشست احتمالی در بلغارستان با نخست وزیر یونان گفت: «من جایی که او باشد نمی‌روم و با او در یک عکس نخواهم بود.»

این در حالی است که آقای اردوغان روز دوشنبه برای گفتگو با مقامات اروپایی راهی بروکسل خواهد شد، گفتگویی که به احتمال زیاد دربارهٔ شرایط اخیر مهاجران و پناهجویان در مرز این کشور و یونان خواهد بود.

همچنین بنابر اعلام منابع خبری ترکیه رئیس جمهوری این کشور روز شنبه به گارد ساحلی فرمان داد تا از عبور مهاجران از دریای اژه به سوی اروپا جلوگیری کنند.

از سوی دیگر یونان نیز اعلام کرده است که دو اردوگاه تازه، با گنجایش ۱۰۰۰ نفر را در دو نقطه از این کشور برای پناهجویانی که به تازگی از ترکیه وارد شده‌اند دایر خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه ۱۱ نفر را در پی واژگون شدن قایق حامل پناهجویان در دریاچه وان بازداشت کرد

ابراهیم گوکچک، سومین عضو گروپ یوروم ترکیه در پی اعتصاب غذا درگذشت

اردوغان با نازی‌ خواندن یونان و خطاب به اروپا: مرز را باز نگه می‌داریم