ایده نخست وزیر اصلاح طلب اتیوپی برای زبان‌های محلی و اتحاد ملی چیست؟

ایده نخست وزیر اصلاح طلب اتیوپی برای زبان‌های محلی و اتحاد ملی چیست؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اتیوپی قصد دارد افزون بر زبان اَمهاریک که در مکاتبات اداری از آن استفاده می‌شود، چهار زبان محلی از جمله اَفان اورومو، پرگویش‌ترین زبان مردم اتیوپی، اَفار، سومالی و تیگرینیا را به عنوان زبان رسمی این کشور اعلام کند.

آگهی

دولت اتیوپی قصد دارد افزون بر زبان اَمهاریک که در مکاتبات اداری از آن استفاده می‌شود، چهار زبان محلی از جمله اَفان اُرومو، پرگویش‌ترین زبان مردم اتیوپی، اَفار، سومالی و تیگرینیا را به عنوان زبان رسمی این کشور اعلام کند.

این سیاست جدید در میان سلسله اصلاحاتی است که نخست وزیر اصلاح طلب اتیوپی ، آبی احمدعلی، نخست وزیر اصلاح طلب اتیوپی این طرح را یک ماه پس از برگزاری انتخابات مجلس در این کشور ارائه کرده است. منتقدان او معتقدند این اقدام او واکنشی است به افول محبوبیت حزب تحت رهبری او، حزب سعادت، در مناطق ارومیا و تیگریه است.

براساس نتایج آخرین سرشماری صورت گرفته در اتیوپی، اَفان اورومو زبان روزمره ۳۴.۴ درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهد و دو زبان سومالی و تیگرینیا هم توسط ۶ درصد مردم صحبت می‌شود. همچنین زبان محلی ۱.۷ درصد مردم اتیوپی نیز اَفار است.

آبی احمدعلی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با وجود نقش زبان اَمهاریک در تسهیل امور در اتیوپی ولی برای ایجاد جامعه متحد و پویا در جهت حصول اهداف سیاسی و اقتصادی مدنظر آن افزایش زبان‌های رسمی و تقویت روابط فرهنگی میان اقلیت‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

نخست وزیر اتیوپی بر این باور است که با افزودن زبان‌های رسمی گامی مهم به سمت کاهش بیشتر تنش‌ها و افراط گرایی‌های قومی برخواهد داشت.

در مقابل جبهه آزادی اُرومو با انتشار بیانیه‌ای، طرح نخست وزیر اتیوپی را غیر قابل اجرا خواند.

آبی احمد علی، ۴۳ ساله، نزدیک به دو سال پیش به مقام نخست وزیری رسید. او از زمان به قدرت رسیدن، برنامۀ گسترده‌ای از اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در اریتره آغاز کرد که پایان دادن به بن بست ۲۰ ساله در روابط اتیوپی‌-ارتیره یکی از آنها بود.

نخست‌وزیر ۴۳ سالۀ اتیوپی در همکاری نزدیک با ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره توانست یک توافق صلح را میان دو کشور به سرانجام برساند و به بن‌بست طولانیِ «نه جنگ و نه صلح» در روابط دو همسایه پایان دهد.

بر همین اساس او از سوی آکادمی نوبل سوئد به عنوان برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ شناخته شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری جشن «آشندا» در اتیوپی پس از دو سال درگیری‌ خونین

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

نتایج یک پژوهش؛ دانستن زبان‌های خارجی بیشتر با عملکرد مغز چه ارتباطی دارد؟