استفاده از بخاری در تراس کافه‌های پاریس به دلایل زیست محیطی ممنوع می‌شود

استفاده از بخاری در تراس کافه‌های پاریس به دلایل زیست محیطی ممنوع می‌شود
Copyright MTI
Copyright MTI
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تراس ۷۵ متر مربعی یک کافه در پاریس اگر از نیمه ماه نوامبر تا اواسط ماه مارس روزانه ۱۴ ساعت بخاری برقی روشن کند، حدود ۱۳.۷ تن دی اکسید کربن تولید می‌کند: برابر با دی‌اکسید کربن تولید شده با یک خودرو نو که سه بار به دور زمین بگردد.

آگهی

آن ایدالگو، شهردار سوسیالیست و محیط زیستی پاریس تصمیم دارد به دلایل زیست محیطی، استفاده از بخاری برقی در بیرون کافه‌های پاریس را ممنوع کند.

کافه‌های پاریس که فرانسوی‌ها به آن کافه-تراس می‌گویند، با استفاده از فضای بیرونی برای مشتریان در پیاده‌رو صندلی می‌چینند. بیشتر مشتریان این کافه‌ها برای خوردن غذا و نوشیدنی در خارج از منزل بدون توجه به وضعیت آب و هوا به این کافه‌ها می‌روند، اما از آنجا که سیگار کشیدن در فضاهای عمومی داخلی از سال ۲۰۰۸ در فرانسه ممنوع شده، مشتریان سیگاری مجبورند در فضای بیرونی کافه بنشینند.

سال‌هاست که صاحبان کافه-تراس‌های پاریس برای گرم کردن مشتریان خود در فضای بیرونی در فصل سرما از بخاری برقی استفاده می‌کنند. بسیاری از آنها نیز برای محافظت مشتریان در برابر سرما یا باد و باران، روی قسمت بیرونی را با چادر یا روکش پلاستیکی بی‌رنگ می‌پوشانند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اکنون شهردار منطقه دو پاریس می‌گوید زمان آن رسيده كه پاريس اين بخاری‌ها را از برق بکشد. ژاک بوتو در این زمینه به خبرنگار یورونیوز گفت: «در حالی که داخل کافه‌ها خالی است، صندلی‌های بیرونی کافه در پیاده‌رو کاملاً پر است. این کمی بی‌منطق به نظر می‌رسد که در زمستان هیچ کس در داخل کافه نباشد.»

وی افزود: «اگر می‌خواهیم به اهداف خودمان برای کاهش یا حذف تولید دی‌اکسید کربن برسیم، باید شهرها را دریابیم. اگر همان گونه که شهرداری پاریس وعده داده، بخواهیم تا ۱۰ سال آینده تولید دی‌اکسید کربن در این شهر را به صفر برسانیم باید سوزاندن بی‌هدف انرژی با وسایلی مانند این بخاری‌ها را متوقف کنیم.»

تیری سالومون، عضو یک انجمن فعال در زمینه انرژی جایگزین به نام «نگاوات» می‌گوید یک تراس ۷۵ متر مربعی یک کافه در پاریس اگر از نیمه ماه نوامبر تا اواسط ماه مارس روزانه ۱۴ ساعت بخاری برقی روشن کند، حدود ۱۳.۷ تن دی اکسید کربن تولید می‌کند. به گفته او این میزان تقریبا برابر مقدار دی‌اکسید کربن تولید شده با یک خودرو نو است که سه بار به دور زمین بگردد.

در طرف دیگر این استدلال سیگاری‌ها و نیز صاحبان رستوران‌ها هستند که می‌گویند درآمد حاصل از تراس‌های آنها بخش بزرگی از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد. روزنامه لوموند از قول یک کافه‌دار پاریسی نوشته است که درآمد او از تراس یا فضای بیرونی تقریبا برابر ۸۰ درصد از کل فروش او بوده است.

پاریس تنها شهری نیست که کاربرد بخاری در آن ممنوع می‌شود. شهرداری رن، مرکز استان برتین در غرب فرانسه از روز یکم ژانویه سال جاری استفاده از همه انواع بخاری‌ در فضای خارجی کافه‌ها و رستوران‌ها را ممنوع اعلام کرده بود.

ممنوع کردن بخاری بیرونی در پاریس در حال حاضر تنها در حد طرح پیشنهادی است. ساکنان پاریس اکنون باید منتظر نتایج انتخابات شورای شهر که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود بمانند تا ببینند آیا این موضوع در دستور کار مسئولان جدید شهرداری قرار می‌گیرد یا نه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کنشگران محیط زیست هرم موزه لوور در پاریس را با ملاس آلودند

گسترش سیاست اتوبوس‌های رایگان در فرانسه، موفقیت دانکرک الهام بخش پاریس شد

پنجاه هزار طرفدار محیط زیست در «راهپیمایی قرن» پاریس شرکت کردند