«اشرف غنی فرمان آزادی یک هزار زندانی طالبان را صادر می‌کند»

«اشرف غنی فرمان آزادی یک هزار زندانی طالبان را صادر می‌کند»
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اشرف غنی بدنبال توافق صلح طالبان با آمریکا گفته بود آزادی زندانیان طالبان تنها با توافق دولت افغانستان با طالبان ممکن است. طالبان اما آزادی ۵ هزار زندانی خود را پیش شرط گفتگوهای صلح با کابل اعلام کرده بود.

آگهی

گروه طالبان چندین اتوبوس را برای سوار کردن اعضای خود که قرار است در برنامه مبادله زندانیان آزاد شوند، راهی کابل کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان بدنبال توافق صلح طالبان با آمریکا گفته بود آزادی زندانیان طالبان تنها با توافق دولت افغانستان با طالبان ممکن است. طالبان اما آزادی ۵ هزار زندانی خود را پیش شرط گفتگوهای صلح با کابل اعلام کرده بود.

انتظار می‌رود روز سه شنبه ۲۰ اسفند/حوت گروه طالبان نیز در قبال آزادی هزار نفر از اعضای خود، حدود هزار نفر از سربازان اردوی ملی افغانستان را آزاد کند. با صدور فرمان آزادی اعضای طالبان به دست اشرف غنی در واقع راه برای آغاز گفتگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان هموارتر شده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

برخی مسئولان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر گفته‌اند که خودرهای در نظر گرفته شده برای انتقال زندانیان طالب به منطقه‌ای در نزدیکی زندان بگرام در شمال کابل فرستاده شده‌اند.

آزادی زندانیان بخشی از توافق‌نامه‌ای است که ماه گذشته میان نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر به امضا رسید و برابر آن نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو قرار است با خروج از افغانستان قرار به جنگ داخلی بیش از ۱۸ ساله در این کشور پایان دهند. طالبان در هنگام امضای این توافق‌نامه خواستار آزادی زندانیان خود به عنوان یک اقدام اعتمادساز از سوی دولت کابل بودند.

غنی که روز دوشنبه در مراسمی با حضور زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان، سوگند ریاست جمهوری ادا کرد، پیشتر درخواست طالبان برای آزادی ستیزه‌جویان این گروه را رد کرده بود، اما بعد از یک هفته، وعده داد که زندانیان طالبان را آزاد می‌کند. یکی از رهبران ارشد طالبان گفته که زلمی خلیل‌زاد در گفتگوی روز دوشنبه با آنها وعده آزادی ۵ هزار زندانی طالب را از سوی دولت داده و پس از آن خودروها برای انتقال نخستین گروه زندانیان فرستاده شده است.

هنوز معلوم نیست چه تعداد زندانی قرار است آزاد شوند اما برخی منابع شمار زندانیان را بین هزار تا هزار و ۸۰۰ نفر ذکر کرده‌اند.

عبدالغنی برادر، نماینده سیاسی گروه طالبان در قطر گفته هزار سرباز اردوی ملی افغانستان در یک «مکان امن» هستند و قرار است در حضور نمایندگان صلیب سرخ به مقام‌‌های دولتی تحویل داده شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه طالبان پایان آتش‌ بس موقت در افغانستان را اعلام کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد