اردوغان با نازی‌ خواندن یونان و خطاب به اروپا: مرز را باز نگه می‌داریم

اردوغان با نازی‌ خواندن یونان و خطاب به اروپا: مرز را باز نگه می‌داریم
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هیچ تفاوتی بین این تصاویر در مرز یونان و آنچه نازی‌ها انجام دادند وجود ندارد.»

آگهی

آنکارا روز چهارشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) اتحادیه اروپا را تهدید کرد که مرزهای خود را به روی پناهجویان عازم اروپا همچنان باز نگه می‌دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: «تا زمانی که اتحادیه اروپا انتظارات آنکارا در چهارچوب توافق‌نامه مهاجرتی ۲۰۱۶ را برآورده نکند، ترکیه مرز خود را به روی پناهجویان عازم یونان باز می‌گذارد.»

اردوغان که در برابر نمایندگان حزب حاکم، عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه سخنرانی می‌کرد درباره راهکار کشورش برای مشکل پناهجویان گفت: «ترکیه پیشنهادات خود را تا پیش از زمان برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا در ۲۶ مارس به این اتحادیه ارسال می‌کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ترکیه در توافق‌نامه مهاجرتی ۲۰۱۶ میلادی پذیرفت که در ازای شرایطی از جمله دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا، ایجاد اتحاد گمرکی و احیای روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، از خروج پناهجویان حاضر در این کشور به سوی اروپا جلوگیری کند. اما ترکیه در روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) مرز خود را برای گذر پناهجویان به یونان باز کرد.

این اقدام ترکیه در ادامه حملات ارتش بشار اسد به پشتیبانی روسیه به مواضع شورشیان تحت حمایت ترکیه در ادلب سوریه انجام گرفت.

از زمان اعلام باز شدن مرز ترکیه به سمت یونان، ده‌ها هزار مهاجر حاضر در ترکیه تلاش کردند تا پا به خاک یونان گذاشته و بدین وسیله وارد قلمرو اتحادیه اروپا شوند. یونان نیز از همان زمان تا کنون تلاش کرده تا از ورود پناهجویان جلوگیری کند. مأموران مرزبانی یونان برای جلوگیری از عبور مهاجران از مرز، از گاز اشک آور و خودروهای آب‌پاش استفاده می‌کنند.

اردوغان: رفتار پلیس یونان شبیه نازی‌هاست

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه پس از آن که ویدئویی از بدرفتاری مأموران یونانی با پناهجویان را در نشست نمایندگان هم‌حزبی‌اش پخش کرد، برخورد مأموران امنیتی یونان با پناهجویان را با رفتار نازی‌ها مقایسه و آن را محکوم کرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «هیچ تفاوتی بین این تصاویر در مرز یونان و آنچه نازی‌ها انجام دادند وجود ندارد.»

یونان اتهامات ترکیه را مبنی بر این که نیروهایش روی پناهجویان آتش گشوده و چند مهاجر را در مرز کشته‌اند، رد کرده و آنکارا را به انتشار اخبار جعلی متهم کرده است.

قرار است رهبران فرانسه و آلمان هفته آینده در قالب تلاش‌ها برای حل بحران پناهجویان با اردوغان دیدار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری مرزبانان و پناهجویان در مرز ترکیه و یونان

از «قاچاقچی» تا «بربریت»؛ جنگ لفظی یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین