ویروس کرونا؛ فرانسه قرنطینه شد

ویروس کرونا؛ فرانسه قرنطینه شد
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این نخست وزیرفرانسه پیشنهاد لغو انتخابات شهردای‌ها را به دولت داده بود.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) به دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز قرنطینه در کشورش را اعلام کرد.

به گفته رئیس جمهوری فرانسه از فردا به مدت حد اقل ۱۵ روز هر گونه حضور در فضای عمومی در سرتاسر فرانسه جز برای موارد ضروری ممنوع بوده و جریمه خواهد داشت. او چند بار تکرار کرد «ما در وضعیت جنگ با این اپیدمی هستیم» و تصریح نمود که هرگونه پیاده‌روی، دیدار خانوادگی، گردهمایی و حضور بدون دلیل موجه در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی از این پس ممنوع خواهد بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

امانوئل ماکرون همچنین با اعلام برخی کمک‌های دولت به شرکت‌های خصوصی که در نتیجه تعطیلی کرونا متضرر می‌شوند گفت که تعویق در پرداخت مالیات، آب و برق و گاز و دیگر هزینه‌های این شرکت‌ها مجاز خواهد بود.

ماکرون با یادآوری تلاش پزشکان و پرستاران و کلیه پرسنل بهداشت و درمان کشورش اعلام کرد در صورت نیاز به هر یک از این افراد برای کمک‌رسانی به مبتلایان کرونا، دولت تمامی هزینه جابجایی، تاکسی و اقامت آنها در هتل را بر عهده می‌گیرد.

وی با یادآوری نقش ارتش نیز گفت که از امکانات نهادهای نظامی نیز برای جابجایی بیماران بدحال کرونایی استفاده خواهد شد و افزود: «ارتش و بیمارستان‌های نظامی برای کمک به حمل و نقل و مراقبت از بیماران بسیج می‌شوند. یک بیمارستان صحرایی نیز در آلزاس ایجاد خواهد شد.»

شهرستان «اورن» در استان آلزاس یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در فرانسه است و بیشترین آمار تلفات و مبتلایان به کرونا در این کشور را دارد.

مرزهای شنگن بسته شد

رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود همچنین اعلام کرد مرزهای کشورهای عضو پیمان شنگن از ظهر فردا سه‌شنبه برای مدت دست کم ۳۰ روز بر روی افرادی که از خارج از اروپا قصد ورود به این فضا را دارند، بسته خواهد بود.

پیش از این اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد داده بود که مرزهای شنگن به مدت ۳۰ روز بسته شود.

انتخابات لغو شد

ماکرون در سخنرانی روز دوشنبه خود اعلام کرد که دور دوم انتخابات شوراهای شهر نیز به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

دور نخست انتخابات شوراهای شهر فرانسه در روز یکشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در سراسر این کشور برگزار شد و مطابق برنامه قرار بود دور دوم آن نیز روز یکشنبه آینده برگزار شود.

یکشنبه گذشته با وجود آن که دولت فرانسه تدابیر ویژه‌ای برای رعایت بهداشت رأی‌دهندگان به کار گرفته بود، بیش از ۵۵.۳۶ درصد مردم از بیم کرونا پای صندوق رأی حاضر نشدند که این یک رکورد تاریخی محسوب در این کشور می‌شود.

ماکرون با لغو نکردن انتخابات در شرایط شیوع کرونا تحت شدیدترین انتقادها قرار گرفت و با اعلام آمار پایین مشارکت در دور اول، برخی این احتمال را داده بودند که رئیس جمهوری فرانسه دور دوم انتخابات شوراهای شهر را لغو کرده و آن را به زمان دیگری موکول کند. پیش از این خود نخست وزیرفرانسه نیز پیشنهاد لغو انتخابات شهرداری‌ها را به دولت داده بود.

لایحه جنجالی بازنشستگی متوقف شد

توقف یکی از جنجالی‌ترین لوایح دولت فرانسه از تدابیر مهم دیگری بود که امانوئل ماکرون در سخنرانی شامگاه دوشنبه آن را اعلام کرد.

مهم‌ترین بخش این لایحه، اصلاح قانون بازنشستگی و یک‌پارچه کردن آن است که ماکرون از تعلیق آن خبر داد. بسیاری از کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی به این اصلاحیه اعتراض دارند زیرا به باور آنها سبب می‌شود که امتیازات بازنشستگی برای برخی مشاغل از بین برود. دعوت اتحادیه‌های صنفی مختلف به ویژه در بخش حمل و نقل و راه‌آهن برای اعتصاب سراسری در چند ماه گذشته فرانسه را به حالت نیمه فلج در آورده بود.

پیشینه تدابیر دولت علیه کرونا

این دومین بار در ۴ روز گذشته است که رئیس جمهوری فرانسه تدابیر تازه‌ای را برای مبارزه با کرونا اعلام می‌کند. او روز پنج‌شنبه گذشته با اعلام تعطیلی تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها گفت تمامی کارکنان بخش‌های خصوصی و دولتی می‌توانند از راه دور کار کنند.

یک روز پس از سخنان ماکرون، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه جزئیات بیشتری از محدودیت‌های بی‌پیشینه در کشورش را اعلام کرد. وی گفت که تا اطلاع بعدی، تمامی رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها به جز فروشگاه‌های مهم مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها تعطیل خواهند بود.

شمار مبتلایان به کرونا در فرانسه تا شامگاه دوشنبه به ۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسیده است. در این کشور تا کنون ۱۴۸ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت فرانسه، تنها در شبانه‌روز گذشته ۲۱ نفر بر اثر کرونا در این کشور جان باخته‌ و هزار و ۲۱۰ نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

آگهی

دولت فرانسه پیش از این در کشور «وضعیت ۳ اپیدمی» اعلام کرده بود اما تا روز دوشنبه هنوز قرنطینه یا محدودیت رفت و آمد مانند آنچه در ایتالیا و بخشی از اسپانیا در جریان است در فرانسه اعمال نشده بود.

«وضعیت ۳ اپیدمی» در فرانسه به معنای آن است که ویروس بیماری واگیردار «در تمام کشور» وجود دارد و «همه مردم» ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوج فرانسوی به دلیل خرگوش‌گردانی در شرایط قرنطینه جریمه شدند

اروپا کانون جدید شیوع کرونا؛ تمام مدارس و دانشگاه‌های فرانسه تعطیل می‌شود

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند