تخت مجهز برای مبتلایان به کرونا؛ وضع کدام کشورها بهتر است؟

بخش ویژهٔ مراقبت‌های پزشکی در بیمارستانی در رُم، پایتخت ایتالیا. مارس ۲۰۲۰
بخش ویژهٔ مراقبت‌های پزشکی در بیمارستانی در رُم، پایتخت ایتالیا. مارس ۲۰۲۰ Copyright Mauro Scrobogna/LaPresse
Copyright Mauro Scrobogna/LaPresse
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اگر شیوع بیماری با شتاب کنونی ادامه پیدا کند بخش‌ مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های بسیاری از کشورها جوابگوی شمار بیماران با علائم حاد نخواهد بود.»

آگهی

مرکز «کنترل بیماری و پیشگیری از آن» در چین، اواسط ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که گرچه ۸۰ درصد تمامی مبتلایان به کوید-۱۹ بیماری را به «شکل خفیف» داشته‌اند اما ۱۳.۸ درصد از کل مبتلایان دارای «علائم جدی» بوده و ۴.۷ درصد نیز در «شرایط حاد» قرار داشته‌اند.

این نکته باعث شد مقامات بهداشت و درمان تمامی کشورها به تکاپو بیفتند و این سوال بیش از پیش قوت گرفت که آیا ظرفیت‌ بخش «مراقبت‌های ویژه پزشکی» یا همان آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها برای بیماران با «شرایط حاد» کافی است یا نه.

کارشناسان می‌گویند اگر شتاب انتقال بیماری به‌شکل کنونی ادامه پیدا کند بخش‌ مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های بسیاری از کشورها جوابگوی شمار بالای چنین بیمارانی نخواهد بود.

نمودار زیر که با یاری گرفتن از سه منبع مختلف تهیه شده نشان می‌دهد که در ده کشور جهان به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت چند تخت آی.سی.یو وجود دارد.

منبع: وبسایت استاتیستا
نمودار تعداد تخت مجهز بیمارستانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ۱۰ کشور مختلفمنبع: وبسایت استاتیستا

آمریکا با ۳۴.۷ تخت مجهز به ازای هر صد هزار نفر در بالای این فهرست قرار دارد حال آنکه هند با ۲.۳ تخت برای هر صد هزار نفر در انتهای جدول است.

می‌توان دید که ایتالیا با وجود آنکه در همین سیاهه در مقام سوم قرار دارد اما تعداد تخت‌های موجود در بخش‌ مراقبت‌های ویژه‌اش جوابگوی شمار انبوه مراجعان نیست.

شیوع بیماری کوید-۱۹ فشار بی‌سابقه‌ای را بر بیمارستان‌های ایتالیا وارد کرده است. تا جمعهٔ قبل شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور ۴ هزار و ۶۳۶ نفر بود اما فقط یک هفته بعد این تعداد به ۱۲۵۰۰ تن رسید.

Associated Press
هندوستان یکی از کشورهایی است که کمترین ظرفیت تخت مجهز بخش مراقبتهای ویژه را داردAssociated Press

فقط در استان لومباردی روز پنجشنبه ۵ هزار و ۷۹۱ تن مبتلا شده بودند که ۴۴۶ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری بودند. کارکنان بهداشت اعلام کردند که بخش درمان در شمال ایتالیا، که یکی از مجهزترین نظام‌های بهداشت و درمانِ سراسر اروپا را دارد، به نقطهٔ شکست نزدیک شده است.

پزشکان ایتالیایی در هفته‌های اخیر ناگزیر شده‌اند برای اختصاص دادن تخت به بیماران، اولویت را به کسانی بدهند که احتمال زنده ماندن بیشتری دارند و باقی به حال خود رها می‌شوند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هراس از کرونا؛ تعیین ساعت ویژه خرید برای افراد مسن در آمریکا و اروپا

بازداشت فعال هندی برای نوشاندن ادرار گاو به افراد جهت مقابله با کرونا

سازمان جهانی بهداشت: آمار واقعی ابتلا به کرونا در ایران احتمالا بیشتر است