بازی‌های المپیک تابستانی؛ کرونا یا منافع اقتصادی، کدامیک مهمترند؟

بازی‌های المپیک تابستانی؛ کرونا یا منافع اقتصادی، کدامیک مهمترند؟
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود اعتراض و انتقاد اغلب ورزشکاران جهان، کمیته بین المللی المپیک و مسئولان ژاپنی همچنان خواهان برگزاری بازی‌های المپیک توکیو هستند.

آگهی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در پی شیوع ویروس کرونا در جهان ورزش مطرح شده، این است آیا بازی‌های المپیک تابستانی توکیو برگزار خواهند شد؟

افتتاحیه بازی‌ها ۲۴ ژوئیه و پایان آن نهم ماه اوت است. یعنی کمتر از چهارماه دیگر. مسئولان ژاپنی المپیک هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند اما برای برگزاری این رقابت‌ها، حتی اگر فرضیه پایان شیوع ویروس کرونا در جهان را ارجح بدانیم، دو چالش اساسی وجود دارد.

ژاپن

نخست اینکه برخی از رقابت‌های مقدماتی رشته‌های مختلف برای صعود به بازی‌ها باقی مانده است و بسیاری ازآنها بدلیل شیوع ویروس در هفته‌های اخیر به تعویق افتاده‌اند. هنوز نام ۴۳ درصد از ورزشکارانی که موفق به صعود به مهم‌ترین میعادگاه ورزشی جهان می‌شوند، مشخص نیست.

دوم اینکه ورزشکارانی که پیشاپیش جواز حضور به بازی‌ها را گرفته‌اند، شرایط یکسانی ندارند چرا که بسیاری از ورزشکاران در کشورهایی که درگیر شیوع ویروس هستند امکان تمرین کردن را نخواهند داشت. در واقع دو مورد ذکر شده هر دو با منشور بازی‌های المپیک در تناقضند.

این در حالی است که همچنان هیات رئیسه کمیته بین المللی المپیک و ژاپن، به مسئول برگزاری این بازی‌ها درباره لغو و تعویق آن صحبتی نکرده اند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک در آخرین اظهارنظر رسمی گفته است که بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در شرایطی استثنایی برگزار می شود و باید برای برگزاری آن راه حل استثنائی پیدا کرد. وی البته تاکید کرده است که باید سلامت تماشاگران و ورزشکاران مدنظرقرار بگیرد. آقای باخ تا امروز همچنان بر برگزاری این بازی‌ها در تاریخ مقرر تاکید می‌کند.

یوریکو کویکه، فرماندار توکیو نیز در پیروی از سخنان توماس باخ روز پنج شنبه اعلام کرد که به هیچ وجه تاریخ بازی‌ها عوض نخواهد شد. وی که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود تایید کرد که تعویق بازی‌ها برای ژاپن غیرممکن است.

دلیل اصلی این قاطعیت مسئولان ژاپنی و کمیته بین المللی المپیک بر برگزاری بازی‌ها در تاریخ مقرر سرمایه گذاری میلیارد دلاری ژاپن و شرکت‌های خصوصی است. در صورت تعویق بازی‌ها شرکت‌های بیمه و حامیان مالی این رقابت‌ها نیز ضررهای فراوانی متحمل می‌شوند.

مخالفت ورزشکاران و متخصصان ورزش جهان با برگزاری بازی‌های المپیک در تابستان

متخصصان و ورزشکاران و مربیان رشته‌های مختلف نظر دیگری دارند. باب باومن، مربی مایکل فلپس، موفق‌ترین ورزشکار المپیکی تاریخ، می‌گوید: «شیوع ویروس همه برنامه‌ها را مختل کرده است و نمی‌توان از ورزشکاران خواست تا ۱۰۰ درصد توان خود را در بزرگترین اتفاق ورزشی بگذارند اما شرایط صد در صدی را به آنها ارائه نداد.»

بسیاری از ورزشکاران کنونی و سابق و مدال آوران المپیک از جمله مارتین رونی، دونده ۴۰۰ متر، کاترینا استفانیدی و هیلی ویکنهایزر کانادایی هم به «غیرمسئولانه رفتارکردن» کمیته بین المللی المپیک و رئیس آن توماس باخ معترض شده اند.

اصرار بر برگزاری بازی‌های المپیک توکیو از سوی مسئولان در حالی است که بسیاری از رقابت‌های مهم ورزشی دیگر، از جمله یورو ۲۰۲۰ یک سال به تعویق افتاده است. این بازی‌ها قرار بود از اوائل خرداد ماه جاری در سراسر اروپا برگزارشود اما مسئولان یوفا در نشست با روسای فدراسیون‌های فوتبال حاضر در رقابت‌های یورو متفق القول به این نتیجه رسیدند که اروپا نمی‌تواند تا سه ماه دیگر میزبان رقابت‌های جام ملت‌هایش باشد.

بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ قرار است میزبان ۱۱ هزار تن از بهترین و آماده‌ترین ورزشکاران جهان باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوع کرونا در جهان؛ احتمال تعویق بازی‌های المپیک توکیو قوت گرفت

آشفتگی در سفرها پس از شیوع کرونا؛ بلاتکلیفی مسافران و ضرر مالی به تورها

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد