شش کشور عربی برای رسیدگی به نفتکش زنگ زده در یمن به شورای امنیت متوسل شدند

Yemen
Yemen Copyright Hani Mohammed/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارزش محموله نفتی موجود در نفتکش «سیفر اف اس او» بیش از ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در صورت نشت نفت از این کشتی احتمال آلودگی محیط زیستی تا کانال سوئز و حتی تنگه هرمز وجود دارد.

آگهی

شش کشور عرب از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از بروز یک فاجعه زیست محیطی ناشی از توقف طولانی مدت یک نفتکش زنگ زده در دریای سرخ انجام دهد.

به گزارش نشنال امارات، نمایندگان جیبوتی، مصر، اردن، عربستان سعودی، سودان و یمن روز پنجشنبه از سازمان ملل متحد خواستند تا برای رسیدگی به وضعیت نفتکش «سیفر اف اس او» (SAFER FSO) به حوثی ها فشار بیاورد تا اجازه رسیدگی به وضعیت این نفتکش را بدهند.

نفتکش «سیفر اف اس او» که حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت است از پنج سال پیش در نزدیکی بندر «راس عیسی» در نزدیکی بندر حدیده یمن رها شده است.

استان حدیده با وجود درگیری های گسترده و حملات متعدد ائتلاف تحت رهبری ریاض در تابستان گذشته، همچنان تحت کنترل حوثی ها است.

نمایندگان شش کشور عربی، هشدار داده اند در صورت انفجار یا نشت نفت از این شناور غول پیکر، زندگی ده ها میلیون نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم آسیب می بیند. در نامه شش دولت عرب به شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که بروز هرگونه حادثه، امکان تکرار فاجعه ای به مراتب بدتر از بحران نشت نفت در آلاسکا در سال ۱۹۸۹ را به بار خواهد آورد.

ارزش محموله نفتی موجود در نفتکش «سیفر اف اس او» بیش از ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در صورت نشت نفت از این کشتی احتمال آلودگی محیط زیستی تا کانال سوئز و حتی تنگه هرمز وجود دارد.

جنگ داخلی یمن سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی و حمله حوثی‌ها به صنعا، پایتخت آغازشد. عربستان سعودی و متحدانش در ماه مارس سال ۲۰۱۵ برای بازگرداندن دولت عبد ربه منصور هادی به قدرت وارد میدان نبرد شدند. در جریان بیش از ۵ سال جنگ در یمن، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفرآواره شده اند. سازمان ملل متحد بارها درباره مرگ میلیون‌ها کودک در این کشور بر اثر گرسنگی و بیماری هشدار داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم‌ تسلیحاتی یمن در شورای امنیت تمدید شد؛ روسیه بریتانیا را بر سر نام ایران عقب نشاند

سرنگونی جنگنده عربستان به دست حوثی‌ها و ادعای حمله به «شهروندان کنجکاو» یمنی

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت