آخرین آمار ویروس‌کرونا در ایران؛ ۲۱ هزار نفر مبتلا شده و یک‌هزار و ۶۸۵ نفر جان باخته‌اند

Virus Outbreak Mideast Iran
Virus Outbreak Mideast Iran Copyright Vahid Salemi/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استانداری تهران از تعطیلی تمام مراکز تجاری در این استان از روز یکشنبه خبر داده است.

آگهی

آخرین آمار رسمی منتشر شده از کرونا در ایران حاکی از آن است که تا کنون ۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر در کشور به این ویروس مبتلا شده و یک‌هزار و ۶۸۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت ایران می‌گوید تا کنون ۷ هزار و ۶۳۵ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این آمار «روز به روز در حال افزایش» است. همزمان استانداری تهران از تعطیلی تمام مراکز تجاری در این استان از روز یکشنبه خبر داده است.

اظهارات رهبر ایران و سایر اخبار مربوط به کرونا و نیز آخرین آمار اعلام شده از مبتلایان و جان‌باختگان کووید۱۹ در ایران در روز یکشنبه ۳ فروردین (۲۲ مارس) را در اینجا دنبال کنید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شمار جان‌باختگان کرونا به هزار و ۶۸۵ نفر رسید

بر اساس آخرین آمار رسمی، شمار جان‌باختگان کرونا در ایران در نیمروز یکشنبه سوم فروردین به یک‌هزار و ۶۸۵ نفر رسید. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: «تاکنون ۲۱ هزار و ۶۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۶۸۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۷ هزار و ۹۱۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.»

به گفته او از نیمروز شنبه تا امروز، هزار و ۲۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و در همین مدت ۱۲۹ نفر دیگر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

استان تهران با ۲۴۹ بیمار، بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در کشور در شبانه‌روز گذشته را داشته و پس از این استان، استان‌های اصفهان با ۸۷ نفر، یزد با ۸۴ نفر، البرز با ۶۰ نفر و آذربایجان شرقی با ۵۷ نفر در مرتبه‌های بعدی قرار دارند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته حدود ۶۸ درصد از جان باختگان افراد بالاتر از ۶۰ سال هستند.

استان یزد راه‌های ورود به شهر مرکزی را بست

به گفته شهردار یزد راه‌های ورودی‎ به این شهر از روز یکشنبه ۳ فروردین (۲۲ مارس) با هدف پیشگیری از ورود و شیوع ویروس‌کرونا بسته شده است و از ورود مسافران غیربومی و نیز ورود خودروهای فاقد پلاک این استان به شهر جلوگیری می‌شود. جمال الدین عزیزی بندرآبادی افزوده است این دسته از مسافران و خودروها به سمت خروجی شهر هدایت می شوند.

رهبر ایران به مسئولان آمریکا: متهمید که ویروس کرونا را خودتان تولید کردید

رهبر ایران ضمن طرح فرضیه اتهام «تولید ویروس کرونا» علیه مسئولان آمریکایی، خطاب به آنها گفت: «شما متهمید که خودتان این ویروس را تولید کردید.»

علی خامنه‌ای در جریان یک سخنرانی در روز یکشنبه که وعده آن از روز شنبه داده شده بود گفت که ایران به دلیل همین فرضیه تولید کرونا به دست آمریکا از این کشور کمک نمی‌گیرد. وی همچنین گفت که بر اساس تأیید خود مسئولان آمریکایی‌، آنها خودشان دچار «کمبودهای وحشت‌آور» هم در زمینه تجهیزات و هم در زمینه دارو هستند.

آسوشیتدپرس
کرونا در ایرانآسوشیتدپرس

رهبر ایران با اشاره به این که نمی‌داند چنین اتهامی چقدر «حقیقی» است، گفت: «وقتی این اتهام وجود دارد کدام عاقلی به شما [آمریکایی‌ها] اعتماد می‌کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؟ ممکن است داروی شما وسیله‌ای باشد برای آن که این بیماری را بیشتر گسترش دهد.»

وی همچنین افزود که ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را «ماندگار» کند. به گفته او همچنین ممکن است ویروس کرونا طوری برای ایران درست شده که آمریکا در قالب فرستادن «درمان‌کننده یا پزشک» بخواهد به ارزیابی اثر ویروس تولیدی خود بپردازد و به گفته او «اثر سمی را که درست کرده‌اند ببیند» و به این وسیله اطلاعات خود را تکمیل کند.

علی خامنه‌ای پیشتر هم با طرح احتمال «حمله بیولوژیکی» دستور ایجاد قرارگاه کرونا را صادر کرده بود.

کمک‌ پزشکان بدون مرز فرانسه راهی ایران شد

یک محموله از کمک‌های سازمان مردم نهاد «پزشکان بدون مرز» فرانسه برای مقابله با کرونا به ایران فرستاده شد.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس ساعتی پیش اعلام کرد: «امروز یکشنبه یک محموله از کمک‌های پزشکان بدون مرز شامل یک بیمارستان صحرایی، دارو، ماسک، لباس ویژه پرسنل درمانی و تجهیزات دیگر با هواپیما از بردو [در جنوب غربی فرانسه] عازم تهران شد.»

درخواست از روحانی برای قرنطینه تا ۲۰ فروردین

مدیران عامل پیشین سازمان بیمه سلامت در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از او خواستند به دلیل شرایط بحرانی شیوع کرونا در کشور تا ۲۰ فروردین در کشور قرنطینه و محدودیت تردد درون‌شهری و برون‌شهری اعلام کند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران مدیران عامل سابق سازمان بیمه سلامت در نامه به روحانی با یادآوری «خطاهای برآوردی در بهمن ماه» در مورد کرونا در ایران نوشتند: «اجرای قرنطینه درون و برون شهری به منظور محدودسازی تردد مردم (حداقل تا بیستم فروردین ماه) که در کاهش بار بروز و کنترل شیوع بیماری نقش مهمی دارد، از طرفی می‌تواند تاب‌آوری نظام ارائه خدمت را برای استمرار خدمات به بیماران را افزایش افزایش دهد و از طرفی دیگر با عنایت به کاهش خدمات الکتیو و غیر اورژانس در مراکز درمانی ادامه این امر قطعا موجب اختلال جدی در امر سلامت مردم خواهد شد و تبعات فراوانی را به همراه خواهد داشت.»

آگهی

مراکز تجاری تهران تعطیل شد

استانداری تهران شامگاه شنبه دوم فروردین ماه با انتشار ابلاغیه‌ای دستور تعطیلی تمامی مراکز تجاری پایتخت و سایر شهرهای استان تهران به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای و داروخانه‌ها را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران حمیدرضا گودرزی، معاون استاندار تهران اعلام کرد: «موضوع تعطیلی مراکز تجاری استان تهران به فرمانداران ابلاغ شده و اصناف تکلیف دارند نسبت به این کار اقدام کنند و با موارد تخلف نیز برخورد قانونی داشته باشند.»

دستور تعطیلی مراکز تجاری از روز امروز یکشنبه اجرایی شده و قرار است با کسانی که از این دستور سرپیچی کنند، «برخورد» شود. گودرزی در این زمینه گفت: «فردا (یکشنبه، سوم فروردین ۱۳۹۹) مراکز تجاری‌ که باز باشند بررسی خواهد شد تا توسط مراجع ذی‌صلاح با آن‌ها برخورد لازم انجام شود.»

به گفته او «فروشگاه‌های بزرگ تامین‌کننده مایحتاج ضروری شهروندان همانند شهروند، رفاه و داروخانه‌ها» شامل این دستور نیستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در ایران؛ روحانی: موجودیت نوع انسان در خطر است

۱۴۹ مورد فوتی جدید ویروس کرونا در ایران؛ کدام مناطق تهران آلوده‌ترند؟

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد