کرونا و همبستگی اروپایی؛ جمهوری چک ماسک‌های ایتالیا را مصادره کرد

کرونا و همبستگی اروپایی؛ جمهوری چک ماسک‌های ایتالیا را مصادره کرد
Copyright AP Photo/Petr David Josek
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت چک پس از مصادرۀ محموله‌ای حاوی ۶۸۰ هزار ماسک، درنهایت ادعا کرد که ماسک‌ها دزدیده شده‌اند.

آگهی

در حالی که رهبران جهان خواستار تقویت همبستگی جهانی برای مهار ویروس کرونا شده‌اند، انتشار خبری از سوی رسانه‌های ایتالیایی شهروندان اتحادیه اروپا را متحیر کرد.

به گفته این رسانه‌ها، محموله‌ای حاوی صدها هزار ماسک از انواع مختلف که از چین برای ایتالیا فرستاده شده بود، هفتۀ گذشته در مسیر انتقال به مقصد، در داخل خاک جمهوری چک مصادره شده است.

این خبر در زمانی منتشر شد که ایتالیا بیش از هر کشوری در قاره سبز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و شمار قربانیان آن در یکماه اخیر حتی از شمار جان‌باختگان کرونا در چین نیز فراتر رفته است.

بر اساس این گزارش‌ها دولت چک پس از مصادرۀ محموله‌ای حاوی ۶۸۰ هزار ماسک، درنهایت ادعا کرده است که ماسک‌ها دزدیده شده‌اند.

لوکاس لو چروینکا، پژوهشگر اهل چک در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی ایتالیا موسوم به «GR1» در این باره گفت: «دربارۀ آنچه که اتفاق افتاده داستان‌های متعددی بیان می‌شود. نسخه رسمی که از سوی مقامات چک منتشر شده، مدعی است که ماسک‌ها مصادره شده‌اند اما پس از آن گروهی از خلافکاران این محموله را از شرکتهای چک دزدیده‌اند تا بتوانند ماسک‌ها را با قیمت بیشتری در بازارهای بین‌المللی بفروشند.»

اما این پژوهشگر به کمک یک سازمان غیردولتی موفق شد از یک کامیون متعلق به پلیس چک که محمولۀ بزرگی را حمل می‌کرد، فیلم بگیرد. در فیلم دیده می‌شود که روی محموله‌ کامیون عباراتی به زبان چینی و ایتالیایی نوشته شده‌ است؛ عباراتی که نشان می‌داد محموله هدیه‌ای از سوی چین برای کمک به مردم ایتالیا است.

او می‌گوید: «با وزارت بهداشت چک تماس گرفته شد اما آنها همچنان بر ادعای پیشین خود درباره دزدیده شدن ماسک‌ها پافشاری کردند تا اینکه درنهایت رسانه‌ها حقیقت داستان را برملا کردند.»

به گفتۀ آقای چروینکا پس از افشاگری رسانه‌ها، سه روز طول کشیده است تا سرانجام دولت پراگ پاسخی روشن در این باره بدهد. دولت اعلام کرد که با پکن و رم در تماس است تا در این موضوع به نتیجه‌ای برسد و در نهایت نیز اعلام کرد که در تلاش است تا ماسکها را به ایتالیا بفرستد.

لوکاس لو چروینکا می‌افزاید: «آنچه که جمهوری چک اکنون انجام می‌دهد را نمی‌توان نشانۀ همبستگی اروپایی خواند، چراکه کار پراگ بسیار شرم‌آور بوده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لیختن‌اشتاین جمهوری چک را به دلیل «آلمانی» خواندن شهروندانش به دادگاه کشاند

جشن خیابانی پایان کرونا در جمهوری چک؛ شهروندان پراگ سر میز ۵۰۰ متری نشستند

رهبران اروپایی در قاهره؛ توافق‌نامه جامع ۸ میلیارد دلاری در بحبوحه نگرانی‌ها درباره مهاجرت امضا شد