مسمومیت، معلولیت و مرگ؛ وقتی برای فرار از کرونا به الکل پناه می‌بریم

Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اخبار رسمی حاکی از آن است که طی یکماه گذشته دست‌کم ۲۱۹۷ نفر نیز در این کشور به دلیل مصرف الکل مسموم و دست‌کم ۲۴۴ نفر از این تعداد کشته شده‌اند.

آگهی

طی یکماه اخیر تیم‌های پزشکی در سراسر جهان در تلاش برای درمان مبتلایان کرونا، یکی از بحرانی‌ترین دوران فعالیت خود را می‌گذرانند.

اما این مشقت برای تیم‌های پزشکی ایران دو چندان است؛ زیرا آنها در کنار تلاش شبانه‌روزی برای بهبودیِ مبتلایان کووید-۱۹، باید با موجی کم‌سابقه از بیمارانی روبرو شوند که نه به دلیل ابتلا به کرونا بلکه به دلیل مصرف الکل با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری، مسموم و روانه بیمارستان‌ها شده‌اند.

وزارت بهداشت در گزارش روز دوشنبۀ خود شمار قربانیان کرونا در ایران را ۱۸۱۲ نفر اعلام کرد. همزمان اخبار رسمی حاکی از آن است که طی یکماه گذشته دست‌کم ۲۱۹۷ نفر نیز در این کشور به دلیل مصرف الکل مسموم و دست‌کم ۲۴۴ نفر از این تعداد کشته شده‌اند.

گفته می‌شود که اغلب قربانیان جوان بودند و زیر ۴۵ سال سن داشته‌اند.

آمار قربانیان مصرف الکل در شهرهای ایران

این قربانیان عمدتا افرادی بوده‌اند که به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا به مشروبات تقلبی و دست‌ساز رو آورده‌‌اند. گزارش‌های قربانیان مصرف الکل تقریبا در تمام استان‌ها دیده می‌شوند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • در شهر تربت جام خراسان رضوی، مصرف الکل دست‌ساز باعث مسمومیت ۱۲۵ نفر و مرگ ۱۱ تن شده است.
  • در آذربایجان شرقی (عمدتا شهرهای تبریز و اهر) ۲۳۰ نفر دچار مسمومیت الکلی شده‌ و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ایسنا به نقل از روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد که مراجعه با مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های این استان روند کاهشی نداشته و همچنان ادامه دارد.
  • در استان البرز از جان باختن دست‌کم ۲۰ نفر خبر داده‌اند.
  • سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که تنها در نیمه دوم اسفند دست‌کم ۶۷۳ بیمار با مسمومیت الکلی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده‌اند که ۶۳ نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری پانا به نقل از او اعلام کرد که همچنان روزانه حدود ۱۳ مراجعه به دلیل مسمومیت با این مشروبات وجود دارد.
  • در استان فارس شمار مسمومیت‌های الکلی به دست‌کم ۵۳۰ نفر رسید که به گفته رئیس اورژانس فارس از این تعداد دست‌کم ۶۷ نفر جان باخته‌اند. محمدجواد مرادیان از روند افزایشی شمار مسمومیت‌های الکلی در این استان خبر داد.
  • خبرگزاری مهر نیز از قول محمود نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد شمار مسمومیت با الکل در این استان را ۱۶ نفر اعلام کرد. تا کنون مرگ ۵ نفر از این تعداد تایید شده و به گفتۀ آقای شادکام «دو مورد مرگ مغزی و دو مورد کوری نیز اکنون در بیمارستان‌های یزد بستری هستند.»
  • در اصفهان تا پایان هفته گذشته دست‌کم ۷ نفر جان باختند.
  • در استان اردبیل از ابتدای اسفند دست‌کم ۲۰۰ نفر مسموم شده و از این تعداد دست‌کم ۱۹ نفر جان باخته‌اند.

باورهای نادرست دربارۀ خواص درمانی الکل

دلیل مصرف گسترده الکل در ماههای اسفند و فروردین، عمدتا از آن روست که برخی گمان می‌برند با توجه به قدرت الکل برای نابود کردن ویروس کرونا وتاکید مسئولان بهداشت بر ضدعفونی دست‌ها و سطوح با الکل، نوشیدن آن نیز می‌تواند باعث ضدعفونی داخل بدن شود.

این تصور که مبنای پخش شایعاتی در سراسر کشور شده، باوری غیر علمی و نادرست است. به گفته روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز «محل رشد و نمو ویروس کرونا مجاری تنفسی است، نه دستگاه گوارش. و خوردن الکل اعم از غیرخوراکی، صنعتی و مشروبات الکی هیچ تاثیری در از بین بردن و پیشگیری از آن ندارد.»

کارشناسان تاکید دارند که مصرف الکل ۷۰ درصد تنها برای ضدعفونی سطوح مناسب بوده و مصرف خوراکی این ماده سمی و خطرناک، به مسمومیت، معلولیت، آسیب مغزی و مرگ می‌انجامد.

در اولین روز فروردین نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کودکی پنج ساله را نشان می‌داد که به علت مصرف الکل، از هر دو چشم نابینا شده و به کما رفته بود.

آقای رجایی دربارۀ عوارض مصرف الکل با اشاره به اینکه کشنده‌ترین عارضه مصرف متانول، اسیدوز یا افزایش اسیدیته خون است، گفت: «در صورت بروز این عارضه بیماران باید همودیالیز شوند و در صورت مراجعه به موقع می‌توان با یک سری اقداماتی مانند همودیالیز از مرگ جلوگیری کرد.»

او در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که «عارضه بینایی نیز از دیگر عوارض مصرف متانول بوده و بهبود صد در صدِ کم‌بینایی یا نابینایی امکان‌پذیر نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران؛ ۱۹ نفر دیگر در شهر حاجی‌آباد هرمزگان مسموم شدند

ایران: موارد مرگ ناشی از مصرف الکل ۱۴۲ درصد رشد داشته است

دانشمندان راز سردرد‌های پس از نوشیدن شراب را کشف کردند