تغییر موضع ایران: نیازی به پزشکان بدون مرز برای مقابله با کرونا نداریم

تغییر موضع ایران: نیازی به پزشکان بدون مرز برای مقابله با کرونا نداریم
Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالیکه سازمان غیر دولتی پزشکان بدون مرز برای ساخت بیمارستان صحرایی در اصفهان اعلام آمادگی کرده بود اما مقام‌های وزارت بهداشت ایران با وجود موافقت اولیه اما در نهایت حضور این افراد در کشور را منتفی اعلام کردند.

آگهی

در حالیکه سازمان غیر دولتی پزشکان بدون مرز برای ساخت بیمارستان صحرایی در اصفهان اعلام آمادگی کرده بود اما مقام‌های وزارت بهداشت ایران با وجود موافقت اولیه اما در نهایت حضور این افراد در کشور را منتفی اعلام کردند.

مسئولان سازمان پزشکان بدون مرز در گفت‌وگو با رادیو فرانسه گفتند که پیشنهاد کمک به ایران از سوی این سازمان داده شد و مسئولان ایرانی نیز با قبول آن خواستند که تجهیزات در استان اصفهان مستقر شود.

استان اصفهان یکی از آلوده‌ترین استان‌های ایران از نظر تعداد افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا است.

سازمان پزشکان بدون مرز، قرار بود در مرحله نخست یک بیمارستان صحرایی با گنجایش ۵۰ تخت را در کنار مجموعه بیمارستانی امین اصفهان برپا کند و طبق گفته این نهاد غیر دولتی تجهیزات مورد نیاز برای ساختن این بیمارستان به ایران ارسال شد.

گرچه بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس در دو نوبت این موضوع را تایید کرده بود اما ایران با تغییر موضع اعلام کرد که حضور پزشکان بدون مرز در ایران منتفی است.

بهرام قاسمی در توئیت خود درباره کمک‌های پزشکان بدون مرز امروز صبح نوشت: «دومین محموله پزشکان بدون مرز از بوردو امروز راهی تهران شد. علاوه بر دارو و ا قلام مورد نیاز پزشکان وپرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک رسانی به بیماران خواهد شد بخش مهمی از محموله این دو هواپیماست. اولین محموله یکشنبه به تهران رسید.»

با این حال چند ساعت پس این توئیت علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران در توئیتی نوشت: «ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، ‏با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست و این حضور منتفی است.»

مقام‌های سازمان پزشکان بدون مرز گفته بودند که یک گروه ۹ نفره متشکل از پزشکان و متخصصان این سازمان برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی و کمک به درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به ایران اعزام شده بود.

میشل اولیویه لاشاریته، مسئول فوریت‌های پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز در توئیتر رسمی این سازمان درباره این کمک‌ها توضیح داده و گفته بود این کمک‌ها در راستای مقابله با ویروس کرونا در ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که شمار بالای مبتلایان و جانباختگان را دارد، است.

این تغییر تصمیم ایران احتمالا به‌خاطر سخنان روز گذشته علی خامنه، رهبر جمهوری اسلامی است که با رد درخواست کمک آمریکا، این احتمال را مطرح کرده بود که ممکن است واشنگتن با ارسال کمک دارویی به دنبال «ماندگار کردن» ویروس کرونا در ایران باشد. وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد «تولید ویروس کرونا» از سوی آمریکا گفته بود: «گفته شده که یک بخش با استفاده از آشنایی با ژنتیک ایرانی به خصوص برای ایران درست شده است.»

پس از سخنان علی خامنه‌ای که با خبر ارسال کمک‌های سازمان پزشکان بدون مرز همزمان بود، برخی از تندروهای ایران در شبکه‌های اجتماعی خواستار اخراج این افراد از کشور شدند.

برخی از این افراد آن‌ها را «جاسوس» نامیدند و با طراحی پوسترهایی حتی مدعی شدند که تجهیزات پزشکی ارسالی آن‌ها ممکن است «آلوده» باشد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در واکنشی به این موضوع گفت: «سئوال این است که این خطا و یا دستکم این بی احتیاطی خطرناک نسبت به جان و سلامت مردم را چه کسانی مرتکب شده‌اند و این پزشکان ظاهراً “بدون مرز“! از کدام مرز اجازه ورود گرفته اند و آیا با غرض همراه نیستند ؟!»

در واکنش دیگری نیز حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده استان اصفهان در مجلس ایران گفت: «ورود این پزشکان دارای ابهام است و چه بسا این پزشکان اجیر شده برخی سازمانهای جاسوسی غربی باشند.»

هنوز مقام‌های سازمان پزشکان بدون مرز نسبت به این سخنان، واکنشی نشان نداده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: مرخصی زندانیان تا پایان فروردین تمدید می‌شود

هکرها راه دسترسی بدون رمز عبور را به حساب‌های جی‌میل کشف کردند

چرا مردم در فصل زمستان بیشتر سرما می‌خورند؟