چه اصولی را رعایت کنیم تا در هنگام خرید به ویروس کرونا آلوده نشویم‌؟

چه اصولی را رعایت کنیم تا در هنگام خرید به ویروس کرونا آلوده نشویم‌؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رعایت فاصله اجتماعی، دست نزدن به صورت در هنگام خرید، استفاده از کارت بانکی به جای اسکناس، شستن دست‌ها با صابون هنگام بازگشت از خرید و شستن وسایل خریداری شده از جمله توصیه هایی است که اگر در هنگام خرید رعایت کنید احتمال آلوده شدنتان به ویروس کرونا به شدت کاهش پیدا می کند.

آگهی

با گسترش بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در خانه‌هایشان قرنطینه شده‌اند، با این حال تقریبا همه مجبورند برای خرید کالاهای ضروری پا از خانه بیرون بگذارند یا کالاهای سفارش داده شده را دریافت و وارد خانه کنند.

پرسشی که بسیاری از شهروندان سراسر جهان را درگیر خود کرده است این است که چه اصولی را باید رعایت کرد که در هنگام خرید در فروشگاهها، احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را برای خودمان کاهش دهیم و همچنین هنگامی که خریدهایمان را به خانه می بریم چه کارهایی باید انجام دهیم تا از آلوده نبودن خریدهایمان به ویروس کرونا مطمئن شویم؟

در این گزارش، تدابیری که بسیاری از کشورها برای شهروندانشان توصیه کرده‌اند را مرور می کنیم که با آگاهی از آنها شما هم می توانید خطر آلوده شدن به ویروس کرونا را برای خود و خانواده‌تان کاهش دهید.

توصیه‌های ضروری برای مرحله خرید در فروشگاهها

رعایت فاصله اجتماعی؛ رعایت یک متر فاصله با مشتری جلویی

قرنطینه مفهومی است که بر اصل رعایت حداکثری فاصله اجتماعی بنا شده است و بنابراین در وضعیتی که مجبور هستید از خانه خارج شوید می بایست این اصل را تا جایی که ممکن است رعایت کنید.

پزشکان به مردم توصیه می کنند که در هنگام خرید در فروشگاهها و هنگامی که در صف خرید یا پرداخت ایستاده‌اید، حداقل یک متر با فرد جلوی خود فاصله داشته باشید تا در صورت بیمار یا ناقل بودن فرد، احتمال اینکه ویروس بواسطه سرفه یا عطسه این فرد به شما منتقل شود کاهش یابد.

به منظور رعایت فاصله اجتماعی در فروشگاههای کشورهای مختلف از جمله فرانسه، علائمی روی کف فروشگاهها و پشت صندوق پرداخت کشیده شده است که فواصل یک متر یک متر را نشان می دهد و هر مشتری باید در فاصله یک متری با فرد جلوی خودش بایستد.

پزشکانی که روی ویروس کرونا تحقیق می کنند می گوید که فرد در صورتی به ویروس مبتلا می شود که در مدت زمان کافی در ارتباط با یک فرد بیمار یا ناقل ویروس باشد، بنابراین شما اگر برای چند ثانیه از کنار یک فرد در فروشگاه عبور می کنید در خطر ابتلا نخواهید بود و زمان کافی برای ارتباط با فرد بیمار لازم است تا ویروس به شما منتقل شود.

چه میزان خرید کنیم؟

اگر تمام نظریه‌های فلسفه اجتماعی تاکنون نتوانسته است به بشریت بباورانند که زندگی امری جمعی است و تنها با سلامت، رضایت و خوشحالی دیگران، امکان واقعی سلامت، رضایت و خوشحالی ما فراهم می شود، اما گویا ویروس کرونا به تنهایی در حال اجبار انسان‌ها به اندیشیدن به امر جمعی است، بر این مبنا که بیماری دیگران می تواند به بیماری ما بیانجامد بنابراین نکته مهم این است که برای بیمار نشدن‌مان تلاش کنیم دیگری بیمار نشود.

بر این اساسا توصیه شده است که تنها مایحتاجی که برای ۳ تا ۴ روز در منزل نیاز داریم خرید کنیم تا دیگران هم به کالاهای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و از انبار کردن مواد غذایی خودداری کنیم.

تقریبا مقامات تمام کشورهایی که با شیوع ویروس کرونا مواجه اند به شهروندانشان اطمینان داده اند که با کمبود مواد غذایی روبرو نیستند و کالاهای ضروری به مقدار کافی برای همه وجود دارد.

اگر شهروندان با هجوم به فروشگاهها کالاهای خاصی را به اندازه زیاد خرید کنند، در این شرایط تعادل بین عرضه و تقاضا به هم خواهد ریخت و تا فروشگاهها و دولت بتوانند آنرا به حالت عادی بازگردانند، تعداد دیگری از شهروندان هستند که از دسترسی به کالاهای مورد نیازشان محروم خواهند شد.

بنابراین اصل همبستگی اجتماعی و اندیشیدن به دیگران به عنوان اصلی اخلاقی به ما می گوید که بیشتر از نیاز ۳ تا ۴ روز (با هدف خروج کمتر از خانه) اقدام به انبار مواد غذایی در خانه نکنیم و موجب ایجاد موج کمبود مصنوعی مواد غذایی در شهر یا کشور را فراهم نکنیم.

خرید برای همسایه‌های بیمار یا سالمند

در وضعیت شیوع ویروس کرونا، اندیشیدن به دیگران بعنوان امر واقعی می تواند از همسایه‌هایمان آغاز شود. اگر همسایه شما بیمار یا سالمند است و در وضعیت قرنطینه عمومی، نزدیکانشان امکان رسیدگی به آنها را ندارند، شما می توانید به همسایه تان پیشنهاد کنید که در هنگام خرید، لوازم مورد نیاز آنها را برایشان بخرید.

گفتنی است که برخی از کشورها ساعات ویژه‌ای را برای خرید سالمندان مشخص کرده‌اند.

پوشیدن دستکش و ماسک

ویروس کرونا از طریق دهان، بینی و چشم به بدن منتقل می شود بنابراین اگر ماسک در دسترس باشد، تاثیر بیشتری از پوشیدن دستکش دارد.

توصیه اصلی این است که در مدت زمانی که بیرون از خانه مشغول خرید هستید دستتان را به صوتتان نزنید.

با این حال اگر اصرار دارید که دستکش بپوشید باید دستکش یک بار مصرف را پس از پایان خرید به شیوه ای که دست شما به سطح خارجی دستکش کشیده نشود از دست در آورید و در سطل آشغال بیاندازید. در این حالت نیز توصیه می شود باز هنگام رسیدن به خانه، دستهایتان را با آب و صابون بشویید.

همچنین در صورتی که ماسک می زنید (ماسک اساسا برای افرادی که بیمار هستند و سرفه می کنند توصیه شده است و افراد سالم در صورتی که فاصله اجتماعی را رعایت کنند قاعدتا نیازی به ماسک ندارند) باید به روش صحیح ماسک را از صورت خود درآورید و در سطل آشغال بیاندازید.

آگهی

پزشکان استفاده مجدد از ماسک و دستکش را نادرست ارزیابی می کنند. اگر ماسکی که می زنید از ماسک های جراحی ساده است بعد از ۳ ساعت باید دور انداخته شود و دست شما هنگام درآوردن ماسک نباید با سطح خارجی آن تماس داشته باشد.

در صورت عطسه یا سرفه از دستمال یک بار مصرف استفاده کنید

در وضعیت شیوع ویروس کرونا به همه شهروندان توصیه شده است که در صورت سرفه یا عطسه، آرنج و سرشان را نزدیک هم کنند تا از پخش شدن ذرات آلوده به فضای عمومی جلوگیری یا از دستمال یک بار مصرف استفاده کنند.

استفاده از ساک شخصی بجای سبدهای داخل فروشگاهها

توصیه میشود که در هنگام خرید ساک شخصی خود را همراه ببرید و از چرخ‌ها یا سبدهای عمومی که در فروشگاهها وجود دارد استفاده نکنید زیرا افراد بسیاری به این وسایل دست زده اند.

شما با رعایت این نکته اساسی که در هنگام خرید دستتان به سمت صورتتان نبرید می توانید وسایل مورد نیازتان را بخرید و پس از خرید به خانه بروید تا مرحله بعدی عفونت زدایی را برای حصول اطمینان از آلوده نبودن وسایل خریداری شده به ویروس کرونا، انجام دهید.

استفاده از کارت بانکی به جای اسکناس

توصیه می شود که در هنگام خرید از کارت بانکی استفاده کنید تا اسکناس‌هایی که ممکن است با دست افراد زیادی تماس داشته و ممکن است حاوی ویروس باشد به دست شما منتقل نشود. با این حال سازمان جهانی بهداشت می گوید که امکان انتقال ویروس از طریق اسکناس بسیار کم است.

آگهی

دستگاههای کارت خوان هم ممکن است آلوده به ویروس باشد بنابراین بعد از وارد کردن رمز خود و بیرون کشیدن کارت بانکی باید مراقب باشید که دستتان را به صورتتان نزنید و پس از بازگشت به خانه کارت بانکی در جای خاصی قرار دهید که دست کسی با آن تماس نداشته باشد و دستهایتان نیز به روش صحیح با اب و صابون بشویید. معمولا متصدی صندوق پس از هر بار استفاده با مواد ضد عفونی کننده دستگاه کارت خوان را تمیز می کند و در برخی کشورها نظیر فرانسه پرداخت های کمتر از بیست یورو بدون وارد کردن کارت در دستگاه کارت خوان و صرفا با نزدیک کردن آن به صحفه -بدون تماس- انجام می شود.

توصیه‌های ضروری پس از بازگشت از خرید و در داخل خانه

پس از اتمام مرحل خرید و بازگشت به خانه، کلید، کارت بانکی و وسایل خریداری شده را به محل مشخصی بعنوان مثال در بالکن یا محل خاصی که بعدا بتوانید آنجا را ضد عفونی کنید منتقل کنید و پس از شستن دستهایتان که عامل اصلی انتقال ویروس است، برای انتقال خریدها به آشپزخانه یا یخچال مراحل زیر را دنبال کنید.

باز کردن بسته بندی‌های غیر ضروری

بسیاری از محصولاتی که می خریم با پلاستیک‌ها یا کاور کاغذی بسته بندی شده‌اند، توصیه پزشکان این است که این بسته بندیها ممکن است بوسیله افراد دیگر لمس شده باشد، بنابراین بهتر است قبل از انتقال خریدها به آشپزخانه یا یخچال، این بسته بندی ها را باز کنید و در سطل زباله بازیافتی بریزید.

مطالعات نشان می دهد که ویروس کرونا ۲ تا ۳ روز روی کاور پلاستیکی و ۲۴ ساعت روی کاور کاغذی زنده می ماند.

شستن میوه ها، سبزی‌ها و بسته‌های قابل شستشو

همه خریدهایی که امکان آن وجود دارد با آب شسته شوند را پیش از انتقال به کمدها یا یخچال با آب بشویید.

آگهی

پزشکان توصیه کرده اند که میوه ها و سبزیجات را با آب بشویید و بعد از خشک کردن در سبد میوه یا در داخل یخچال نگه داری کنید.

با این وجود مطالعاتی که نهاد اروپایی امنیت غذایی انجام داده است نشان نمی دهد که ویروس از طریق دست زدن به میوه‌ها منتقل نمی شود.

همچنین برخی کالاهایی که می خرید، بسته شیشه‌ای یا پلاستیکی دارند که آب وارد آنها نمی شود، بنابراین این بسته ها را می توانید با آب و مایع ظرفشیویی بشویید و خشک کنید و بعد در محل مخصوص خودشان قرار دهید.

انتقال از طریق غذا؟

مطالعات نشان می دهد که ویروس کرونا به حرارت حساس است در از یک درجه حرارت مشخصی به بعد از بین می رود یا تاثیرش به شدت کاهش می یابد.

پختن غذا با درجه حرارتی بالاتر از ۶۳ درجه به مدت ۴ دقیقه احتمال ابتلا به این ویروس را ۱۰ هزار بار کمتر می کند. با این حال این ویروس به سرما بسیار مقاوم است و تا ۲۰ درجه زیر صفر هم زنده می ماند.

آگهی

و در پایان هیچ توصیه‌ای به اندازه شستن منظم دست‌ها به روش درست و با صابون نمی تواند شما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درس‌های مبارزه با کرونا در ووهان؛ مردم جهان چه مدتی باید در قرنطینه دوام بیاورند؟

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود

سکته مغزی چیست؟ چه علائم و درمان‌هایی دارد؟