ویروس هانتا چیست؟ ثبت نخستین مورد مرگ در چین در بحبوحه بحران کرونا

ویروس هانتا چیست؟  ثبت نخستین مورد مرگ در چین در بحبوحه بحران کرونا
Copyright pixabay
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش‌های علمی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعضای گروه پاتوژن‌های ویروس هانتا اغلب از طریق جوندگان منتقل می‌شود.

آگهی

مردی در چین طبق گزارش رسانه‌های این کشور بر اثر ابتلا به ویروس هانتا درگذشت. روزنامه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی اعلام کرد که این مرد از استان یون‌نان در جنوب غربی چین روز دوشنبه زمانیکه به سمت استان شاندونگ در شرق این کشور با اتوبوس در حال سفر بود جان باخت. وی برای کار به این استان می‌رفت.

طبق گزارش های منتشر شده از این مرد پس از مرگ نمونه برداری شده و نتیجه آزمایش ویروس هانتا در وی مثبت بوده است. ۳۲ مسافری که همراه وی در اتوبوس بودند نیز مورد آزمایش قرار گرفتند. این ویروس به ندرت از انسان به انسان منتقل می‌شود. هنوز نتایج آزمایش مسافران اتوبوس مشخص نشده است. در گزارش این رسانه چینی نام فرد فوت شده ذکر نشده است.

طبق گزارش‌های علمی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، اعضای گروه پاتوژن‌های ویروس هانتا اغلب از طریق جوندگان منتقل می‌شود. این مرکز معتقد است که آلودگی از طریق هر کدام از انواع ویروس‌های هانتا می‌تواند بیماری‌های متفاوتی را در افراد ایجاد کند.

طبق گزارش این مرکز، گونه‌‌های مختلف ویروس هانتا در جوندگان متفاوت وجود دارد و به‌عنوان میزبان در بدن آن‌ها تکثیر می‌شود. این ویروس زمانیکه از طریق ادرار، مدفوع و بزاق جونده از بدن وی خارج و در هوا پراکنده می‌شود می‌تواند به افراد منتقل شود. در موارد نادر، فرد ممکن است در صورتی که از سوی یک جونده آلوده به ویروس گاز گرفته شود، به بیماری مبتلا شود. همچنین متخصصان معتقدند اگر دست فردی به سطوح آلوده به ادرار، مدفوع یا بزاق جونده برخورد کند و سپس دهان یا بینی خود را با دست آلوده لمس کند ممکن است به این ویروس مبتلا شود. همچنان که غذای آلوده نیز می‌توان یک راه دیگر انتقال این ویروس به انسان باشد.

در قاره آمریکا انواع متداول ویروس هانتا با نام «دنیای جدید» New World شناخته می‌شود که عامل ایجاد سندروم ریوی (HPS) است. اما نوع دیگری از ویروس هانتا وجود دارد که «دنیای کهن یا قدیم» Old World نامیده می‌شود و بیشتر در اروپا و آسیا این ویروس وجود دارد. این نوع از ویروس هانتا در اروپا و آسیا می‌تواند باعث ایجاد سندروم کلیوی (HFRS) شود.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا معتقد است که ویروس هانتا در آمریکا نمی‌تواند از انسان به انسان منتقل شود، در حالیکه موارد نادری از انتقال انسان به انسان این ویروس در شیلی و آرژانتین در میان افرادی که با بیماران آلوده به ویروس هانتا در ارتباط بوده‌اند ثبت شده است.

افرادی که در محیط‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، مراتع و زمین‌های کشاوری که جونده‌های زیادی حضور دارند، زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ویروس هانتا چه علائمی دارد؟

علایم ویروس هانتا شامل خستگی، تب، دردهای عضلانی مخصوصا در بخش ران‌ها، کمر و باسن و گاهی شانه‌ها است. احساس سرگیجه، سردرد، حالت استفراغ و لرز از دیگر علائم فرد آلوده به این ویروس است. پس از چهار تا ۱۰ روز پس از ابتلا به ویروس هانتا، فرد دچار تنگی نفس می‌شود و سرفه می‌کند. از بین کسانیکه به این بیماری مبتلا می‌شوند حدود ۳۸ درصد جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ این مرد چینی در حالیکه جهان درگیر شیوع ویروس کرونا است تا حدودی باعث دامن زدن به فضای رعب و ترس شده است اما به‌نظر می‌رسد این ویروس ویژگی‌های بسیار متفاوت‌تری نسبت به ویروس جدید کرونا دارد و انتقال انسان به انسان در آن خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیمار مشکوک به طاعون خیارکی در شمال چین؛ هشدارهای بهداشتی مقامات

شمار قربانیان ویروس کرونا در جهان از ۲۰ هزار نفر گذشت

تلاش برای درمان مبتلایان به کرونا با انتقال خون شفایافتگان