دیده‌بان حقوق بشر: اوربان از ویروس کرونا برای قبضه قدرت مطلق در مجارستان استفاده می‌کند

Hungary Coronavirus
Hungary Coronavirus Copyright Tamas Kovacs/MTVA - Media Service Support and Asset Management Fund
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«با توجه به ممنوعیت برگزاری هرگونه انتخاباتی در دوره فوق‌العاده، حزب فیدز و رهبر آن، عملا می‌توانند قدرت را تا هر وقت که مایل باشند در اختیار بگیرند.»

آگهی

دیده‌بان حقوق بشر، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را به سوء استفاده از شیوع ویروس کرونا برای زیر پا گذاشتن اصول دموکراسی و حاکمیت قانون متهم کرد.

این نهاد غیردولتی روز سه‌شنبه ۲۳ مارس با صدور بیانیه‌ای ضمن هشدار به احتمال تصویب لایحه برقراری وضعیت فوق‌العاده در مجارستان اعلام کرد: «این قانون در صورت تصویب، به دولت مجارستان امکان تعلیق بخشی از قوانین و وضع مقررات دیگر را تنها با آئین‌نامه‌های دولتی می‌دهد. این لایحه، با کنار زدن پارلمان، به دولت ویکتور اوربان امکان اعمال خودسرانه و بدون حد و حصر قدرت را در دوره ویژه می‌دهد.»

پارلمان مجارستان دو هفته پیش برقراری وضعیت فوق‌العاده در مجارستان را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تصویب کرد. در صورت تصویب لایحه اختیارات ویژه دولت، تنها دو سوم پارلمان امکان الغای وضعیت فوق‌العاده را دارند: دو سوم پارلمان مجارستان در اختیار حزب فیدس، جریان سیاسی تحت زعامت ویکتور اوربان قرار دارد. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید با توجه به ممنوعیت برگزاری هرگونه انتخاباتی در دوره فوق‌العاده، حزب فیدس و رهبر آن، عملا می‌توانند قدرت را تا هر وقت که مایل باشند در اختیار بگیرند.

پارلمان مجارستان بررسی لایحه اختیارات دولت را از روز سه‌شنبه آغاز کرده است. دیده‌بان حقوق بشر و بسیاری از نهادهای اروپایی به ویژه نگران اعمال مجازات ۵ سال زندان برای «منتشرکنندگان اخبار جعلی» هستند که در این لایحه پیش‌بینی شده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید وضعیت «نامطلوب آزادی بیان» در مجارستان این بیم را به وجود آورده که دولت اوربان با استفاده از چنین اختیاراتی، آخرین حلقه رسانه‌های منتقد دولت را هم در هم بشکند. به‌علاوه در این لایحه، افرادی که مقررات قرنطینه را زیر پا بگذارند، مجازات تا ۸ سال زندان در نظر گرفته شده است. هر دو مجازات به قوانین کیفری مجارستان اضافه می‌شود و حتی با پایان دوره ویژه، پا برجا می‌مانند.

بسیاری از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضعیت ویژه اعلام و تردد شهروندان را به شدت محدود کرده اند. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای اروپایی و بین‌المللی، باتوجه به سابقه نه‌چندان درخشان دولت ویکتور اوربان،‌ نسبت به تحدید حقوق و آزادی‌ها در این کشور اروپای شرقی نگران هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیکاری دوران کرونا در مجارستان؛ جوانان برای استخدام به ارتش هجوم بردند

دادگاه حقوق بشر اروپا، فرانسه را به دلیل «نقض آزادی بیان» محکوم کرد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد