ترکیه برای ۲۰ متهم سعودی پرونده قتل خاشقجی قرار بازداشت صادر کرد

Turkey Khashoggi Killing
Turkey Khashoggi Killing Copyright Lefteris Pitarakis/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Lefteris Pitarakis/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارشگر ویژه قتل‌های خودسرانه سازمان ملل متحد: « به این تصمیم ترکیه برای مقابله با خیمه شب بازی عدالت در عربستان سعودی، نیاز داشتیم.»

آگهی

دادستانی استانبول پنجشنبه ۲۵ مارس اعلام کرد برای ۲۰ شهروند عربستان سعودی به اتهام مشارکت در قتل جمال خاشقجی در خاک ترکیه قرار بازداشت بین‌المللی صادر کرده است.

در بیانیه دادستانی استانبول آمده که دستگاه قضایی ترکیه برای متهمان این قتل، قرار مجرمیت صادر کرده است. با این حال معلوم نیست دادگاه رسیدگی به جرایم متهمان، در چه زمانی برگزار خواهد شد.

سعود قحطانی و ژنرال احمد عسیر، دو مقام بسیار نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شناخته شده‌ترین متهمان قتل جمال خاشقجی هستند که ترکیه خواستار بازداشت آن‌ها شده است. سعود قحطانی، مشاور محمد بن سلمان است و ژنرال عسیر، سال‌ها فرد شماره ۲ دستگاه اطلاعاتی (استخبارات) پادشاهی سعودی به شمار می‌رفت. آقای عسیر در سه سال نخست جنگ یمن، فرمانده و سخنگوی نیروی ائتلاف تحت زعامت ریاض بود.

دادستانی استانبول، این دو مقام عالی‌ر تبه سعودی را به آمریت قتل روزنامه‌نگار سعودی و زجر دادن عامدانه وی متهم کرده است. در جریان تحقیقات پلیس استانبول، کنسولگری، خودروهای دیپلماتیک و قبض‌ها و صورت مکالمات مظنونان دارای تابعیت سعودی بررسی شده اند.

AP
احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف نظامی در جنگ یمنAPHasan Jamali

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ برای تحویل گرفتن مدارک شخصی وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد اما هرگز از این ساختمان بیرون نیامد. دولت ترکیه می‌گوید وی در کنسولگری خفه شده است و مجریان قتل، جسد وی را مثله کرده اند.

پادشاهی سعودی پس از هفته‌ها انکار، اقرار کرد که آقای خاشقجی در این دفتر دیپلماتیک و از سوی ماموران خودسر به قتل رسیده است. بسیاری از دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای جهان، از جمله سازمان سیا، محمد بن سلمان سعودی را به‌عنوان آمر اصلی این قتل می‌شناسند. یک محکمه کیفری در ریاض، ۵ نفر را به اتهام مشارکت در قتل آقای خاشقجی به اعدام محکوم کرد.

قتل جمال خاشقجی برای چند هفته به یک بحران بزرگ سیاسی و دیپلماتیک برای پادشاهی سعودی تبدیل شد.

استقبال سازمان ملل متحد: واشنگتن شواهد ایفای نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی را منتشر کند

انیس کَلَمر، گزارشگر ویژه قتل‌های خودسرانه سازمان ملل متحد با استقبال از صدور قرار بازداشت براب آمران و مجریان این قتل به خبرگزاری رویترز گفت: «از مقام‌های ایالات متحده می‌خواهیم یافته‌های خود را در باره مسئولیت قتل نویسنده روزنامه واشنگتن پست و از جمله ولیعهد عربستان سعودی،‌منتشر کند.»

خانم کَلَمر که هدایت گروه تحقیق سازمان ملل درباره قتل جمال خاشقجی را بر عهده دارد، در باره قرار بازداشت متهمان این پرونده گفت: «چیزی بود که به آن برای پاسخ دادن به خیمه شب بازی عدالت در عربستان سعودی، نیاز داشتیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه چهارمین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه؛ حکم بازداشت ۱۱۸ نفر دیگر صادر شد

ترکیه: بعضی‌ها پول هنگفتی برای دفن ماجرای خاشقجی می‌دادند

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض