اروپا برای مقابله با رکود حاصل از کرونا یک «طرح مارشال» دیگر می‌خواهد

اروپا برای مقابله با رکود حاصل از کرونا یک «طرح مارشال» دیگر می‌خواهد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مردم و شرکت‌ها پول لازم دارند. بهترین راه آن است که بانک مرکزی کشورها را ملزم کنیم در ازای اوراق قرضه اروپایی به مردم وام بی‌بهره بدهند.»

آگهی

در جلسه اخیر کمیسیون اروپا که با حضور تعداد کمی از ۷۰۵ نمایندهٔ کشورهای عضو آغاز شد تنها موضوع بحث، طرحی برای مقابله با پیامد مالی بیماری همه‌گیر کوید-۱۹ بود.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نخست بر نقش همبستگی میان همسایگان تأکید کرد و گفت: «اگر چیزی مُسری‌تر از این ویروس باشد همانا محبت و شفقت است.»

گرچه نمایندگان چپِ میانه خواستار برای تقویت بنیهٔ اقتصادی خواستار اقدامات جدی‌تری نظیر صدور «اوراق قرضهٔ کرونا» شده‌اند اما به نظر می‌ٰرسد همهٔ نمایندگان چندان با ایدهٔ اعطای وام مشترک به اعضا موافق نیستند.

نیاز به تقویت اقتصاد و یک «طرح مارشال» دیگر

از سوی دیگر اورزولا فن در لاین، برای تقویت نظام اقتصادی اروپا خواستار اجرای یک برنامهٔ سرمایه‌گذاری مشترک میان اعضا شد. وی گفت:‌ «ما برای برنامهٔ سرمایه‌گذاری مشترک یک طرح مارشال تازه می‌خواهیم، که سرمایه‌اش از راه اعطای وام مشترک، در ازای اوراق قرضهٔ اروپایی (یوروباند) تأمین شود.»

وی افزود که این طرح به معنای:‌ «فعال‌سازی سازوکار تثبیت (اقتصادی) اروپاست که بدون تدابیر اقتصاد کلان، خط تأمین مالی خاص خود را خواهد داشت.»

از سوی دیگر در این جلسه، دِرِک یان اپنیک، نمایندهٔ حزب مجمع دموکراسی هلند خواستار عمل‌گرایی بیشتر شد و گفت: «مردم و شرکت‌ها پول لازم دارند. بهترین راه آن است که بانک مرکزی کشورها را ملزم کنیم در ازای اوراق قرضه اروپایی به مردم وام بی‌بهره بدهند.»

چنانچه هرکدام از این پیشنهادها در کمیسیون اروپا تصویب شود همچنان برای اجرایی شدن نیازمند تأیید نهایی سران کشورهای عضو خواهد بود.

طرح مارشال نام پروژه سیاست خارجی ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم است. این طرح به بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمک کرد تا اقتصاد خود را پس از جنگ بازسازی کرده و در عین حال سدی در برابر نفوذ کمونیسم ایجاد کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابل به‌مدت سه هفته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرنطینه می‌شود

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد