پاسخ ایران به چند پرسش درباره کرونا؛ از پیک بیماری در تهران تا زمان کنترل شیوع

پاسخ به چند پرسش درباره شیوع ویروس کرونا در ایران
پاسخ به چند پرسش درباره شیوع ویروس کرونا در ایران Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بر اساس مستندات موجود این ویروس از اوایل بهمن ماه بسیار آرام در چند شهر کشور در حال گردش بوده است و احتمالا موارد اول مبتلا بی علامت بودند که شناسایی نشدند.»

آگهی

علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید ۱۹ در ایران گفت: «بر اساس مدلسازی‌ها تصور می‌کنیم حدودا در اردیبهشت ماه بتوانیم بیماری را تا حدودی کنترل کنیم. البته امیدوارم اتفاقاتی مانند سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی تاثیری بر مدلسازی ما نداشته باشد.»

وی درباره آغاز روند آلودگی ایران به ویروس کرونا گفت: «بر اساس مستندات موجود این ویروس از اوایل بهمن ماه بسیار آرام در چند شهر کشور در حال گردش بوده است و احتمالا موارد اول مبتلا بی علامت بودند که شناسایی نشدند.»

آیا تهران به پیک بیماری رسیده است؟

آقای حق دوست درباره اینکه آیا شهر تهران به پیک بیماری خود نزدیک شده است یا خیر؟ گفت: «هر چه شهرها بزرگتر باشند طول مدت اپیدمی بیماری نیز طولانی‌تر خواهد بود. در استان تهران نیز به دلیل جمعیت بالا، رفت و آمدهای زیاد از کل کشور و سایر متغیرها ما انتظار داریم شیوع بیماری زودتر اتفاق افتاده و دیرتر نیز تمام شود. از این رو بعید به نظر می‌رسد که در تهران به پیک بیماری رسیده باشیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود نیز گفت: « طبق آخرین مستندات علمی سازمان بهداشت جهانی انتقال هوایی مسیر مهمی برای انتقال بیماری نیست. به همین دلیل نباید در وادی وسواس گونه‌ای قدم بگذاریم. اگر قرار بود ویروس از طریق هوا منتقل شود اوضاع و شدت بیماری در جهان بسیار متفاوت‌تر از اکنون بود.»

از نظر علمی احساس می‌کنیم زمانی می‌توان اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کرد که در منطقه مورد نظر حداقل ۱۰ روز شاهد روند کاهنده ویروس باشیم.
علی اکبر حق دوست
رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید ۱۹ در ایران

چه زمانی مدارس و دانشگاه ها باز می شوند؟

این مقام وزارت بهداشت ایران درباره زمان بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: «از نظر علمی احساس می‌کنیم زمانی می‌توان اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کرد که در منطقه مورد نظر حداقل ۱۰ روز شاهد روند کاهنده ویروس باشیم.»

وی همچنین درباره ایزولاسیون گفت: « انتظار می‌رود در صورتیکه ۴۰ درصد ایزولاسیون مناسب داشته باشیم بتوانیم با سرعت بیشتری به فاز کنترل بیماری نزدیک شویم. البته این موضوع به معنای ریشه کن شدن ویروس نیست و فقط می‌توانیم شاهد سطح پایینی از آن باشیم.»

وی تصریح کرد: «باید توجه کنیم ویروس کرونا بیماری یک روز یا دو روز نیست و باید بدانیم بیماری در سال‌های آینده روندی کاهشی را در پیش خواهد گرفت ولی کنترل آن بیش از دو یا سه ماه زمان خواهد برد.»

طبق آمار رسمی ۲ هزار و ۵۱۷ نفر در ایران تا تاریخ ۹ فروردین ۱۳۹۹ در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و شمار افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیز به ۳۵ هزار و ۴۰۸ نفر افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد

انسان‌ها چگونه بدون واکسن زنده‌ ماندند؟

در مورد شیوع بیماری‌های تنفسی در چین چه می‌دانیم؟