تردید بر سر تعداد واقعی تلفات ویروس کرونا در ووهان؛ آیا آمار چین درست است؟

تردید بر سر تعداد واقعی تلفات ویروس کرونا در ووهان؛ آیا آمار چین درست است؟
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شمار درگذشتگان از سوی دولت چین به نظر من بی‌شک کمتر از واقع محاسبه شده است. حقیقتا دشوار می‌‌توان باور کرد که در یک کشور، ولو با وجود قرنطینه، مرگ‌و‌میر تا این حد کم باشد.»

آگهی

چند تن در ووهان، کانون انتشار ویروس کرونا جان باخته‌اند؟ این پرسشی است که اخیرا ذهن بسیاری افراد را به خود مشغول کرده است. آیا تعداد قربانیان ویروس کرونا در این شهر همانطور که دولت چین اعلام کرده است ۲ هزار و ۵۳۵ نفر بوده یا بیشتر؟

خانواده‌های بازماندگان قربانیان کرونا در ووهان، از روز دوشنبه ۲۳ مارس اجازه یافتند برای دریافت خاکستر عزیزانشان به هفت مرکز ویژهٔ سوزاندن اجساد در این شهر مراجعه کنند.

تصاویر منتشر شده، صف‌هایی را نشان می‌دهد که مجموعا ده‌ها هزار نفر در آنها انتظار می‌کشند. برخی شاهدان محلی به خبرنگاران گفته‌اند که مردم گاه ۶ ساعت در صف ایستاده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که ساکن ووهان هستند مدعی شده‌اند که هر کدام از این مراکز سوزاندن اجساد می‌‌تواند در روز بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ خاکستردان تحویل دهد و با محاسبه‌ای تقریبی نتیجه گرفته‌اند که از آغاز قرنطیهٔ این شهر تا زمان توقف شیوع ویروس کرونا دست‌کم ۴۰ هزار تن در ووهان در گذشته‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نشریهٔ اقتصادی «کای‌ژین» در چین،‌ اعلام کرده که تنها در روزهای چهارشنبه ۲۵ و پنج‌شنبه ۲۶ مارس کامیون‌های ویژه در این شهر، هر روز حدود ۲۵۰۰ خاکستردان راکه حاوی خاکستر اجساد قربانیان بوده، به بازماندگان تحویل داده‌اند.

روز بزرگداشت درگذشتگان در چین مصادف با پنجم آوریل است و بنابرین مسئولان این مراکز ویژه تلاش دارند تا پیش از رسیدن این روز خاکستر درگذشتان را به بازماندگان تحویل دهند.

مقایسه چین با دیگر کشورها و تردید دانشمندان

نکتهٔ دیگری که برخی نشریات اروپایی بر آن انگشت گذاشته‌اند شمار بسیار بالای مرگ‌ومیر در ایتالیا و اسپانیا در مقایسه با چین است.

بنابر اعلام مقامات چین در ووهان ۲۵۳۵ تن و در کل چین ۳۲۹۵ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. حال‌آنکه در مدت اخیر، تنها در ایتالیا بیش از ۱۰ هزار و در اسپانیا بیش از ۶۵۰۰ مرگ در اثر کوید-۱۹ ثبت شده است.

آمارهای اخیر باعث شده کارشناسانی نظیر پروفسور پاتریک بِرش، استاد میکروبیولوژی و مدیر پیشین انستیتو پاستور فرانسه به آمارهای اعلام شده از سوی چین مشکوک شوند.

وی می‌گوید: «شمار درگذشتگان (در اثر کرونا) از سوی دولت چین به نظر من قطعا کمتر از واقع محاسبه شده است. حقیقتا دشوار می‌‌توان باور کرد که در یک کشور، ولو با وجود قرنطینه، مرگ‌و‌میر تا این حد کم باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاخیر ۶ روزه «سرنوشت‌ساز» چین در هشدار خطر کرونا

۱۰ دلیل برای بی‌اعتمادی به داده‌های کووید۱۹؛ چرا آمار کرونا مشکوک است؟

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد