ابهام در آمار فرانسه؛ شمار قربانیان کرونا در خانه‌های سالمندان چقدر است؟

ابهام در آمار فرانسه؛ شمار قربانیان کرونا در خانه‌های سالمندان چقدر است؟
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از روز یکشنبه گذشته که دولت فرانسه از مراکز سالمندان خواسته آمار کرونا را گزارش کنند، هنوز ناهماهنگی‌هایی در این گزارش‌ها دیده می‌شود.

آگهی

از شامگاه پنج شنبه که ژروم سالومون، مدیر کل سلامت وزارت بهداشت فرانسه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در خانه‌های سالمندان از ابتدای شیوع تا کنون را ۸۸۴ مورد اعلام کرد، دقت آمار رسمی کرونا در این کشور زیر سؤال رفته است.   همین مقام روز جمعه این آمار را به ۱۴۱۶ نفر افزایش داد.

این نخستین بار است که دولت فرانسه آمار قربانیان کرونا در مراکز نگهداری بازنشستگان و سالمندان را اعلام می‌کند.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

آمار جهانی جابجا شد

وبسایت «وردومیتر» که آخرین آمار کرونا در جهان را منتشر می‌کند روز پنج‌شنبه نوشت که آمار ۸۸۴ فوتی کرونا در خانه‌های سالمندان را به آمار فرانسه اضافه می‌کند زیرا بر اساس استانداردهای آماری جاری در جهان، معمولا تمام موارد قطعی ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن، چه در بیمارستان باشد، چه در خارج از آن، در آمار رسمی لحاظ می‌شود.

این پایگاه اطلاعات کرونا همچنین نوشته که این تعداد را به آمار فوتی‌های روز دوم آوریل (۱۴ فروردین) فرانسه افزوده و هر زمان که دولت فرانسه به طور رسمی این آمار را به تفکیک روزها مشخص کند، آمار اعلام شده را به آمار روزهای مربوطه اضافه خواهد کرد.

در توضیح وبسایت وردومیتر همچنین یادآوری شده است که مورد مشابهی در گذشته در مورد آمار چین به وجود آمده بود. در تاریخ ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن ۹۹) آمار مبتلایان چین به دلیل تغییر روش تشخیص بیماری و شیوه گزارش آن به ناگهان بیش از ۱۳ هزار نفر بیشتر شد.

آمار خانه‌های سالمندان دقیق نیست

نخستین آمار اعلام شده دولت فرانسه از موارد فوتی کرونا در مراکز نگهداری سالمندان کامل نیست، زیرا این آمار مربوط حدود ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز را شامل می‌شود، در حالی که شمار کل این مراکز اعم از خصوصی و دولتی در سرتاسر فرانسه بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ است.

از روز یکشنبه گذشته که دولت فرانسه از مراکز سالمندان خواسته آمار کرونا را گزارش کنند، هنوز ناهماهنگی‌هایی در این گزارش‌ها دیده می‌شود.

ژروم سالومون آمار کلی مبتلایان به کرونا در خانه‌های سالمندان را نیز ۱۴ هزار و ۶۳۸ مورد ذکر کرد که به نسبت شمار کلی مبتلایان در کل کشور قابل ملاحظه است.

۵۰ سرای سالمندان در وضعیت بحرانی

به گزارش رسانه‌های فرانسه ۵۰ سرای سالمندان در فرانسه هم اکنون از نظر شیوع کرونا در وضعیتی «بحرانی» و «بسیار تأثرانگیز» به سر می‌برند.

سینرپا، سندیکای اصلی خانه‌های سالمندان فرانسه با اعلام این خبر گفته است در این ۵۰ مرکز، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سالمندان مقیم و کارکنان به ویروس کرونا دچار شده‌اند و بیشتر موارد ۸۸۴ نفر فوتی اعلام شده در روز پنج شنبه مربوط به همین مراکز بوده است. بیشتر این مراکز نیز در استان «شرق بزرگ» و استان «ایل دو فرانس» به مرکزیت پاریس واقع شده‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که از آغاز قرنطینه عمومی در فرانسه، افراد مسن مقیم مراکز سالمندان نیز در اتاق خود قرنطینه شده‌اند.

۶۰ تا ۷۰ درصد مراکز آلوده نیستند

با این همه اخبار دلگرم‌کننده‌تری هم از وضعیت خانه‌های سالمندان در فرانسه به گوش می‌رسد.

آسوشیتدپرس
ورودی سرای سالمندان بنیاد روتشیلد در پاریسآسوشیتدپرس

با وجود آن که رسانه‌های فرانسه روی مراکز سالمندان با وضعیت بحرانی تمرکز کرده‌اند، «فلورانس آرنائیز مومه» رئیس سینرپا، روز جمعه در گفتگو با شبکه رادیویی «فرانس‌انتر» گفت: «نکته مثبت این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد مراکز نگهداری افراد مسن و بازنشسته آلوده نبوده و کرونا به آنها راه نیافته است».

به گفته این مدیر سندیکایی، وضعیت مراکز سالمندان در فرانسه «کاملا تحت کنترل» است.

هم اکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر در فرانسه در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می‌کنند و نرخ فوتی‌های این جمعیت بر اثر کرونا به نسبت مبتلایان، کمتر از ۶.۵ درصد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس پلیس پاریس به خاطر سخنانش درباره بیماران کرونایی عذرخواهی کرد

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت