سازمان تجارت جهانی: همه‌گیری کرونا ممکن است به عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ بشر منجر شود

سازمان تجارت جهانی: همه‌گیری کرونا ممکن است به عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ بشر منجر شود
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه هشدار داد که بیماری کووید ۱۹ ممکن است به «عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ بشر» منجر شود.

آگهی

روبرتو آزودو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه هشدار داد که همه گیری ویروس کرونا ممکن است به «عمیق‌ترین رکود اقتصادی تاریخ بشر» منجر شود.

سازمان تجارت جهانی در آخرین برآورد خود می‌گوید که شیوع بیماری کووید ۱۹ منجر به کاهش ۱۳ تا ۳۲ درصدی مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. به گفته این سازمان، بازگشت به اوضاع عادی به زمان پایان همه‌گیری کرونا بستگی دارد.

به گفته این سازمان سقوط بازارهای مالی در سال جاری از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز شدیدتر خواهد بود. با این وجود «در صورت همکاری تمام کشورها» ممکن است از سال ۲۰۲۱ بازگشت به شرایط عادی آغاز شود.

این سازمان همچنین پیش‌بینی کرد، تجارت جهانی که پیش از این تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری و ابهام‌ها در ارتباط با برکسیت قرار داشت، امسال با «کاهش دو رقمی در حجم تجارت» در همه نقاط دنیا روبرو شود.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی در بیانیه خود همچنین گفت: «این بحران قبل از هر چیزی یک بحران بهداشتی است که دولت‌ها را مجبور کرد تا اقدام‌های بی‌سابقه‌ای را برای محافظت از زندگی مردم کشورهای خود انجام دهند.»

کاهش غیر قابل اجتناب در تجارت و تولید نتایج دردناکی را برای خانواده‌ها و مشاغل به‌دنبال خواهد داشت.
روبرتو آزودو
دبیرکل سازمان تجارت جهانی

وی افزود: «کاهش غیر قابل اجتناب در تجارت و تولید، نتایج دردناکی را برای خانواده‌ها و مشاغل به‌دنبال خواهد داشت.»

وی این نتایج را حتی دردناک‌تر از رنجی عنوان کرد که این بیماری به مردم کشورها تحمیل کرده است.

آقای آزودو تاکید کرد که سیاست‌گذاران باید برنامه‌های خود را برای دوران پس از کرونا شروع کنند.

پیش از بحران فعلی، تنش‌های تجاری، عدم اطمینان و کند شدن رشد اقتصادی بر حجم کالاها در تجارت جهانی اثر گذاشته بود به‌طوری که پس از افزایش ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۱۸، در سال گذشته با کاهش جزیی ۰.۱ درصدی روبرو شد.

طبق گفته سازمان تجارت جهانی ارزش دلاری صادرات کالا‌ها در جهان در سال گذشته با سه درصد کاهش به ۱۸.۸۹ هزار میلیارد دلار رسیده بود.

سازمان تجارت جهانی همچنین تاکید کرد که با شرایط فعلی توسعه بسیار نامشخص باقی خواهد ماند. به گفته این سازمان چشم‌انداز خوش‌بینانه این است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ روند شدید نزولی تجارت با بهبود امور همراه شود.

اما نگاه بدبینانه این نهاد می‌گوید که کاهش اولیه شدیدتر خواهد شد و بهبود امور، طولانی و ناقص خواهد بود.

آقای آزودو تاکید کرد: «در هر دو سناریو همه کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ با کاهش دو رقمی در صادرات و واردات روبرو خواهند شد و آمریکای شمالی و آسیا سخت‌ترین ضربه را خواهند دید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست یوروگروپ؛ هشدار نخست وزیر ایتالیا نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد