نگرانی دانشمندان از احتمال ابتلای مجدد به کرونا: سطح پادتن همیشه کافی نیست

نگرانی دانشمندان از احتمال ابتلای مجدد به کرونا: سطح پادتن همیشه کافی نیست
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که میزان پادتن ویروس جدید کرونا در خون افراد با افزایش سن بیشتر می‌شود.

آگهی

سطح پائین پادتن ویروس جدید کرونا در خون افرادی که پس از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» حالشان بهبود یافته است به نگرانی ها در مورد احتمال ابتلای مجدد انسان ها به این ویروس دامن زده است.

گروهی از دانشمندان دانشگاه فودان در شهر شانگهای با آزمایش میزان پادتن ۱۷۵ بیماری که پس از ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا از بیمارستان مرخص شده اند، دریافتند که سطح پادتن در خون نزدیک به یک سوم آنها به شکل غیرمنتظره ای پائین است. به گفته آنها در برخی موارد اصلا پادتن بیماری «کووید ۱۹» در خون بهبودیافتگان موجود نیست.

به گزارش روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ کنگ، محققان دانشگاه فودان با این حال تاکید کرده اند که در مورد احتمال ابتلای مجدد افرادی که پس از ابتلا به ویروس جدید کرونا حالشان بهبود یافته است باید تحقیق کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پژوهش دانشمندان در شانگهای اولین تحقیق در مورد میزان سطح پادتن خون افراد شفایافته پس از ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا محسوب می شود.

در گزارش گروه تحقیقاتی دانشگاه فودان آمده است که همه ۱۷۵ بیماری که سطح پادتن خون آنها مورد آزمایش قرار گرفته است اخیرا علائم خفیفی از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» داشتند و اغلب آنها هم جوان بودند.

محققان در این پژوهش از آزمایش سطح پادتن افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان انتقال یافته بودند خودداری کردند زیرا به بسیاری از آنها پلاسمای خون شفایافتگان تزریق شده بود.

تولید پادتن از سوی سیستم ایمنی بدن صورت می گیرد و ساختار شیمیایی منحصر به فرد آن عامل بیماری خاصی را مهار می کند.

کسی نمی‌داند که این [ویروس کرونا] تبدیل به چیزی مثل یک آنفلوانزای فصلی خواهد شد یا یک بیماری مزمن مانند «هپاتیت ب»؟ یا مانند ویروس سارس نابود می‌شود؟
وانگ چن
مشاور ارشد دولت چین در امور علمی
AP

یافته های دانشمندان چینی نشان می دهد که میزان پادتن ویروس جدید کرونا در خون افراد با افزایش سن بیشتر می شود. سطح پادتن این ویروس در خون افراد ۶۰ تا ۸۵ ساله پس از ابتلا به «کووید ۱۹» بیش از سه برابر میزان آن در خون افراد ۱۵ تا ۳۹ ساله است.

میزان پائین پادتن در خون شفایافتگان می تواند «ایمنی گله ای» را که منجر به جلوگیری از شیوع دوباره بیماری همه گیر می شود مختل کند. با این حال رئیس گروه تحقیقاتی دانشگاه فودان روز سه شنبه تاکید کرد که برای نتیجه گیری در مورد تاثیر سطح پادتن در خون شفایافتگان بر «ایمنی گله ای» به داده های بیشتری از سراسر جهان نیاز است.

سطح پائین پادتن در خون شماری از بهبودیافتگان می تواند خبر بدی نیز برای تولید واکسن بیماری «کووید ۱۹» محسوب شود زیرا اگر خود ویروس جدید کرونا نتواند باعث تولید سطح قابل قبولی از پادتن در بدن برخی بیماران شود احتمالا واکسن آن که حاوی میکرو ارگانیسم ضعیف شده ویروس است نیز نمی تواند منجر به تولید میزان موثری از پادتن شود.

وانگ چن، مشاور ارشد دولت چین در امور علمی در مورد آینده بیماری همه گیر «کووید ۱۹» می گوید: «کسی نمی داند که این [ویروس کرونا] تبدیل به چیزی مثل یک آنفلوانزای فصلی خواهد شد یا یک بیماری مزمن مانند «هپاتیت ب»؟ یا مانند ویروس سارس نابود می شود؟»

برای بسیاری از پرسش ها در مورد ویروس جدید کرونا از جمله چگونگی انتقال آن از حیوان به انسان، علت واکنش متفاوت بدن افراد به این ویروس و دلیل نتیجه مثبت تست شماری از بهبودیافتگان تاکنون پاسخی ارائه نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

متخصصان: آسیب‌های پوستی از علائم احتمالی ابتلا به کرونا است

در بخش مراقبت‌های ویژه برای بیمار کرونایی چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد