سازمان منع تسلیحات شیمیایی دولت سوریه را عامل حملات شیمیایی سال ۲۰۱۷ شناخت

Syria Timeline
Syria Timeline Copyright AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پمپئو: «روسیه و ایران، دو حامی اصلی حکومت بشار اسد هر قدر هم اطلاعات غلط بدهند، نمی‌توانند این واقعیت را بپوشانند که رژیم اسد مسئول حملات شیمیایی پرشماری در این کشور است.»

آگهی

واحد تحقیقات ویژه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نخستین گزارش خود دولت سوریه را مسئول حملات شیمیایی علیه روستای لطامنه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد.

واحد تحقیقات ویژه (تحقیقات و شناسایی) سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سال ۲۰۱۹ و در پی ناتوانی شورای امنیت برای معرفی عاملان حملات شیمیایی در سوریه تاسیس شد. روسیه تمام قطعنامه‌های مرتبط با اینگونه حملات در شورای امنیت را وتو می‌کند.   

بر اساس این گزارش نیروی هوایی ارتش سوریه در هفته پایانی ماه مارس سال ۲۰۱۷  با هواپیما و هلی‌کوپتر سه مرتبه روستای لطامنه در استان حما واقع در غرب سوریه را با بمب‌های حاوی کلروین و گاز سارین بمباران کردند. در این حملات ۱۰۶ نفر آسیب دیده‌اند. 

با وجود شناسایی مسئولان و نظامیان عامل این حملات، اسامی آن‌ها در گزارش واحد ویژه تحقیقات که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، پاک شده است.

دولت بشار اسد و روسیه همواره به کارگیری سلاح‌های شیمیایی را تکذیب می‌کنند. دمشق در سال‌های گذشته و پس از انتشار گزارش‌هایی از وقوع حملات شیمیایی در این کشور، یا شورشیان و سازمان‌های امدادی را متهم به صحنه سازی در این باره می‌کند یا مخالفان را مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌داند. 

در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ و پس از بمباران شیمیایی شهر دوما در حومه دمشق، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا چند پایگاه و پژوهشگاه وابسته به دولت سوریه در استان‌های دمشق و حمص را بمباران کردند.

پمپئو: ایران و روسیه نمی‌توانند نقش اسد در کاربرد تسلیحات شیمیایی را انکار کنند

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با استقبال از گزارش واحد ویژه تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد «روسیه و ایران، دو حامی اصلی حکومت بشار اسد هر قدر هم اطلاعات غلط بدهند، نمی‌توانند این واقعیت را بپوشانند که رژیم اسد مسئول حملات شیمیایی پرشماری در این کشور است.»

در سال ۲۰۱۳ و با وجود انتشار گزارش‌هایی از حملات شیمیایی در منطقه غوطه در حومه دمشق و در حالیکه انتظار می‌رفت ایالات متحده و متحدانش به سوریه حمله کنند، دولت باراک اوباما بدون اتخاذ اقدام نظامی، با روسیه بر سر تخلیه تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسید. با این حال پس از این تاریخ چند مورد دیگر کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه ثبت شده است. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان منع تسلیحات شیمیایی: در جنگ دوما از گاز کلر استفاده شده است

واکنش‌ها به حمله شیمیایی حلب؛ اقدام نظامی روسیه علیه شورشیان

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد