آیا فاصله‌گذاری اجتماعی کرونایی باید تا سال ۲۰۲۲ رعایت شود؟

آیا فاصله‌گذاری اجتماعی کرونایی باید تا سال ۲۰۲۲ رعایت شود؟
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته نویسندگان مطالعه علمی دانشگاه هاروارد یک چیز تقریباً مسلم است و آن این که ویروس جدید کرونا یک شبه از بین نمی‌رود. به گفته آنها سیستم ایمنی بدن انسان آن قدر قوی نیست که ویروس کرونا در پایان همین موج اول ناپدید شود.

آگهی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد آمریکا با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که برای پرهیز از بازگشت موج‌های دیگر کرونا، بهتر است وضعیت قرنطینه و بازگشایی پس از آن به صورت متناوب تکرار شود.

این محققان که نتیجه مطالعات خود را روز سه شنبه در نشریه ساینس منتشر کرده‌اند، تخمین می‌زنند که احتمالا چندین دوره متناوب تا سال ۲۰۲۲ لازم خواهد بود تا بیمارستان‌های ایالات متحده از بیماران کرونایی خالی شود.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

آیا فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه می‌یابد؟

پژوهشگران هاروارد در مورد لزوم عمل به این توصیه که فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا را باید تا سال ۲۰۲۲ ادامه داد، تردید دارند.

یکی از اعضا این تیم پژوهشی به نام استفان کیسلر روز سه ‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی مجازی در این زمینه گفت: «اقدام موقت فاصله‌گذاری اجتماعی احتمالا برای جلوگیری از موج بعدی شیوع بیماری سارس-کووید ۲ کافی نخواهد بود. در واقع تا وقتی که درمانی پیدا نشده، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوره‌های متناوب احتمالاً ضروری خواهد بود.»

رسیدن به سطح مصونیت جمعی

مارك ليپسيچ، استاد همه‌گیرشناسی نیز گفت: «هر چه میزان ابتلا بيشتر شود، در طی دوره‌های پساقرنطینه‌ای گام به گام، ويروس به تعداد فزاينده‌ای از افراد جامعه سرایت می‌کند و به سراغ جوانان و افراد ایمن‌تر می‌رود که احتمال مرگ آنها کمتر است.»

به گفته لیپسیچ، این امر باعث می‌شود افراد بیشتری بیمار شوند، اما این مزیت را هم دارد که به تدریج مصونیت جمعی ایجاد می‌کند. مصونیت جمعی همان سطحی است که از آنجا به بعد ویروس دیگر نمی‌تواند فردی مستعد ابتلا را پیدا کند و چرخه انتقال آن متوقف می‌شود.

در مقابل، قرنطینه بیش از حد مانع ایجاد این مصونیت جمعی می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد با شبیه‌سازی در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مؤثرترین رویکرد همان حفظ دوره‌های متناوب فاصله‌گذاری اجتماعی، در خانه ماندن، تعطیلی مدارس و مشاغل و غیره است.

هنوز مشخص نیست که آیا افرادی که به ویروس دچار می‌شوند مصونیت کوتاه مدت پیدا می‌کنند یا بلند مدت. برای ویروس‌های پسر عموی کرونا مانند ویروس سرماخوردگی، ایمنی بعد از یک سال از بین می‌رود اما دوره مصونیت برای سارس طولانی است.

آسوشیتدپرس
فاصله‌گذاری اجتماعی در تایلندآسوشیتدپرس

به هر روی، برای نویسندگان مطالعه علمی دانشگاه هاروارد یک چیز تقریباً مسلم است و آن این که ویروس جدید کرونا یک شبه از بین نمی‌رود. به گفته آنها، سیستم ایمنی بدن انسان آن قدر قوی نیست که ویروس کرونا در پایان همین موج اول ناپدید شود؛ گر چه در مورد سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ خلاف این اتفاق افتاد و چرخه بیماری سریعا متوقف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رمضان و فاصله‌گذاری اجتماعی کرونا؛ از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت تا مجلس مداحی «ماشینی»

مقررات جدید قرنطینه در ایران؛ مهمترین محورهای طرح «فاصله گذاری اجتماعی» چیست؟

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد