امانوئل ماکرون: عدم همبستگی امروز اتحادیه اروپا، پایه پیروزی عوامگراها در فردا است

امانوئل ماکرون: عدم همبستگی امروز اتحادیه اروپا، پایه پیروزی عوامگراها در فردا است
Copyright AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فرانسه در گفتگو با روزنامه فایننشنال تایمز اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا امروز نتواند همبستگی خود را با شهروندان نشان دهد فردا گروه های پوپولیست در اسپانیا و ایتالیا و احتمالا فرانسه پیروز خواهند شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد اگر اتحادیه اروپا موفق نشود در برابر ویروس کرونا یک بلوک مقتدر بسازد بی‌شک در اسپانیا، ایتالیا و احتمالا فرانسه گروه‌های پوپولیست در انتخابات پیروز خواهندشد و این به معنای پایان اروپا خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه به این روزنامه آمریکایی گفت: «پوپولیستها و راست‌های افراطی به مردم می گویند: این ماجراجویی که اروپا دارد به من پیشنهاد می دهد چیست؟ این افراد (اتحادیه اروپا) هنگام بحران از شما محافظت نمی کنند، آنها هیچ هم بستگی با مردم ندارند و از مردم محافظت نمی کنند.»

بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و تاتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده اند.

آقای ماکرون در ادامه سخنان خود با مقایسه بحران مهاجرت به اروپا و شیوع ویروس کرونا گفت: «راست‌های افراطی به هواداران خود می گویند زمانی که مهاجران به اروپا می آیند، اتحادیه اروپا تاکید دارد که باید از آنها حمایت کرد اما زمانی که ویروس کرونا به قاره می آید بر سر یک بودجه ساده به توافق نمی رسند.»

امانوئل ماکرون هم چنین بار دیگر سوال مهمی را مطرح کرد که همواره راست افراطی برای خروج کشورهای عضو از اتحادیه اروپا مطرح می کند: «اتحادیه اروپا یک بازار مشترک برای حامیان بازار آزاد است و لاغیر.» رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی خود تاکید کرد که «کمیسیون اروپا باید از این فراتر برود نشان دهد اتحادیه اروپا نه یک پروژه بازار مشترک و آزاد بلکه یک برنامه و طرح سیاسی است.» جوانترین رئیس جمهوری فرانسه معتقد است «عدم هم بستگی اروپا در این روزهای بحرانی می تواند آینده فاجعه آمیزی رقم بزند.»

امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ در مقابل نامزد راست گرایان افراطی و رهبر حزب اتحاد ملی، « مارین لوپن» قرارگرفت. بسیاری از شهروندانی که در دور اول به ماکرون رای نداده بودند بدلیل ترس و واهمه از به قدرت رسیدن راست گرایان افراطی به رهبر حزب «به پیش» رای دادند. به نظر می رسد امانوئل ماکرون حالا استراتژی سیاستهای اروپایی اش را نیز روی همین «ترس و واهمه از پیروزی راستگرایان افراطی» قرارداده است.

کشورهای اتحادیه اروپا، نهم آوریل گذشته، بعد از دوهفته بحث و گفتگو میان وزرای دارائی موفق شدند به یک توافق برای بسته کمک مالی تا سقف ۵۰۰ میلیارد یورو رسیدند. بسته کمک مالی، که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است.

توافق برسر ۵۰۰ میلیارد در حالی بدست آمد که هلند و آلمان با اسپانیا و ایتالیا و فرانسه بر سر بدهی‌های مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنش‌های جدی دارند.

تنش اصلی برسر نوع و شرایط بازپرداخت این بسته مالی و بدهی‌های مشترک اروپایی است. اسپانیا و ایتالیا و فرانسه تاکید دارند که نباید بخاطر بازپرداخت این وام‌ها بار دیگر سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی را دردستور کار قرار داد و می توان بطور موقت از« پرداخت برخی از بدهی‌های مشترک چشم پوشی» کرد.

اسپانیا و ایتالیا از بدهکارترین کشورهای اروپایی هستند. افراد و شرکت‌های بدهکار متوسط و کوچک در این دو کشور و همچنین فرانسه با شیوع کرونا در آستانه سقوط و ورشستگی قرارگرفته اند.

استراتژی مثلث اسپانیا و ایتالیا و فرانسه درقبال بدهی های مشترک، مقابل آلمان و هلند. برلین و آمستردام تاکید می‌کنند که « پرداخت بسته کمک‌های مالی از بودجه مشترک اتحادیه اروپا» تنها در صورتی جایز است که نحوه بازدپرداخت روشن باشد. روش کشورهای «شمال» اتحادیه اروپا، که اقتصاد مقتدری دارند، «اجرای تدابیرسختگیرانه اقتصادی پس از اعطای این بسته کمک‌های مالی برای پرداخت هرچه سریعتر بدهی هاست.»

کمتر از سه هفته پیش اورزولا فن درلاین، پس از اینکه شیوع ویروس کرونا در ایتالیا روزانه ده‌ها قربانی می گرفت، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه لارپوبلیکا از ایتالیاییها عذرخواهی کرد و گفت که اتحادیه اروپا در کمک به ایتالیا با تاخیر اقدام کرده است و پیش بینی‌هایش غلط بوده است. وی چند روز بعد برنامه‌ای کمک کمیسیون اروپا، بسته‌های مالی تا سقف ۱۰۰ میلیارد یورو، موسوم به SURE را مطرح کرد.

رئیس کمیسیون اروپا در پیام ویدئویی که در صفحه توییترمنتشرشد این طرح را نماد عملی «همبستگی اروپایی» دانست. به گفته این سیاستمدار آلمانی طرح جدید قادر است میلیون ها «شغل در خطر» را در اروپا نجات دهد. خانم فون در لاین اظهار امیدواری کرد که طرح جدید اجازه خاموشی را به «موتور اقتصاد اروپا» ندهد. دو روز پس از اعلام این طرح رئیس کمیسیون اروپا بار دیگر با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به شهروندان اتحادیه اروپا نوشت :«در این روزهای بحرانی اتحادیه اروپا از همیشه قوی تر است.» دومین بار در یک هفته که خانم فون در لاین در پاسخ به انتقادهای گسترده از عملکرد اتحادیه اروپا، بر قدرت و هماهنگی حاکم بر این نهاد تاکید می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟