پیش‌نویس توافق غنی و عبدالله در افغانستان آماده شد

پیش‌نویس توافق غنی و عبدالله در افغانستان آماده شد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوازون در مورد روند پیشرفت توافق گفت: «توافق اصولی حاصل شده اما مواردی وجود دارد که باید نهایی شوند» و با این حال افزود که موارد باقیمانده «موانع بزرگی نیستند» و برطرف خواهند شد.

آگهی

پیش‌نویس توافق میان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله آماده شده و به زودی نهایی خواهد شد.

فریدون خوازون، سخنگوی عبدالله عبدالله روز شنبه ۱۳ ثور (اردیبهشت) با اعلام این خبر گفت که در پیش‌نویس توافق مورد بحث پیشنهاد شده است که دکتر عبدالله صدارت اجرایی در امور صلح افغانستان را بر عهده بگیرد. وی همچنین خواستار سهم ۵۰ درصدی در انتصابات پست‌های ارشد حکومتی شده است.

خوازون در مورد روند پیشرفت توافق گفت: «توافق اصولی حاصل شده اما مواردی وجود دارد که باید نهایی شوند» و با این حال افزود که موارد باقیمانده «موانع بزرگی نیستند» و برطرف خواهند شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اختلاف و دعوای عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین حکومت افغانستان و رئیس جمهوری اشرف غنی از ماه‌ها پیش و با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. کمیسیون انتخابات غنی را برنده اعلام کرد، اما هر دو نفر خود را پیروز انتخابات اعلام کرده و در یک زمان در تاریخ ۱۹ حوت (اسفند) ۱۳۹۸ به صورت جداگانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری برگزار کردند.

با آن که جامعه جهانی اشرف غنی را به عنوان رئیس جمهوری افغانستان به رسمیت می‌شناسد، اما اختلاف و اعتراض‌های عبدالله عبدالله ادامه یافت. آمریکا اکنون بیم آن را دارد که اختلاف سیاسی در سطح عالی در افغانستان به روند جاری مذاکرات صلح با طالبان ضربه بزند.

پیش از این صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز اواخر روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشته بود که مذاکرات مهمی میان دو رقیب سیاسی در حال انجام بوده و در مسیر حل اختلافات «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است.

هر دو رقیب سیاسی افغان اکنون تحت فشار بین المللی برای دستیابی به توافق قرار گرفته‌اند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا نیز در ماه گذشته در یک سفر یک روزه به افغانستان تلاش کرد تا در دعوای میان دو این سیاستمدار میانجیگری کند.

مسئولان ایالات متحده آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال نبرد با گروه شورشی طالبان، اکنون به دنبال راهی برای خروج از افغانستان و دستیابی به صلح میان این گروه با دولت تحت حمایت خودشان هستند.

ایالات متحده و طالبان در تاریخ ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند/حوت ۱۳۹۸) با یکدیگر توافقنامه صلح امضا کردند. اما از زمان دستیابی به این توافق تا کنون، مذاکرات رسمی صلح افغانستان به دلیل اختلافات سیاسی، تشدید خشونت‌ها به دست طالبان و نیز اختلافات در زمینه مبادله زندانیان هنوز آغاز نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی تاج و تخت در کابل؛ آمریکا و طالبان سوگند ریاست جمهوری غنی و عبدالله را مضر خواندند

مراسم تحلیف «دو رئیس جمهوری» در یک روز در افغانستان؛ غنی و عبدالله سوگند یاد کردند

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود