چین: سخنان پمپئو درباره منشاء آزمایشگاهی کرونا «جنون‌آمیز» است

چین: سخنان پمپئو درباره منشاء آزمایشگاهی کرونا «جنون‌آمیز» است
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان بهداشت جهانی می گوید سیاستمداران آمریکایی تلاش می کنند در وضعیتی که تلاش‌های داخلی شان برای کنترل شیوع کرونا آشفته و شلخته است، با فریب رای دهندگان، سرزنش‌ها را متوجه چین کنند.

آگهی

شبکه تلویزیون دولتی «سی.سی.تی.وی» چین روز دوشنبه سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا را مبنی بر اینکه ویروس کرونا منشاء ازمایشگاهی دارد و در چین ساخته شده است، «اظهاراتی جنون‌آمیز» توصیف کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه گفته بود که «شواهد بیشمار» نشان می دهد که منشاء ویروس کرونا آزمایشگاهی در چین است. بیان دوباره این ادعا در حالی که سازمان جهانی بهداشت و متخصصان حوزه سلامت پیشتر این ادعا را رد کرده بودند، به شایعات در این زمینه دامن زده است.

تئوری تولید آزمایشگاهی ویروس کرونا توسط چین به شکل وسیعی از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده که در چندین نوبت مدیریت چین در کنترل شیوع کرونا را زیر سوال برده است.

مایک رایان، مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت و ایان لایپکین، ویروس شناس دانشگاه کلمبیا با به کاربردن عبارت تند «پمپئو پلید فقط به دنبال مسموم کردن فضا و گسترش دروغ است»، گفته اند که ویروس کرونا یک ویروس طبیعی است و توسط انسان ساخته نشده و یا از آزمایشگاه بیرون نیامده است.

آنها گفته‌ اند که این اظهارات «غلط و بی دلیل» سیاستمداران آمریکایی برای بسیای از مردم روشن می کند که هیچ مدرکی وجود ندارد که این ویروس منشاء ازمایشگاهی دارد و این ادعا «مطلقا دروغ» است.

آنها می گوید سیاستمداران آمریکایی تلاش می کنند در وضعیتی که تلاش‌های داخلی شان برای کنترل شیوع کرونا آشفته و شلخته است، با فریب رای دهندگان، سرزنش‌ها را متوجه چین کنند.

همچنین روزنامه دولتی People's Daily روز دوشنبه پمپئو و استیو بنون را «دلقک‌های دوقلو دروغگو» خطاب کرده است و استیو بنون، استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید، را «فسیل زنده جنگ سرد» لقب داده است.

هفته گذشته استیو بنون، در کنفرانس راست‌های افراطی آمریکا گفت که چین مرتکب «چرنوبیل بیولوژیک» علیه آمریکا شده است و از این نظریه دفاع کرد که این ویروس در انستیتوی ویروس شناسی ووهان تولید شده است.

شبکه تلویزیون دولتی «سی.سی.تی.وی» چین در هفته گذشته در چندین نوبت پمپئو را به عنوان « دشمن مشترک بشر» مورد حمله قرار داد و وی را متهم به «گسترش ویروس سیاسی» کرد.

چین و آمریکا در ماههای گذشته چندین بار یکدیگر را متهم به تولید و پخش ویروس کرونا کرده اند. در ماه مارس، سخنگوی وزارت خارجه چین، ارتش آمریکا را متهم کرد که ویروس کرونا را به چین آورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست گروهی از جمهوریخواهان: نفوذ چین در دانشگاه‌های آمریکا بررسی شود

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از شیوع کرونا بارها به ترامپ هشدار داده بودند

شستشوی داخل بدن با مایع ضدعفونی؛ آیا جدال ترامپ با علم تازگی دارد؟