ونزوئلا، استقبال و حمایت دونالد ترامپ از تظاهرات بزرگ مخالفان

ونزوئلا، استقبال و حمایت دونالد ترامپ از تظاهرات بزرگ مخالفان
ونزوئلا، استقبال و حمایت دونالد ترامپ از تظاهرات بزرگ مخالفان Copyright REUTERS/Carlos Barria
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس پارلمان ونروئلا که پیشتر با ادای سوگند ریاست جمهوری مشروعیت قانونی انتخابات ریاست جمهوری در کشورش را به چالش کشیده بود پیش از پیوستن به جمع تظاهر کنندگان با انتشار پیامی به نیروهای امنیتی و نظامی در کشورش از آنها خواسته بود به سوی هموطنانشان شلیک نکنند.

آگهی

مخالفان دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز چهارشنبه بار دیگر به دعوت خوان گوایدو، رهبر نوظهور اپوزیسون این کشور به خیابان‌ها آمدند تا از ارتش بخواهند دست از حمایت دولت بردارد.

شرکت کنندگان در تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه ضمن سر دادن شعارهایی بر ضد دیکتاتوری و تاکید بر مغایرت انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با معیارهای دموکراسی از گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور نام برده و از نیروهای مسلح و ارتش ونزوئلا، تنها حامی داخلی نیکلاس مادورو خواستند که به مردم بپیوندد.

از سوی دیگر گفته می شود چندین خبرنگار بین المللی که برای پوشش تحولات اخیر ونزوئلا وارد این کشور شده بودند شب قبل از تظاهرات دستگیر و دست کم به مدت بیست و چهار ساعت تحت بازداشت قرار گرفتند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها در این میان دو خبرنگار فرانسوی که برای برنامه پربیننده «کوتیدین» گزارش تهیه می‌کردند به همراه تهیه کنندگان اعزامی این برنامه دستگیر شدند.

خبرگزاری فرانسه با تایید این خبر همچنین اعلام کرده است که دو خبرنگار شیلیایی نیز به صلاحدید مقامات دولتی ونزوئلا پس از دستگیری و سپری کردن بازداشت چند ساعته از این کشور اخراج شده‌اند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس پارلمان ونروئلا که پیشتر با ادای سوگند ریاست جمهوری مشروعیت قانونی انتخابات ریاست جمهوری در کشورش را به چالش کشیده بود پیش از پیوستن به جمع تظاهر کنندگان با انتشار پیامی به نیروهی امنیتی و نظامی در کشورش از آنها خواسته بود به سوی هموطنانشان شلیک نکنند.

در پیام آقای گوایدو تاکید شده بود که آنچه تظاهرکنندگان برایش به خیابان آمده اند برای خانواده های اعضای ارتش و نیروهای مسلح نیز مفید و سودمند است.

معترضان به زمامداری نیکلاس مادورو و سیاست های دولت ونزوئلا همچنین در بخش دیگری از شعارهای خود در تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه اوضاع بد اقتصادی، رشد قابل توجه تورم، افزایش و کمبود کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

حمایت آمریکا از تظاهرکنندگان

به گزارش رسانه‌ها پیش از آغاز تظاهرات روز چهارشنبه که از چند روز قبل به دعوت خوان گوایدو تدارک دیده شده بود

دونالد ترامپ در گفتگویی تلفنی با رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از آنچه وی «مبارزه برای بازگردان دمکراسی» به این کشور نام برده بود، استقبال و پشتیبانی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین همزمان با آغاز تظاهرات بزرگ مخالفان مادورو با انتشار توییتی از این جنبش به عنوان «نبرد برای آزادی» نام برد.

این در حالیست که وی قبل از آن با انتشار پیام دیگری در صفحه توییتر خود از گفتگو با خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا خبر داد و تاکید کرد که در این گفتگوی تلفنی به وی برای در دست گرفتن تاریخی جریان امور در کشورش تبریک گفته است.

کاخ سفید نیز با انتشار اطلاعیه ای در باره محتوای این گفتگوی تلفنی تاکید کرده است که دو طرف توافق کرده اند که برای حمایت از بازگشت ثبات به ونزوئلا و بازسازی روابط دو جانبه میان کشورهایشان به صورت مرتب با یکدیگر در تماس باشند.

خوان گوایدو، نماینده سی و پنج ساله و دست راستی پارلمان ونزوئلا چهارشنبه هفته گذشته پس از ادای سوگند ریاست جمهوری خواهان تشکیل یک دولت انتقالی موقت پیش از برگزاری انتخابات آزاد در کشورش شده است.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک فرمانده ارشد ارتش ونزوئلا به گوایدو پیوست

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست