خداحافظی ناسا با مریخ‌نورد «آپورچونیتی» پس از ۱۵ سال

فضاپیمای فرصت در مریخ
فضاپیمای فرصت در مریخ Copyright NASA/JPL/Cornell University
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، روز چهارشنبه ۱۴ فوریه اعلام کرد پس از قریب ۱۵ سال به عملیات فضاپیمای «آپورچونیتی/فرصت» بر سطح کره مریخ پایان خواهد داد.

آگهی

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، روز چهارشنبه ۱۴ فوریه اعلام کرد پس از قریب ۱۵ سال به عملیات فضاپیمای «فرصت» (Opportunity) بر سطح کره مریخ پایان خواهد داد.

ارتباط دانشمندان با این فضاپیما از تابستان گذشته قطع شده بود. در آن مقطع زمانی این مریخ نورد در یک طوفان عظیم گرد و خاک گرفتار شد و از آن به بعد پیامی از آن دریافت نشد.

ناسا امیدوار بود با گذر طوفان، پنل‌های خورشیدی این فضاپیما مجددا به کار بیفتند. امری که در نهایت اتفاق نیفتاد.

مریخ نورد «اوپورچونیتی» یا «فرصت» که در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط آژانس فضایی آمریکا به مریخ فرستاده شد، آزمایشگاهی سیار بود که وظیفه کاوش سطح این سیاره را بر عهده داشت.

در ابتدا قرار بود این فضاپیما مسافت ۱۰۰۶ متر را در سه ماه بپیماید، اما این فضاپیما در نهایت توانست قریب ۱۵ سال روی مریخ دوام آورد و کار کند.

تانیا هریسون، رئیس بخش تحقیقات مریخ ناسا، با انتشار تصاویری لحظات آخرین تلاش برای برقراری ارتباط با فضاپیما را ثبت کرده است.

در حالی‌که در مقیاس‌ عملیات فضایی ۵۰۰ متر حرکت روی سطح مریخ موفقیت محسوب می‌شد، این فضاپیما توانست ۴۵ کیلومتر را بپیماید و با ارسال تصاویر متعدد دانشمندان را در درک تازه‌ای از وجود حیات در میلیاردها سال تاریخ این سیاره یاری دهد.

توماس زوربوشن، معاون اداره علوم ناسا، با اعلام ناموفق بودن آخرین تلاش برای برقراری ارتباط با این فضاپیما در روز سه‌شنبه گفت: «من اینجا ایستاده‌ام تا با قدرشناسی و سپاسگزاری عمیق پایان عملیات فرصت را اعلام کنم.»

بیشتر بخوانید:

View this post on Instagram

Bitter Sweet Goodbye the Day Before Valentine’s Day. — From the day we conceived you in the summer of 2,000, to wishing you a safe journey to planet Mars in 2003, and as we held our breath as you descended, bounced around and opened up your eyes on the surface in 2004, and through 15 years of amazing exploration we have loved you. You were supposed to last 90 days ....... you lasted 15 years and gave us a ton of information ....... a true marvel of engineering. hyous001 ترجمه فارسی برای دوستانی که متوجه تمام متن نشدن: خطاب به کاوشگر ناسا که پس از ۱۵ سال از کار افتاد؛ تلخ و شیرین، خداحافظی یک روز قبل از ولنتاین. از زمان شکل گیری ایده ات در سال ۲۰۰۰ تا آرزوی سفری بی خطر کردن برایت در سال ۲۰۰۳، آن زمان که نفس در سینه ما حبس شد با فرود آمدن و غلط خوردنت روی مارس و آنزمان که چشمهایت را برای اولین بار گشودی(2004)، در طول تمام این ۱۵ سال همواره دوستت داشتیم. تو ساخته شده بودی تا تنها ۹۰ روز زنده بمانی در حالی که ۱۵ سال دوام آوردی و دریایی از اطلاعات را برایمان مخابره کردی. یک شاهکار تمام عیار مهندسی..

A post shared by Firouz Naderi (@firouz_michael_naderi) on

فیروز نادری، ایرانی تبار سازمان فضایی ناسا و از دست اندرکاران پروژه ارسال فضاپیمای «فرصت» به مریخ، با انتشار متنی در حساب رسمی خود در اینستاگرام به این خبر واکنش نشان داده است.

آقای نادری این فضاپیما را «شاهکار تمام عیار مهندسی» خوانده و خطاب به آن نوشته است: «از زمان شکل گیری ایده ات در سال ۲۰۰۰ تا آرزوی سفری بی‌خطر کردن برایت در سال ۲۰۰۳، آن زمان که نفس در سینه ما حبس شد با فرود آمدن و غلط[ت] خوردنت روی مارس و آن زمان که چشمهایت را برای اولین بار گشودی (۲۰۰۴)، در طول تمام این ۱۵ سال همواره دوستت داشتیم. تو ساخته شده بودی تا تنها ۹۰ روز زنده بمانی در حالی که ۱۵ سال دوام آوردی و دریایی از اطلاعات را برایمان مخابره کردی.»

فضاپیمای دوقلوی فرصت، «اسپیریت» یا «روح»، در سال ۲۰۱۰ و در زمستان سرد مریخ از کار افتاده بود.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۰ یک مریخ نورد دیگر را به سطح این سیاره ارسال کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمستان شگفت انگیز مریخ؛ تصاویر مارس اکسپرس از دهانه گودال کرولوف

کشف جدید ناسا: شرایط حیات در مریخ وجود داشته است

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟