اروپا چه درسی می‌تواند از برکسیت بیاموزد؟

اروپا چه درسی می‌تواند از برکسیت بیاموزد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خروج بریتانیا از اتحادیه مثل هر جدایی دیگری باعث بلاتکلیفی‌های زیادی شده است هم برای بریتانیا و هم برای اتحادیه اروپا. در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، برکسیت چه درسهایی برای ۲۷ عضو اتحادیه اروپا دارد؟‌

بیش از دو سال از برگزاری همه‌پرسی برکسیت می‌‌گذرد و مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان در مرکز اخبار جهان و اروپاست. بریتانیا باید ساعت ۱۱ شب روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج شود. با وجود اینکه شمارش معکوس برای اجرای برکسیت آغاز شده است، دولت ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هنوز نتوانسته است راه حلی برای خروج از بن‌بست برکسیت پیدا کند.

به نظر می‌رسد که دولت بریتانیا با نوعی بلاتکلیفی روبروست:‌ به رغم چند متممی که در دقیقه نود و در حالیکه تنها کمتر از یک ماه به مهلت مقرر برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده،‌ به توافق برکسیت افزوده شد، پارلمان بریتانیا برای دومین بار به این توافق رای منفی داد؛ مجلس این کشور خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بدون توافق را نیز رد کرد؛ در عوض رای به تعویق افتادن اجرای برکسیت داد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

فارغ از اینکه بریتانیا تحت چه شرایطی از اتحادیه اروپا خارج شود، برکسیت در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، سوالات مهمی را برای اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

دنیل کوهن بدنیت، درباره برکسیت، پیامدها و درس‌های آن برای اتحادیه اروپا با میشل بارنیه، مذاکره‌کنندهٔ ارشد اتحادیه اروپا درباره برکسیت که به «آقای برکسیت»‌ معروف است، گفتگو کرده است.

بالاخره برکسیت انجام می‌شود یا نه؟

میشل بارنیه در این باره می‌گوید:‌ «در پارلمان اروپا در استراسبورگ احساس مسئولیت سنگینی داریم. اجازه بدهید بگویم که همه ما در این سوی مذاکرات بابت برکسیت پشیمان‌ایم و گهگاه متوجه نمی‌شویم چرا اکثریت مردم بریتانیا به برکسیت رأی دادند. ما بابت این رأی متأسفیم اما آماده‌ایم برکسیت را به اجرا بگذاریم و باید به آن احترام گذاشت. برکسیت مثل هر جدایی دیگری باعث بلاتکلیفی‌های بسیاری شده. کاری که ما در یکسال و نیم گذشته کردیم به یمن این پیمان بوده است. و توافق برکسیت، برای هر مسأله‌ای که در اثر این جدایی به وجود بیاید پاسخی قانونی دارد.»

میشل بارنیه در این باره که آیا امکان مذاکره مجدد اتحادیه اروپا وجود دارد یا نه، می‌گوید:‌ «نه، نمی‌شود دوباره مذاکره کرد چون این توافقنامه، سند یکطرفهٔ ما نیست این توافق دوجانبه با دولت بریتانیا است. اگر بریتانیا بخواهد به شکلی روشمند از اتحادیه خارج شود، این بهترین و تنها گزینه‌ است. گزینه دیگر هم بدون توافق خارج شدن است که در آن صورت این سند فایده‌ای نخواهد داشت. اما خواستِ منِ مذاکره‌کننده این است که منافع اروپا را در زمینه کسب و کار، حقوق شهروندی، اجتماعات محلی،‌ حقوق کشاورزان و غیره حفظ کنم. همچنین حقوق طرف بریتانیایی نیز باید حفظ شود. بنابر این ما به این توافق‌نامه نیاز داریم چراکه تنها راه برنامه‌ریزی و کاستن از پیامدهای منفی این امر است.»‌

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما مشکلی دیگری نیز هست. انتخابات پارلمان اروپا را پیش رو داریم. پس اگر بریتانیا تا آن زمان عضو اتحادیه اروپا باشد باید انتخابات اتحادیه اروپا را برگزار کند. اما چطور می‌شود انتخابات پارلمان اروپا را در بریتانیا در حالی برگزار کرد که این کشور دارد از این اتحادیه خارج می‌شود؟

میشل بارنیه در این باره می‌گوید: «تنها نکته در همین مرحله نهفته است، پاسخ دادن به ادامه مذاکرات وظیفه تمامی رهبران اروپاست. تنها نکتهٔ قانونی که مایلم به آن اشاره کنم این است که اگر امتداد مذاکرات آنقدر طولانی باشد که به بعد از انتخابات پارلمان اروپا، در پایان ماه مه بکشد، آن‌وقت بریتانیا همچنان عضو اتحادیه اروپا خواهد بود و تمامی حقوق و وظایف یک عضو را خواهد داشت. به خصوص، و مایلم بر این نکته تأکید کنم که بخصوص بریتانیا وظیفه خواهد داشت که از حقوق شهروندان اروپا که در این کشور زندگی زندگی می‌کنند محافظت کند. و این شهروندان حق رأی دادن دارند. همانطور که شهروندان بریتانیا در اروپا این حق را دارند.»

بیشتر بخوانید:‌

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید به شکلی روشمند انجام گیرد

مذاکره‌کنندهٔ ارشد اتحادیه اروپا درباره درس‌ها و پیامدهای برکسیت برای اروپا می‌گوید: «صحبت درباره برکسیت، صحبت درباره اروپا نیز است- بحث درباره اصول بنیادین اتحادیه اروپا و بازار واحدی است که طی ۴۴ سال همراه بریتانیا ساخته‌ شده است ما در موضوع برکسیت هیچوقت قصد تنبیه یا انتقام از بریتانیا را نداشته‌ایم. من بسیار افسوس می‌خورم. زیرا معتقدم نقطه قوت ما این وحدت است. ما درباره اروپا صحبت می‌کنیم. قصدمان هم این است که بریتانیا به درستی از اتحادیه اروپا خارج شود و اصول اتحادیه هم برجا بماند.»

میشل بارنیه می‌افزاید: «اما چرا ۵۲ درصد مردم بریتانیا به برکسیت رای مثبت دادند؟‌ باید گوش کرد، فهمید و پاسخ داد. تعداد زیادی از این رای‌دهندگان به همان دلیلی به خروج بریتانیا رای دادند که مردم در برخی از مناطق فرانسه، بلژیک، ایتالیا یا در کشورهای دیگر ممکن است به خاطر آن بخواهند که کشورشان از اتحادیه اروپا بیرون برود. این احساس میان این افراد وجود دارند که به حال خود رها شده یا طرد شده اند، اروپا از آنها حمایت نمی‌کند و در سازوکارهای مدیریت اروپا به آنها توجه نمی‌شود. به نظرم برکسیت برای همه ما درس دارد. برای بریتانیا کار از کار گذشته و دیر شده است اما وقت آن رسیده که برای کشورهای دیگر کاری انجام دهیم.»

اروپا در دوران اوج گرفتن پدیده جهانی‌شدن مرتکب اشتباه بزرگی شد

از نظر میشل بارنیه اروپا طی ۳۰ سال گذشته در زمینه روابط تجاری‌اش ساده لوحانه عمل کرده است. اروپا در زمان اوج گرفتن جهانی شدن جهانی سازی در دنیایی به شدت دو قطبی شده بین اتحاد جماهیر شوروی ایالات متحده آمریکا مرتکب اشتباه بزرگی شد.

وی در این باره می‌گوید:‌ «ما در زمینه رشد جهانی شدن شاهد پیشرفت های زیادی بوده ایم، افراد زیادی از شرایط فقر مفرط خارج شده اند. اما در عین حال، این ایده وجود داشت که همه چیز امکان دارد، بگذارید هر اتفاقی که می خواهد بیفتد و نتیجه اش هم لیبرالیسم افراطی بود. این یک اشتباه اساسی بود که احیانا کشورهای زیادی در سراسر جهان مرتکبش شدند؛ اشتباهی که بهایش را پرداختیم و از زمان بحران مالی و مقررات زدایی ادامه دارد و به فقدان حکومت جهانی برمی‌گردد. به نظرم وقت آن رسیده که نگاهی به گذشته بیاندازیم- این کاری است از چند سال گذشته شروع کرده‌ایم-باید اصول پایه اقتصاد بازار اجتماعی را بازبینی کنیم. توجه کنید که هر سه این واژه ها مهم اجتماعی، بازار و اقتصاد.»

میشل بارنیه می‌افزاید: «شیوه های دیگری هم برای حمایت از اروپا وجود دارد. وقت آن است که درباره یک سیاست دفاعی اروپا صحبت کنیم. وقت آن است که مرزهای خارجی خود را بهتر مدیریت کنیم. وقت آن است که با هم سرمایه گذاری کنیم. من طرفدار حمایت‌گرایی نیستم. به دنبال راهی برای محفاظت از اروپا هستم و محافظت هم متضمن سرمایه گذاری در آموزش، تحقیق و نوآوری است.‌»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شوخی عروسکی و موزیکال با رئیس پیشین پارلمان بریتانیا

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طرح «راست‌های افراطی» در آلمان برای خروج از اتحادیه اروپا از راه برگزاری همه‌پرسی