شمار قربانیان طوفان و سیل در موزامبیک و زیمبابوه از مرز ۳۰۰ نفر گذشت

شمار قربانیان طوفان و سیل در موزامبیک و زیمبابوه از مرز ۳۰۰ نفر گذشت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیلیپ نیوسی، رییس جمهوری موزامبیک سه شنبه شب در پیامی به خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که شمار قربانیان به مرز دویست نفر افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که از این هم فراتر برود.

آگهی

تازه ترین آمار منتشر شده از شمار قربانیان طوفان و سیل در دو کشور موزامبیک و زیمبابوه از کشته شدن دست کم سیصد نفر حکایت دارد.

این درحالیست که بر اساس گزارش منابع محلی و مقامات دولتی در این دو کشور گستردگی کم سابقه خرابی های ناشی از «چرخند» یا سیکلون آیدای این احتمال را تقویت کرده است که شمار قربانیان تا مرز هزار نفر افزایش خواهد یافت.

سیکلون آیدای که از هفته گذشته جنوب آفریقا را در نوردید از شامگاه پنجشنبه حرکت به سمت کشور موزامبیک را آغاز کرد و سبب تخریب بخش بزرگی از شهرها و روستاهای این کشور شد.

این توده ویرانگر که منشا اصلی طوفان و سیلاب در موزامبیک و زیمبابوه عنوان شده به قدری گسترده و غافلگیرکننده بوده که نیروهای امدادی در دو کشور یاد شده را واداشته تا تلاش های معمول خود برای نجات حادثه دیدگان را دو برابر کنند.

فیلیپ نیوسی، رییس جمهوری موزامبیک سه شنبه شب در پیامی به خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که شمار قربانیان به مرز دویست نفر افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که از این هم فراتر برود.

وی همچنین گفت که با توجه به شمار بالای جان باختگان در این حادثه طبیعی سه روز عزای عمومی در کشورش برقرار می شود.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر مقامات دولتی در زیمبابوه، همسایه موزامبیک نیز اعلام کرده اند که دست کم یکصد تن بر اثر خسارات ناشی از طوفان و سیلات اخیر جان خود را از دست داده اند و این میزان با توجه به وسعت خرابی های ممکن است حداقل سه برابر شود.

یک مقام محلی در این کشور با هولناک توصیف کردن حادثه طبیعی یاد شده عنوان کرده جنازه بسیاری از قربانیان همچنان بر روی سیلاب شناور است و برخی از جنازه ها بر روی آب به سوی موزابیک در حرکت اند.

«کیر اینترنشنال» Care International، سازمان بین المللی ارائه کمک های بشر دوستانه چرخند آیدای را به عنوان مرگبارترین سیکلون در جنوب آفریقا برشمرده و سخنگوی دفتر امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد نیز از این حادثه به عنوان «فاجعه بزرگ» یاد کرده است.

یک فرد مامور در امور بشردوستانه مشاهده خود را از وضعیت موجود در موزابیک اینگونه توصیف کرده است: «گویی اقیانوسی بر روی زمین پراکنده شده و مناطق کوچک شهری و روستایی را دور از دسترس کرده است.»

به گفته وزیر محیط زیست موزامبیک، منطقه ای به وسعت یکصد کیلومتر در مرکز این کشور به طور کامل تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته و بیش از چهارصد هزار تن در مناطق سیل زده محصور و گرفتار شده اند.

موزامبیک، یکی از فقیرترین کشورهای جهان پیش از این طی ماه های فوریه و مارس سال ۲۰۰۰ نیز دستخوش طوفان و سیلاب های مرگبار شده بود که جدا از برجای گذاشتن هشتصد کشته حدود پنجاه هزار نفر را بی خانمان کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران؛ هشدار و خطر جاری شدن سیلاب در ۱۰ استان شمالی و جنوبی

طوفان و رانش زمین در زیمباوه و موزامبیک دست‌کم ۱۵۷ قربانی گرفت

راز هواپیمای ناپدید شدۀ مالزیایی؛ قطعه ای دیگر، این بار در موزامبیک