پیروزی اکرم امام‌اغلو، نامزد مخالفان اردوغان در انتخابات شهرداری استانبول

پیروزی اکرم امام‌اغلو، نامزد مخالفان اردوغان در انتخابات شهرداری استانبول
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«پیروزی نامزد حزب رقیب دولت، به شکل آغازِ افول حزب عدالت و توسعه و نیز خود اردوغان، تعبیر خواهد شد.»

آگهی

پس از شمارش بیش از ۹۵ درصد آرای اخذ شده در انتخابات شورای شهر استانبول،‌ اکرم امام‌اغلو، نامزد حزب مخالف دولت ترکیه با کسب ۵۳/۶ درصد کل آرا عملا پیشتاز این انتخابات است.

بن‌علی یلدیریم، نامزد شهرداری استانبول از حزب عدالت و توسعه پیروزی آقای امام‌اغلو را تبریک گفت.

بیش از ده میلیون شهروند استانبول بامداد یکشنبه ۲۳ ژوئن راهی حوزه‌های رأی‌گیری شدند تا شهردار و اعضای شورای شهرِ بزرگترین شهر ترکیه را انتخاب کنند.

در انتخاباتی که روز ۳۱ مارس برگزار شد،‌ اکرم امام‌اغلو، نمایندهٔ حزب جمهوریخواه خلق در ترکیه با اختلافی اندک بر بن علی یلدریم نامزد حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه در استانبول پیروز شد. نتیجه این انتخابات با درخواست حزب حاکم لغو شد.

این درحالی است که در چند شهر دیگر ترکیه از جمله آنکارا پایتخت این کشور و نیز ازمیر، نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق بر نامزدهای هوادار رجب طیب اردوغان، پیروز شده بودند. امری که به زعم کارشناسان در صورت وقوع از آغاز یک تحول سیاسی داخلی در ترکیه خبر می‌دهد.

چرا پیروزی مخالفان مهم است؟

مراد یتکین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اهل استانبول پیش از برگزاری انتخابات درباره پیروزی حزب رقیب دولت گفته بود: «این پیروزی، به آغازِ افول حزب عدالت و توسعه و نیز خود اردوغان، تعبیر خواهد شد.» چرا که رئیس جمهوری ترکیه، خود، این رأی‌گیری را «مسألهٔ بقا» نامیده است.

به باور آقای یتکین یکی دیگر از پیامدهای پیروزی امام‌اغلو می‌تواند برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام باشد، یعنی پیش از انتخابات پیشبینی شده برای سال ۲۰۲۳ و همچنین ممکن است به تغییر‌ نیروها در کابینه کنونی و نیز چرخشی احتمالی در حوزهٔ سیاست خارجی ترکیه همراه باشد.

بیشتر بخوانید:انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه؛ حزب حاکم ناامید از حفظ قدرت

اما کمیسیون انتخابات ترکیه، پس از چند هفته تلاش و اعتراضِ حزب عدالت و توسعه، نتایج انتخابات شهرداری‌ها در استانبول را باطل کرد.

حزب مخالف دولت، ابطال آرا را «کودتا علیه دموکراسی» خواند و در نهایت کار به رأی‌گیری دوباره کشید.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که خود، زمانی در دهه ۹۰ میلادی شهردار استانبول بود تکرار کرد:‌ «هرکس در استانبول برنده شود در ترکیه برنده شده است.»

رأی تعیین‌کنندهٔ کُردها

کارزار انتخاباتی حزب عدالت و توسعه برای جبران اختلاف اندک با رقیب،‌ یعنی چیزی حدود ۱۳ هزار رأی، کسب رأی کردهای ساکن استانبول را در برنامه قرار داده بود، رأی‌دهندگانی که ۱۵ درصد از جمعیت ۱۰/۵ میلیون نفری این شهر را تشکیل می‌دهند.

حزب دموکراتیک خلق، که حامی کردهای ترکیه است از امام‌اغلو پشتیبانی کرده و همچنین اعلام کرده بود که حزب عدالت و توسعه تلاش دارد میان رأی‌دهندگان کُرد اختلاف بیاندازد.

اعضای شورای شهر و روستا در ترکیه برای مدت ۵ سال انتخاب می‌شوند. نتایج این انتخابات نوعی ارزیابیِ میزان پشتیبانی مردم از دولت اردوغان و برنامه‌های او به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۶ هزار مهاجر غیرقانونی در استانبول دستگیر شدند

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد