عربستان سعودی؛ کاهش رشد اقتصادی در پی کاهش تولید نفت در سه ماهه اول سال

عربستان سعودی؛ کاهش رشد اقتصادی در پی کاهش تولید نفت در سه ماهه اول سال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس داده‌های دولتی عربستان سعودی که روز یکشنبه منتشر شده است، رشد بخش نفت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی یک درصد بوده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل دو برابر گزارش شده بود که نشان از کاهش رشد این بخش حیاتی اقتصاد عربستان سعودی دارد.

آگهی

رشد اقتصادی عربستان سعودی در سه‌ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و به ۱.۶۶ درصد رسیده است.

این کاهش رشد اقتصادی با کاهش تولید نفت خام این کشور در ارتباط است که فشار سنگینی روی اقتصاد نخستین صادرکننده نفت جهان وارد کرده است.

بر اساس داده‌های دولتی عربستان سعودی که روز یکشنبه منتشر شده، رشد بخش نفت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی یک درصد گزارش شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل دو برابر گزارش شده بود که نشان از کاهش رشد این بخش حیاتی اقتصاد عربستان سعودی دارد. بخش نفت عربستان در سالهای گذشته رشد ۶ درصدی را شاهد بوده است.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه در ماه دسامبر توافق کردند تا تولید نفت را کاهش دهند، کاهشی که بیشتر از انتظارات بازار جهانی نفت است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که ثابت نگه داشتن تولید نفت به احتمال قوی تا ۹ ماه آینده ادامه خواهد داشت.

مونیکا مالیک کارشناس ارشد اقتصادی در بانک کامرشیال ابوظبی پیش بینی کرده است که کاهش رشد اقتصادی بخش نفتی عربستان سعودی در ۶ ماهه دوم سال جاری و همچنین بخش نخست سال ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد.

رشد بخش‌های غیرنفتی عربستان سعودی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۲.۱۳ درصد بوده است که تقریبا مشابه همین مدت زمان در سال گذشته میلادی و بالاتر از رشد ۱.۸ درصدی این بخش در ۱۲ ماهه سال گذشته است.

اقتصاد عربستان سعودی در سالهای اخیر از کاهش قیمت نفت و همچنین تدابیر ریاضتی با هدف کاهش کسری بودجه عظیم دولتی، رنج می برد.

در سال ۲۰۱۷ اقتصاد عربستان سعودی برای نخستین بار بعد از بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸، با کاهش رشد روبرو شد با این حال در سال ۲۰۱۸ با کمک رشد قوی بخش نفت، اقتصاد این کشور رشدی معادل ۲.۲۱ از خود نشان داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان از دام رکود اقتصادی گریخت

وزیر نفت ایران: اگر بگویم وضع صادراتمان خوب است، آمریکا ناراحت می‌شود

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟