کاهش مصرف گوشت در ایران؛ شکاف ۶۰ درصدی با میانگین جهانی

کاهش مصرف گوشت در ایران؛ شکاف ۶۰ درصدی با میانگین جهانی
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرانه مصرف گوشت در ایران در حالی طی ۶ سال منتهی به سال ۱۳۹۶ از ۲۶.۳ به ۲۷ کیلوگرم رسیده که متوسط مصرف جهانی آن در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۴۳ کیلوگرم فراتر رفته است.

آگهی

مطابق برآورد مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت قرمز در میان ایرانیان از ۸.۷ کیلوگرم در سال ١٣٩٠ به حدود شش کیلوگرم در سال ١٣٩٦ رسیده است.

همزمان سرانه مصرف گوشت مرغ که در سال ١٣٩٠، ۱۷.۶ کیلوگرم بوده در سال ١٣٩٦ به ٢١ کیلوگرم افزایش یافته است. در مجموع سرانه مصرف گوشت در ایران طی شش سال منتهی به سال ۱۳۹۶ از ۲۶.۳ به ۲۷ کیلوگرم رسیده است.

البته وزارت کشاورزی آمریکا سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران را طی سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به پنج کیلوگرم برآورد کرده که رقمی کمتر از مصرف کشور گواتمالا و مقداری بیشتر از لیبی است.

مرکز آمار ایران، رشد قیمت، کاهش قدرت خرید ایرانی‌ها و تبلیغ مضرات مصرف گوشت قرمز را از دلایل کاهش مصرف آن و رشد تقاضای گوشت مرغ اعلام کرده است.

در این صورت، با توجه به افزایش بیش از ۱۰۴ درصدی قیمت گوشت قرمز و ۵۸ درصدی بهای گوشت مرغ طی یکسال منتهی به خردادماه گذشته و افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگری در سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌شود که کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز افزایش یافته باشد.

این در حالی است که مطابق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، سرانه مصرف گوشت اعم از گوشت قرمز و مرغ در جهان از ۲۵ کیلوگرم در سال ۱۹۶۵ میلادی به ۴۳.۷ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

فائو پیش‌بینی کرده که این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت، به طوری که تنها در آسیا مصرف گوشت طی یک دهه آینده ۲۴ درصد رشد خواهد کرد. این رشد در کشورهای توسعه یافته حدود هشت درصد خواهد بود.

در حال حاضر، مردم کشورهای در حال توسعه سالانه حدود ۳۲ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کنند ولی این میزان در کشورهای توسعه یافته ۸۰ کیلوگرم است.

مطالعات دانشگاه هاروارد محدوده مصرف بهینه گوشت قرمز را روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم نشان داده که معادل سرانه مصرف سالانه ۱۸.۲ تا ۳۶.۵ کیلوگرم است.

گوشت منبع غنی پروتئین حاوی ویتامین‌های گروه ب، زینک و آهن است اما گذشته از تبعات زیست محیطی تولید آن، مصرف بیش از حد نوع قرمز آن عامل ۱۱ درصد مرگ مردان و ۱۶ درصد فوت زنان است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولید استیک گیاهی با پرینت سه‌بعدی

مصرف گوشت و لبنیات ۸۵ درصد مردم جهان در نیم قرن گذشته سه برابر شده است

رقابت گوشت و سیگار در گرانی؛ ۴ توزیع‌کننده گوشت منجمد بازداشت شدند