جنگ تجاری بین آمریکا و چین سطح رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده است

جنگ تجاری بین آمریکا و چین سطح رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده است
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته کارشناس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، رشد تجارت که موتور احیای اقتصاد جهانی پس از بحران مالی سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بود و در سال ۲۰۱۷ به ۵ درصد رسیده بود، در حال نزول به زیر صفر درصد و وارد شدن به ناحیه منفی است.

آگهی

جنگ اقتصادی بین ایالات متحده و چین، رشد اقتصادی جهان را به پایین‌ترین سطح خود پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رسانده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی روز پنج‌شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) با تجدیدنظر در پیش بینی های قبلی خود، اعلام کرد که اگر دولت‌ها همچنان به انفعال در رویارویی با این وضعیت ادامه دهند، کاهش رشد اقتصادی جهان وارد مرحله‌ای جدید و پایدار از «رشد ناچیز» خواهد شد.

این سازمان پیش از این در اردیبهشت ماه پیش‌بینی کرده بود که اقتصادی جهانی در سال جاری (۲۰۱۹) با کاهش در مقایسه با گذشته، ۳.۲ درصد رشد خواهد داشت و این رشد در سال آینده (۲۰۲۰) به ۳.۴ درصد افزایش خواهد یافت.

اما در این گزارش اخیر، اعلام شد که وضعیت از زمان پیش‌بینی مورد اشاره رو به وخامت گذاشته است.

لورانس بون، کارشناس ارشد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این باره می گوید: «چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسید اختلافات تجاری موقتی باشد در حال تبدیل شدن به وضعیت جدید و ثابت در روابط تجاری هستند.»

خانم بون با اشاره به وارد شدن اقتصاد جهانی به مرحله‌ای جدید، افزود: «دوران نظم تجارت جهانی گذشته است و ما در حال وارد شدن به دوران جدیدی از روابط تجاری با قطعیت کمتر، بیشتر دو جانبه و در بعضی مواقع جسورانه و قاطعانه هستیم.»

به گفته کارشناس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، رشد تجارت که موتور احیای اقتصاد جهانی پس از بحران مالی سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بود و در سال ۲۰۱۷ به ۵ درصد رسیده بود، در حال نزول به زیر صفر درصد و وارد شدن به ناحیه منفی است. 

به گفته این کارشناس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، رشد تجارت که عامل بهبودی وضعیت اقتصادی جهان پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ در سال ۲۰۱۷ به ۵ درصد رسیده بود، در حال وارد شدن به ناحیه منفی است.

در همین حال، اختلافات تجاری بر روی اطمینان کسب و کار تاثیر گذاشته و رشد سرمایه گذری را از ۴ درصد در دو سال پیش به تنها ۱ درصد کاهش داده است.

خانم بون خاطر نشان کرد که شواهدی حاکی از تاثیر اختلافات تجاری ایالات متحده و چین بر اقتصاد آمریکا وجود دارد. برخی از صنایع کشاورزی در ایالات متحده رو به ورشکستگی هستند.

رشد بزرگترین اقتصاد جهان یعنی ایالات متحده که طبق پیش‌بینی اردیبهشت ماه قرار بود در سال جاری میلادی به ۲.۸ درصد و در سال آینده ۲.۳ درصد برسد امسال در نهایت ۲.۴ درصد و سال آینده به ۲.۰ درصد خواهد بود.

رشد اقتصادی چین نیز به علت تنش تجاری با آمریکا دستخوش کاهش خواهد شد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اردیبهشت ماه پیش بینی کرده بود که این اقتصاد امسال ۶.۲ درصد و سال آینده ۶.۰ درصد رشد خواهد داشت. این ارقام در آخرین گزارش به ترتیب به ۶.۱ درصد و ۵.۷ درصد کاهش یافته‌اند.

این سازمان اعلام کرد که اگر کاهش دو درصدی تقاضای داخلی در چین همچنان ادامه یابد، می‌تواند بر روی اقتصاد جهانی تاثیر ملموسی بگذارد.

اگر این وضعیت با بدتر شدن شرایط مالی جهانی و عدم ثبات تجاری همراه شود، رشد سالانه اقتصادی جهانی با کاهش ۰.۷ درصدی در دو سال اول روبرو خواهد بود.

برکسیت، اقتصاد بریتانیا و منطقه ارزی

در همین حال، وضعیت نامعلوم برکسیت بر روی اقتصاد بریتانیا تاثیرگذار است. اگر بریتانیا بتواند با توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، در سال ۲۰۱۹، یک درصد و در سال ۲۰۲۰ با ۰.۹ درصد رشد خواهد داشت. پیش از این در اردیبهشت ماه، این ارقام به ترتیب ۱.۲ درصد و ۱.۰ درصد پیش‌بینی شده بود.

اما اگر برکسیت بدون توافق صورت پذیرد، میزان رشد پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۰ با ۲ درصد کاهش همراه خواهد شد.

منطقه یورو نیز از سناریوی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در امان نخواهد بود و پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی با کاهش نیم درصدی همراه شود.

اقتصاد کشور آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه یورو نیز به علت رکود در تولید خودرو در سه ماهه دوم و سوم سال جاری با کاهش همراه خواهد بود و بر روی رشد منطقه یورو تاثیر خواهد گذاشت.

آگهی

بیشتر بخوانید: جنگ تجاری به سفره خانوار رسید؛ هزینه زندگی آمریکایی‌ها هزار دلار بالا می‌رود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین: با آمریکا بر سر حذف تدریجی تعرفه‌های اضافی به توافق رسیدیم

آسه‌آن، چرخش ۱۸۰ درجه در ۵۰ سال؛ صف‌آرایی در برابر ترامپ

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟