شاهکار نقاشی یافت شده در آشپزخانۀ یک زن فرانسوی، صاحبش را میلیونر کرد

شاهکار نقاشی یافت شده در آشپزخانۀ یک زن فرانسوی، صاحبش را میلیونر کرد
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک زن سالمند فرانسوی ساکن شهر کومپین صاحب این اثر است. او که تصور می‌کرد این تابلوی کوچک با ابعاد ۲۵.۸ سانتی‌متر در ۲۰.۳ سانتی‌متر، تنها یک نقاشی مذهبی کوچک است، آن را در بالای اجاق آشپزخانه نصب کرده بود.

آگهی

یک نقاشی مذهبی به قدمت ۷۰۰ سال که بطور تصادفی در آشپزخانۀ یک زن سالمند فرانسوی پیدا شده بود، یکشنبه ۲۷ اکتبر به بهای ۲۴ میلیون یورو فروخته شد و مالک قدیمی خود را در واپسین سالهای عمرش میلیونر کرد.

خبر پیدا شدن این نقاشی کم‌یاب متعلق به دوران رنسانس، یک ماه پیش از این در رسانه‌های فرانسوی منتشر شده بود.

به نوشتۀ رسانه‌ها نقاشی یافت شده که اثر یک استاد ایتالیایی به نام چیمابوئه است و قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد، در آشپزخانه یک زن سالمند فرانسوی در شهری در شمال پاریس قرار داشته است.

این تابلو با عنوان «استهزاي عيسي»، به عنوان بخشی از یک مجموعه در حوالی سال ۱۲۸۰ میلادی نقاشی شده بود.

پیش از این گمان می‌رفت که ارزش آن در حدود ۴.۴ تا ۶.۶ میلیون دلار باشد اما فروش آن درنهایت به مبلغ ۲۴ میلیون یورو شگفتی همگان را برانگیخت و از نظر مسئولان خانۀ حراج آثار هنری، رکوردی جهانی برای چنین اثری محسوب می‌شد.

این زن سالمند فرانسوی ساکن شهر کومپین است. او که تصور می‌کرد این تابلوی کوچک با ابعاد ۲۵.۸ سانتی‌متر در ۲۰.۳ سانتی‌متر، تنها یک نقاشی مذهبی بی ارزش و قدیمی است، آن را در بالای اجاق آشپزخانه نصب کرده بود. او درنهایت به توصیه یک نفر که در حراجی کار می‌کرد، تصمیم گرفت این نقاشی را به متخصصان گالری تُرکَن در پاریس نشان دهد.

رویترز
این تابلوی «استهزاي عيسي» در کنار دو تابلوی دیگر در پاریس به نمایش گذاشته شدرویترز

متخصصان آثار نقاشی و تاریخ هنر در گالری تُرکَن پس از بررسی اثر با نور مادون قرمز و تحلیل داده‌ها، به این نتیجه رسیدند که این تابلوی کوچک، بدون شک اثری ارزشمند از چیمابوئه نقاش شهیر ایتالیایی است.

این تابلو به همراه ۷ تابلوی دیگر، بخشی از یک لوح بزرگ با موضوع مصائب و مصلوب شدن عیسی است که در حوالی سال ۱۲۸۰ میلادی نقاشی و بعدها از لوح اصلی جدا شده‌اند.

دو صحنه دیگر از همین مجموعه یعنی «بانوی پاکدامن و کودک با دو فرشته» و «شلاق زدن مسیح» به ترتیب در گالری ملی لندن و موزه هنری فریک در نیویورک نگهداری می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فروش تابلوی ۵۰۰ ساله اثر بوتیچلی در کمتر از ۵ دقیقه با قیمت ۹۲ میلیون دلار

ونیز؛ احیای صنایع دستی در سرزمین هنر رنسانس

موزه اپرا دل دومو فلورانس، معبد جدید رنسانس، بازگشایی شد