گزارش‌های یورونیوز از فضا؛ آیا در فضا زودتر پیر می‌شویم؟

گزارش‌های یورونیوز از فضا؛ آیا در فضا زودتر پیر می‌شویم؟
Copyright ESA/NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوکا پارمیتانو فضانورد ایتالیایی سه ماهی است که برای مخاطبان یورونیوز از فضا گزارش‌هایی می‌فرستد. او در تازه‌ترین گزارش خود درباره یک آزمایش علمی توضیح می‌دهد که تاثیر جاذبه بر مایعات بدن و پیری عروقی را بررسی می‌کند.

آگهی

لوکا پارمیتانو خبرنگار هوا فضای یورونیوز در بخش تازه‌ای از سری گزارش‌های یورونیوز از فضا درباره تاثیر حضور در فضا بر مساله سالخوردگی و پیری توضیح می‌دهد.

گروه آنها که در ماموریتی ۶ ماهه در فضا به سر می‌برند در سومین ماه حضورشان در ایستگاه فضایی مشغول آزمایش‌های علمی مختلفی هستند.

او در توضیح این آزمایش‌ها می‌گوید: «یکی از این آزمایش‌ها که می‌خواهم آن را برای شما توضیح دهم تغییر مایعات است، آنچه ما درباره تاثیر جاذبه روی بدن انسان می‌دانیم این است که به خاطر تفاوت تاثیر پمپاز قلب، خون و دیگر مایعات داخل بدن ما به سمت نواحی فوقانی بدن بالا می‌روند.»

آقای پارمیتانو در ادامه توضیح می‌دهد: «در ریزگرانی یا همان جاذبه صفر بر خلاف زمین تغییر مایعات تبعات مختلفی در بر دارد. فشار بر چشم‌ها و احتمالا فشار داخل جمجمه افزایش می‌یابد و رفتارهای قلبی و عروقی ما را تغییر می‌دهد.»

این فضانورد ایتالیایی می‌گوید: «این مطالعه در پی آن است که بفهمد این تغییرات چه هستند و چطور می‌تواند تغییرات رخ داده در بدن انسان را سنجید؟»

روی بدن خود آقای پارمیتانو نیز آزمایشی در حال انجام است. او در توضیح این آزمایش می‌گوید: «این آزمایش پیری عروقی نام دارد. وقتی ما پس از اتمام ماموریت بلندمدت‌مان به روی زمین بازگردیم سیستم قلبی و عروقی ما به شکلی پیرتر شده است که البته به شکلی با آنچه بنا بود روی زمین اتفاق بیفتد ناهماهنگ است.»

آنها هنوز نمی‌دانند این تغییرات ممکن است به چه مسائلی مرتبط باشد اما احتمال‌هایی را مطرح می‌کند از جمله این که «ممکن است به رژیم غذایی مرتبط باشد یا به حضور در فضا که وقتی در گوشه و کنار حرکت می‌کنیم یا وقتی ورزش می‌کنیم متفاوت است.»

به گفته آقای پارمیتانو «این مطالعات سعی در کشف این نکات دارد و اینکه نقاط مختلف را کنار هم قرار دهد.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش‌های یورونیوز از ایستگاه فضایی؛ کشاورزی در فضا

نخستین راهپیمایی فضایی با تیمی کاملا زنانه انجام شد

مسئولیت حراست از زمین در مقابله با خطر برخورد اجرام فضایی با کیست؟