معترضان هنگ کنگی پس از یک شب پرتنش دوباره به خیابان بازگشتند

معترضان هنگ کنگی پس از یک شب پرتنش دوباره به خیابان بازگشتند
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان درگیری‌های روز و شب جمعه، ۳۱ زخمی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که حال دو تن از آنان وخیم گزارش می‌شود.

آگهی

صدها تن از معترضان هنگ کنگی پس از گذراندن شبی پر از تنش و درگیری شدید بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند.

همزمان با حضور معترضان در خیابان‌های شهر در بامداد شنبه ۱۳ مهر، ایستگاه‌های مترو و حدود ده مرکز تجاری و فروشگاه بزرگ بسته شده و رفت و آمد عادی مختل گردید. شعبه‌های بانک‌های اصلی هنگ کنگ از جمله «بانک چین» نیز تعطیل شده‌اند.

در جریان ناآرامی‌هایی شب گذشته یک پسر ۱۴ ساله بر اثر شلیک گلوله پلیس زخمی شد. این نوجوان که هویت او اعلام نشده در محله حاشیه‌ای «یوئن لونگ» زخمی و به بیمارستان منتقل شد. پلیس هنگ کنگ با تأیید این خبر اعلام کرد که مأموران برای «دفاع مشروع» در برابر فردی که به طرف آن‌ها بمب بنزینی پرت کرده مجبور به تیراندازی شده‌اند. وضعیت جسمی کنونی فرد مجروح در بیمارستان «بدون تغییر» اعلام شده است.

بنا به اعلام منابع بیمارستانی هنگ کنگ، در جریان درگیری‌های روز و شب جمعه، ۳۱ زخمی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که حال دو تن از آنان وخیم گزارش می‌شود.

شب گذشته معترضان خشمگین به ایستگاه مترو شاتین و چند منطقه دیگر یورش برده و خسارات مالی وارد کردند. حدود صد تن از آنها نیز روز شنبه با حضور در خیابان شیشه‌های دفتر شرکت بیمه «چاینا لایف» را شکستند.

پلیس برای پراکندن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

وسایل حمل و نقل همگانی در هنگ کنگ به طور میانگین روزی ۵ ملیون نفر را جابجا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

قانون ممنوعیت ماسک

اعتراض‌ها در هنگ کنگ یک روز پس از آن شدت گرفت که کری لام، رئیس دولت محلی اعلام کرد با احیای یک قانون «اضطراری» مربوط به دوران استعمار، مقررات ویژه‌ای را به اجرا می‌گذارد. بر اساس یکی از مفاد این قانون که برای محدود ساختن تظاهرات اجرا می‌شود، استفاده از ماسک صورت در تظاهرات ممنوع است.

خانم لام در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی گفت: «رفتار افراطی شورشیان باعث شد که هنگ کنگ شب بسیار سیاهی را پشت سر بگذارد، به طوری که جامعه ما امروز نیمه فلج شده است. خشونت بیش از حد نشان داد که امنیت همگانی هنگ کنگ به شدت در معرض خطر است. همین دلیل باعث شد که ما روز گذشته قانون اضطراری ممنوعیت ماسک را احیا کنیم.»

با این حال بسیاری از معترضانی که روز شنبه پس از شبی پر آشوب به خیابان آمدند بدون اعتنا به قانون اضطراری مورد نظر خانم لام، ماسک به صورت زده بودند.

انتظار می‌رود در این تعطیلات آخر هفته بر شمار راهپیمایان در محله «کازوی بی» واقع در جزیره هنگ کنگ افزوده شود.

سازمان ملل خواستار تحقیق بی‌طرفانه شد

در پی بالا گرفتن خشونت‌ها در جریان تظاهرات ضد دولتی در هنگ کنگ، سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه در این منطقه خودمختار شد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز شنبه در جریان یک نشست مطبوعاتی در کوالالامپور، پایتخت مالزی، ضمن درخواست برای انجام این تحقیقات گفت: «ما به دلیل سطح بالای خشونتی که برخی از معترضان مرتکب شده‌اند و نیز بالا رفتن شمار زخمیان در میان نیروهای پلیس و معترضان، زخمی شدن خبرنگاران و تیراندازی مأموران به سوی راهپیمایان نگرانیم.»

در جریان تظاهرات و درگیری در هفته‌های اخیر در هنگ کنگ، مأموران پلیس تاکنون به دو فرد نوجوان شلیک و آنها را مجروح کرده‌اند. یک خبرنگار هم در جریان درگیری در روزهای اخیر یک چشم خود را از دست داده است.

اعتراض‌‌های شدید در هنگ کنگ که از حدود ۴ ماه پیش آغاز شد در ابتدا برای مخالفت با قانون استرداد متهمین هنگ کنگی به چین شکل گرفت. اما با وجود لغو این قانون، رفته رفته ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد و به راهپیمایی‌های بزرگی برای مطالبه دموکراسی و قطه وابستگی از چین بدل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کریسمس در هنگ کنگ؛ استفاده از گاز اشک آور و افشانه فلفل علیه معترضان

درگیری معترضان و پلیس هنگ‌ کنگ در بیست‌ و چهارمین آخر هفته اعتراض‌های ضد دولتی

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند