خروج چین از توسعه میدان گازی ایران؛ زنگنه: شاید هندی‌ها بیایند

خروج چین از توسعه میدان گازی ایران؛ زنگنه: شاید هندی‌ها بیایند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ضمن تائید خبر کناره‌گیری شرکت «سی‌ان‌پی‌سی‌آی» چین از طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از واگذاری این پروژه به شرکت ایرانی « پتروپارس» خبر داد.

آگهی

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ضمن تائید خبر کناره‌گیری شرکت «سی‌ان‌پی‌سی‌» چین از طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی از واگذاری این پروژه به شرکت ایرانی « پتروپارس» خبر داد.

آقای زنگنه روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به تنهایی توسط شرکت پتروپارس ادامه خواهد یافت و تا پایان سال جاری نخستین جکت این فاز برای استقرار سکویی با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب نصب خواهد شد.

وزیر نفت ایران در پاسخ به این سوال که چرا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از روز نخست به شرکت پتروپارس واگذار نشد، تصریح کرد که هدف بهره‌گیری از سرمایه خارجی در این طرح بود، ضمن این‌که قرار بود شرکت پتروپارس با حضور در کنار شرکت چینی و به ویژه پروژه سکوی فشارافزای آن به دانش و توانایی خود بیفزاید.

آقای زنگنه همچنین از احتمال حضور هند در طرح توسعه میدان گازی فرزادB خبر داد و خاطر نشان کرد که هم‌زمان با انجام کارهای این میدان، مذاکره با هندی‌ها انجام می‌شود.

وزیر نفت ایران درباره دیدارش با وزیر انرژی عربستان نیز توضیح داد که با تمام فراز و نشیب‌هایی که در روابط ایران و عربستان پیش آمده دوستی ۲۲ ساله او با همتای عربستانی‌اش ادامه یافته و هیچ مشکلی برای دیدار با او ندارد.

آقای زنگنه خاطرنشان کرد که «جمهوری اسلامی ایجاد کننده اختلاف با عربستان نبوده» و از عربستان نیز خواست که ایران را دشمن خود نداند.

بیشتر بخوانید:

قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به ارزش ۵ میلیارد دلار، بزرگترین قرارداد انرژی بعد از اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود که در تابستان ۱۳۹۶ منعقد شد.

با خروج شرکت توتال از این قرارداد که پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رخ داد، شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌ چین برای ورود به آن ابراز تمایل کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شوک نفتی حمله به عربستان خنثی شد؛ بازگشت برنت ۶۰ دلاری

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟

پورشه و چالش رقابت در چین؛ عرضه مدل‌های جدید به قیمت حاشیه سود کمتر