کریستین لاگارد: هَرَس اقتصاد جهان توسط ترامپ دلیل اصلی رکود و بیکاری است

کریستین لاگارد: هَرَس اقتصاد جهان توسط ترامپ دلیل اصلی رکود و بیکاری است
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جدید بانک مرکزی اروپا گفت: بی‌ثباتی ناشی از وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا مهمترین دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان به کمترین حد از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

آگهی

کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا در گفت‌و‌گویی که چند روز پیش از احراز رسمی این سمت انجام داده ولی به تازگی منتشر شده در مورد نقش دونالد ترامپ در چالش‌های اقتصاد جهانی گفت که او کلیدهای زیادی برای گشودن قفل باب بی‌اعتمادی و ریسک‌های فزاینده دارد.

خانم لاگارد افزود، مهم‌ترین کلید او ایجاد قطعیت در تجارت و پیش‌بینی پذیر کردن آن است چرا که در غیر این‌ صورت دنیا به سمت ایجاد سپر دفاعی در مقابل ریسک‌های فزاینده حرکت می‌کند و این سپر چیزی جز افزایش پس‌انداز و ذخایر مالی و کالایی نیست، اقدامی که در عمل موجب کند شدن روند توسعه اقتصادی می‌شود.

رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد که بی‌ثباتی ناشی از وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا مهمترین دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان به کمترین حد از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

به اعتقاد رئیس جدید بانک مرکزی اروپا، جنگ تجاری چین و آمریکا به رهبری ترامپ اقتصاد جهان را به سمت یک هرس جدی پیش می‌برد که در نتیجه آن می‌توان شاهد کاهش یک درصدی رشد اقتصاد جهانی بود، رخدادی که به منزله افت سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد بیکاری خواهد بود و به همین دلیل تاثیرات غیرمستقیم بسیاری نیز خواهد داشت.

خانم لاگارد تنها راه برون رفت اقتصاد جهانی از مسیر رکود را مذاکره رو در روی رهبران بزرگ جهان به منظور حصول توافق‌های گام به گام دانست و تاکید کرد که ایجاد اطمینان و امنیت اقتصادی راه دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید:کریستین لاگارد فرانسوی رسما رئیس بانک مرکزی اروپا شد

او که نخستین زنی که به ریاست بانک مرکزی اروپا انتخاب شده در ادامه گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس به چشم‌انداز اقتصادی ۱۹ کشور اروپایی عضو منطقه یورو اشاره کرد و گفت، در شرایط حاضر بیش از هر چیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا من را متاثر می‌کند ولی فارغ از حس فردی من، برکسیت تاثیر اقتصادی چند وجهی بر بریتانیا، و به ویژه ایرلند، آلمان و هلند خواهد گذاشت.

خانم لاگارد ۶۳ ساله که خاطرات تلخی از دوران کودکی خود که با دهه دوم پایان جنگ جهانی دوم مصادف بوده دارد، با انتقاد از رشد ملیت‌باوری در جهان و یادآوری آسیب‌های تاریخی که اروپا از آن متحمل شده، یاد‌آور شد، تجارت جهانی، توسعه ارتباطات و جریان سیال نیروی کار و سرمایه به ویژه طی سال‌های اخیر صدها میلیون نفر را از شر فقر رهانیده و خیلی بی معنی است که این روزها برخی رهبران کشورهای توسعه یافته جهان بگویند که تحولات همسایگان و سایر کشورهای جهان به ما مربوط نیست، چرا که اقتصاد جهان یک پدیده در هم تنیده است و ادامه جنگ، گرسنگی، ناامیدی در برخی کشورها غیرممکن است که اقتصاد، توسعه و روند انباشت ثروت و سرمایه در سایر کشورها را متاثر نسازد.

رییس بانک مرکزی اروپا ادامه داد، تجویز سیاست احداث دیوار برای اجتناب از این تاثیرگذاری ذاتی واقعا ساده‌انگارانه است، مگر با احداث دیوار به بهانه مقابله با تروریسم می‌توان از تبعات تغییرات زیست‌محیطی در جهان در امان ماند؟

خانم لاگارد سپس به رئیس جمهوری آمریکا در مورد فشار بر بانک مرکزی کشورش برای کاهش بیشتر نرخ بهره هشدار داد و توضیح داد که وقتی نرخ بیکاری در اقتصاد آمریکا به ۳.۷ درصد رسیده، تسریع بیشتر کاهش نرخ بهره، اقتصاد را با ریسک رشد سریع و شتابان تورم قیمت‌ها مواجه می‌کند لذا بانک مرکزی همانند خلبان برای تغییر روند حرکت هواپیما باید همزمان ارتفاع، سرعت، میزان وزش باد را در نظر داشته باشد و مستقل از فشار سیاست‌مداران عمل کند.

رییس بانک مرکزی اروپا در پاسخ به این سوال آیا او قصد ندارد برای مقابله با بیم بروز رکود اقتصادی در اروپا به کاهش بیشتر نرخ بهره تن دهد، گفت که بانک مرکزی اروپا برای فرو رفتن بیشتر در نرخ‌های منفی بهره با محدودیت‌هایی مواجه است و هنوز با زمان لزوم اتخاذ چنین تصمیمی فاصله دارد.

بیشتر بخوانید:اروپا اوراق قرضه کم‌ریسک و جذاب منتشر می‌کند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان ۵ سال نرخ منفی؛ سود وام‌های بانکی سوئد به صفر درصد افزایش یافت

برنده جایزه نوبل اقتصاد: جنگ‌های تجاری ترامپ فقط بازنده دارد

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟